لرزش موتور هنگام گردش فرمان در حالت ایستاده یا درحال حرکت و در دور موتورهای پایین تنها دو علت عمده دارد.

خودرو پژو 405 SLX موتور 1800 دارم و بیش از دو هفته است موقع توقف و حتی در زمان حرکت در سرعت‌ها و دورهای پایین، موتور خودرو لرزش دارد. این امر در زمان خاموش کردن خودرو نیز صادق است. از طرفی حدود یک هفته است در زمان باز و بسته شدن درهای عقب خودرو نیز صدای زیادی ایجاد می‌شود؛ مشکل چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،لرزش موتور هنگام گردش فرمان در حالت ایستاده یا درحال حرکت و در دور موتورهای پایین تنها دو علت عمده دارد. باتوجه به‌این‌که این روزها سیستم کمکی هیدرولیک فرمان در خودروهای داخلی یک گزینه استاندارد محسوب می‌شود و تمام آن‌ها از چنین سیستمی بهره‌مندند، باید گفت در بخش نخست عیب‌یابی باید سنسور فشار فرمان هیدرولیک بررسی شود. زیرا این سنسور وظیفه اندازه‌گیری و گزارش مقدار فشار موجود در مدار به ECM را برعهده دارد.
بنابراین اگر این سنسور معیوب باشد، به‌درستی کار خود را انجام نمی‌دهد و منجر به‌ایجاد لرزش موتور در دورهای پایین می‌شود. بر این اساس باید سنسور فشار فرمان هیدرولیک بررسی و درصورت نیاز این قطعه الکترونیکی تعویض شود.
اما در نظر داشته باشید که هرگز مراحل عیب‌یابی را خودتان انجام ندهید؛ زیرا اگر از شخص متخصص یا تکنسین کمک گرفته نشود، خرابی‌های بیش‌تری برای خودرویتان به‌وجود می‌آید که نهایتا هزینه نگهداری را افزایش می‌دهد.
اما باتوجه به آن‌که شما بیان کردید خودرویتان از پیشرانه خانواده XU یا همان موتور معروف 1800 سی‌سی پژو با هشت سوپاپ بهره می‌برد، بنابراین دارای تکنولوژی قدیمی‌تری است و در آن از یک قطعه الکترومکانیکی به‌نام استپر موتور استفاده شده است که درصورت خرابی این قطعه، مشکلات متعددی به‌وجود می‌آید که از آن جمله می‌توان به‌لرزش موتور در زمان گردش فرمان اشاره کرد. درواقع با توجه به‌ماهیت استپرموتور اگر این قطعه معیوب باشد، چنین اشکالی را ایجاد می‌کند.
البته فراموش نکنید که پیش از هر اقدامی برای عیب‌یابی خودرو، باید به‌نمایندگی آن مراجعه کنید تا کارشناس فنی با کمک دستگاه عیب‌یاب، به‌راحتی وضعیت این قطعه را بررسی و درصورت نیاز آن را تعویض کند.
درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما نیز باید گفت در زمان خاموش شدن خودرو، ایجاد هرگونه لرزشی به‌معیوب بودن یکی از سنسورهای مهم موتور مربوط می‌شود. بنابراین اگر سنسور مپ خودرو شما اشکال داشته باشد، یکی از علائم خرابی آن لرزش پیشرانه موقع خاموش کردن خودرو است. البته عدم‌کارکرد منظم موتور نیز از دیگر نشانه‌های آن محسوب می‌شود.
اما با توجه به‌این‌که شما بیان نکردید کارکرد پیشرانه خودرویتان چگونه است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بهترین راه برای عیب‌یابی، مراجعه به‌نمایندگی و کمک گرفتن از متخصص و کارشناس فنی است تا درصورت خرابی، این سنسور الکترونیکی را تعویض کند.
در پاسخ به‌بخش پایانی سوال شما نیز باید گفت تولید هرگونه صدا از قطعات متحرک استاتیک چون درِ خودرو، تنها به‌خرابی متعلقات و اهرم‌بندی آن و به‌اصطلاح عدم رگلاژ بودن آن‌ها مربوط می‌شود و باتوجه به‌کارکرد خودرویتان و در نظر گرفتن این مساله که هر قطعه دارای عمر مفیدی است، بنابراین تولید صدا از درِ خودرو در وهله اول به‌عدم رگلاژ بودن آن مربوط می‌شود و در صورتی که به‌رغم رگلاژ شدن در، همچنان صدا به‌گوش برسد، در مرحله بعد برای رفع مشکل به‌شکل اساسی باید تمام متعلقات و اهرم‌بندی‌های مکانیکی در تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =