بازار خودرو ایران

بازار خودروهای داخلی یک روز بعد از مشخص شدن میهمان جدید پاستور، افت قیمت جزئی را تجربه کرد و البته این شامل حال دیگر بازارها نیز شد که خود باعث امیدواری است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای داخلی یک روز بعد از مشخص شدن میهمان جدید پاستور، افت قیمت جزئی را تجربه کرد و البته این شامل حال دیگر بازارها نیز شد که خود باعث امیدواری است.
با اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار خودرو واکنش مثبتی به‌این امر نشان داد و خودرو در ساعت‌های اولیه پس از اعلام نتایج، اندکی ارزان شد. البته این احتمال وجود دارد که این فرآیند مقطعی باشد و قیمت محصول در بازار، دوباره روند افزایشی به‌خود بگیرد. بعد از اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن میهمان جدید پاستور، برخی خودروهای داخلی با افت بها مواجه شدند و پرشیا با دو میلیون‌تومان کاهش، به‌قیمت 238 میلیون‌تومان رسید و پژو ۲۰۶ نیز با یک‌میلیون تومان کاهش، به‌قیمت 210 میلیون‌تومان معامله شد. پراید نیز سه‌میلیون تومان ارزان شد و به‌قیمت ۱19 میلیون‌تومان رسید. برخی معتقدند این کاهش قیمت خودرو مقطعی و هیجانی است و احتمالا بازار خودرو درادامه با نوسان نرخ بیش‌تری مواجه می‌شود؛ چرا که خودروسازان قبل از انتخابات به‌دنبال آزادسازی بهای محصولاتشان بودند و برای اجرای این برنامه با دولت وارد چالش‌های جدی شدند. البته احتمال دارد که خودروسازان در دولت جدید موفق به‌این اقدام شوند که دراین صورت بازار خودرو قطعا با افزایش قیمت جدی مواجه می‌شود. از طرفی بازار خودرو همچنان راکد است و براساس آنچه فروشندگان می‎‌گویند، درحال حاضر با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مردم در بازار بیش‌تر نظاره‌گر بوده و منتظر ثبات شرایط بازار هستند. اما آنچه مشخص است این‌که قیمت انواع خودرو اندکی پایین آمده و برخی فعالان بازار نیز معتقدند روند کاهش قیمت ادامه‌دار خواهد بود.
در این میان خودرویی‌ها به‌آزادسازی واردات نیز چشم دوخته‌اند. درواقع پیش از شروع تحریم‌ها درسال 13۹۷ واردات خودرو به‌دلیل ممانعت از خروج ارز از کشور متوقف شد و در پی آن، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته و اشتغال‌های ایجادشده در صنعت‌خودرو از بین رفت و بسیاری از مردم با مطالبات معوق مواجه شدند. از سوی دیگر با به‌وجود آمدن خلأ ممنوعیت واردات و همچنین تحریم، بازار خودرو با جهش قیمت عظیمی مواجه شد و در این خصوص، برخی کارشناسان معتقدند که از سرگیری مجدد واردات خودرو، علاوه‌بر کسب درآمد برای دولت، به‌افت چشمگیر و سریع قیمت خودروهای وارداتی منجر می‌شود و می‌تواند سبب ایجاد یک تعادل حداقلی در بازار خودروهای وارداتی شود.
قیمت محصول در بازار خودرو دو حالت دارد؛ قیمت کارخانه‌ و آنچه توسط دلالان خودرو تعیین می‌شود. درواقع دلالان به‌ازای فروش هر دستگاه خودرو داخلی، حداقل ۵۰ درصد سود از بخش مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار دریافت می‌کنند. این درحالی است که صورت‌های مالی خودروسازان زیان‌ده است. به‌عقیده کارشناسان صنعت‌خودرو مشکل اساسی در این بخش، دو نرخی بودن محصولات در این بازار است که به‌چرخه توزیع نادرست خودرو برمی‌گردد و درحال حاضر قیمت‌گذاری در این بازار شکل دستوری دارد که این موضوع سبب شده است دلالانی که در کف بازار حضور دارند با حداقل سرمایه، بیش‌ترین آورده را داشته باشند. درواقع سال‌هاست که نمایشگاه‌داران خودرو و دلالان، اختیار بازار خودرو را در دست گرفته‌اند و خودروسازان نیز نمی‌توانند با این افراد مقابله کنند. البته برای مقابله با دلالان اقداماتی صورت گرفته است؛ از جمله این‌که باید سند خودرو تا یک سال به‌نام خریدار اولیه باشد تا از جولان دلال‌ها جلوگیری کند. هرچند آن‌ها نیز برای مقابله با این اقدام خودروسازان راه‌حل‌هایی یافته‌اند؛ از جمله وکالت‌های بلاعوض و سایر مولفه‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد.
طی 24 ساعت گذشته هردستگاه سمند LX مدل 1400، پژو 405 مدل جی‌ال‌ایکس، پژو پارس ساده مدل 1400، پژو 206 تیپ 2 ساده، پژو 206 تیپ 5 ساده، پژو 206 صندوقدار و پژو 207 اتوماتیک به‌ترتیب معادل 199، 200، 238، 210، 258، 263 و 390 میلیون‌تومان معامله ‌شد. همچنین هردستگاه پژو 207 دنده‌ای رینگ‌فولادی 291 میلیون‌تومان، رنو تندر90 مدل E2 معادل 335 میلیون‌تومان، رنو تندرپلاس اتوماتیک 450 میلیون‌تومان، رانا پلاس 222 میلیون‌تومان، دنای معمولی رینگ‌فولادی 279 میلیون‌تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو 360 میلیون‌تومان و هایما s7 توربو 660 میلیون‌تومان به‌مشتریان عرضه شد.
هر دستگاه سایپا 111 و 131، ساینا، تیبا یک و دو رینگ‌فولادی، کوئیک دنده‌ای و سراتو 2000 آپشنال نیز به‌ترتیب با بهای 133، 119، 145، 129، 138، 153 و 790 میلیون‌تومان معامله شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =