تارا

از مرحله ایده‌پردازی تا تولید تجاری یک محصول در صنعت خودرو، فرآیندهای پیچیده‌ای طی می‌شود که بخش به بخش آن حاصل نیازسنجی‌های بازارهای مختلف، پتانسیل‌های سازنده و البته آینده‌نگری در گسترش پلت‌فرم است.

به گزارش «اخبار خودرو»،از مرحله ایده‌پردازی تا تولید تجاری یک محصول در صنعت خودرو، فرآیندهای پیچیده‌ای طی می‌شود که بخش به بخش آن حاصل نیازسنجی‌های بازارهای مختلف، پتانسیل‌های سازنده و البته آینده‌نگری در گسترش پلت‌فرم است. زیرا در صنعت خودرو مدرن امروزی، وقتی یک پلت‌فرم یا به‌عبارت بهتر یک مگاپلت‌فرم جدید در مسیر تولید قرار می‌گیرد، خودروساز می‌تواند با استفاده از آن چند محصول را تولید کند. به این ترتیب داخلی‌سازی قطعات، هزینه‌های طراحی و سرمایه‌گذاری مسیری اقتصادی را طی می‌کنند. تارا به‌عنوان یک خودرو جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو، نه‌تنها معرف یک محصول جدید است، بلکه دستاوردهای بسیاری برای صنعت خودرو کشور و سازنده دارد که حاصل نگاه مگاپلت‌فرمی این خودروساز به گسترش سبد محصول است. اگر از منظر مهندسی ساخت و تولید (Manufacturing engineering) به این خودرو نگاه کنیم، باید تولید آن را فراتر از گسترش سبد محصول به حساب آوریم. زیرا تجربه به‌کارگیری پلت‌فرم‌های جدید در صنعت خودرو در واقع با کسب دانش فنی در حوزه‌های مختلفی همچون اتوماسیون تولید، کیفیت، مونتاژ، تامین خطوط، خدمات پس از فروش و... همراه است. به این ترتیب باید حضور یک پلت‌فرم جدید در خطوط تولید خودروساز را نشانه‌ای از افزایش توانمندی‌های آن خودروساز به حساب آورد. بنابراعلام ایران‌خودرو، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تولید این محصول با گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به‌زودی آغاز می‌شود.

بدنه و پیشرانه
قطعات بدنه تارا در نمونه‌های تولید تجاری با تلورانسی روی استراکچر بدنه مونتاژ شده است که فواصلی دقیق دارند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت پلت‌فرم باکیفیت این خودرو در کنار کیفیت مونتاژ در خطوط سازنده همراه با به‌کارگیری ابزارهای مدرن مونتاژ، باعث شده است نمونه‌های تجاری تارا از نظر کیفیت ساخت یک سر و گردن بالاتر از محصولات داخلی قرار بگیرد. پیشرانه نصب‌شده در تارا موتور TU5 پلاس است که نسخه بهینه‌سازی‌شده موتور تی‌یو5 محسوب می‌شود. این پیشرانه ۱.۶ لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱3 اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند که ارقامی خوب برای یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی محسوب می‌شوند. مهم‌ترین تغییرات در این پیشرانه، اضافه‌شدن سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است. این خودرو از شتاب و کشش مناسبی برخوردار است، به‌خصوص در نسخه دنده‌دستی که کنترل شتاب‌گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

ایمنی و امنیت
تارا در تمامی بخش‌ها یک قدم جلوتر از خودروهای تولیدشده درکشور به حساب می‌آید. سدان جدید ایران‌خودرو از نسل جدید پیشرانه، نسل جدید تکنولوژی‌های ایمنی و نسل جدید ورق‌های بدنه بهره می‌برد. تارا؛ پنجمین برند ملی ایران‌خودرو، علاوه بر زیبایی از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار بوده و با بهره‌گیری از طراحی به‌روز و زیبا ، جلوه‌ای باشکوه، دوست‌داشتنی و قدرتمند از توان طراحی متخصصان این شرکت را متبلور کرده است. تارا در بخش ایمنی دارای تجهیزات و استانداردهای مهمی چون استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سیستم ترمز ضدقفل ABS ، EBD ، HSA، ESC ،TCS ،TPMS استفاده از ورق‌های دوفازی با استحکام بالا، سیستم قطع سوخت خودکار و برخورداری از سه کمربند سه‌نقطه‌ای برای ایمنی سرنشینان عقب خودرو است که این محصول را از دیگر رقبا متمایز می‌کند. هریک از این تجهیزات می‌توانند در مواقع اضطراری مانع از بروز حوادث ناگوار شوند.

استانداردهای حفاظتی و سیستم‌های کنترلی و کمکی
تارا تنها محصول تولید داخل بوده که برای نخستین بار در کشور موفق به دریافت استاندارد ایمنی عابرپیاده در تصادفات جاده‌ای شده است. این آزمون دارای دو بخش اصلی برخورد سر با نقاط مختلف درِ موتور و برخورد پا با نقاط مختلف سپر است. کسب این استاندارد، بیانگر سطح بالای ایمنی این محصول و اهتمام شرکت ایران‌خودرو به حفظ جان عابران پیاده و مسئولیت‌پذیری در جامعه است. سیستم کنترل کشش و سیستم پایداری الکترونیکی نیز با دریافت اطلاعات از سیستم ABS باعث فرمان‌پذیری راحت خودرو در سر پیچ‌ها می‌شود و همچنین از هرزگردی چرخ‌ها در مسیرهای لغزنده (برفی و یخ زده) و بکسواد کردن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این‌ها، سیستم HSA که برای حفظ پایداری خودرو در سربالایی استفاده می‌شود، به راننده کمک می‌کند تا هنگام شروع حرکت در سربالایی‌ها بدون این‌که خودرو ذره‌ای به عقب برود، کاملا به سمت جلو حرکت کند. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مکملی برای ترمزهای مجهز به سیستم ABS به شمار می‌رود و هنگام ترمز با تقسیم نیروی وزن تعادل خودرو را حفظ می‌کند و جلوی انحراف آن را می‌گیرد. این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب می‌شود. یکی از مهم‌ترین سیستم‌های پیشرفته هم سیستم دستیار ترمز اضطراری است که یک ویژگی ایمنی به‌منظور کمک به رانندگان هنگام توقف‌های ناگهانی محسوب می‌شود. هنگامی که راننده در مواقع اضطراری نتواند حداکثر مقدار نیرو را روی پدال ترمز خود اعمال کند، کمک‌ترمز شروع به کار کرده و نیروی بیشتری اعمال می‌کند. این امر باعث می‌شود وسیله نقلیه در مسافت کمتری متوقف شود که می‌تواند به‌طور موثری، مانع از برخورد و بروز حوادث ناگوار شود. تارا به نشانگر اخطار کاهش فشار باد تایر (TPMS) هم مجهز است که وظیفه آن نشان دادن میزان باد لاستیک‌ها به راننده است. این سیستم می‌تواند نه‌تنها از بروز تصادف‌هایی که به این دلیل پیش می‌آید جلوگیری کند، بلکه با تذکر به راننده در مورد کم بودن باد لاستیک‌ها، میزان مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.

استفاده از ورق‌های دوفازی با استحکام بالا
فناوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منتج شده است، از دیگر نکات بارز ایمنی این محصول به شمار می‌رود که در تصادفات احتمالی باعث کمترین آسیب به راننده و دیگر سرنشیان می‌شود. این تجهیزات به همراه سایر امکانات رفاهی این خودرو یک رانندگی ایمن، ایده‌آل و لذت‌بخش را برای راننده و دیگر سرنشینان را فراهم می‌کند. نکته جالب توجه درخصوص این خودرو این است که آزمون‌های انجام‌شده در اسپانیا و آلمان روی خودرو تارا، مطابق استانداردهای روز بوده است و برای دریافت تاییدیه اروپایی ایمارک تست‌هایی مطابق با استانداردهای روز بر روی این خودرو انجام شده، آزمون تصادف عابر پیاده شامل دو بخش اصلی است که خودروهای عرضه‌شده در اروپا باید آن را پاس کنند و تارا در این آزمون سربلند بیرون آمده است . تارا به‌عنوان یک خودرو تولید داخل با بیشترین درصد داخلی‌سازی، بر اساس نتایج تست‌های تصادف یکی از ایمن‌ترین خودروهای ایرانی است. ایران‌خودرو با تولید تارا نه‌تنها یک محصول ایمن و با کیفیت و استاندارد بالا را به مشتریان معرفی کرده، بلکه فصل تازه‌ای از تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه ایمنی را درصنعت خودرو کشور نهادینه کرده است. به عبارت دیگر، یک پوست اندازی درصنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور با طراحی و تولید تارا در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی علیه کشور رخ داده است که در محصولات آتی ادامه خواهد داشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    تارا خودش با این کیفیت و طراحی من درآوردی پوست محسوب میشه بابا!
  • سعید IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    صنعت خودروسازی کره جنوبی همراه با ایران شروع شد ولی اون کجا و ما کجا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =