جک S5 نیوفیس

در روزهایی که بازار خودرو با ممنوعیت واردات دست‌وپنجه نرم می‌کند و خالی از خودروهای وارداتی صفرکیلومتر است، خودرویی مانند جک S5 که طرفداران زیادی دارد تا حدود زیادی توانسته جای خالی هیوندای توسان را در بازار خودرو پرکند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در روزهایی که بازار خودرو با ممنوعیت واردات دست‌وپنجه نرم می‌کند و خالی از خودروهای وارداتی صفرکیلومتر است، خودرویی مانند جک S5 که طرفداران زیادی دارد تا حدود زیادی توانسته جای خالی هیوندای توسان را در بازار خودرو پرکند.

اگر در روزهای ممنوعیت واردات با بودجه حدود 650 تا 700 میلیون‌تومان قصد خرید یک کراس‌اوور دنده‌اتوماتیک و صفرکیلومتر را داشته باشید، مسلما یکی از گزینه‌های پیش‌رو و محتمل جک S5 اتوماتیک خواهد بود. این خودرو از طراحی ظاهری خوبی بهره می‌برد و از نظر امکانات و تجهیزات نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد. خدمات پس از فروش مناسب و رضایت‌بخش شرکت کرمان‌موتور نیز از نکات مثبت دیگر در مورد این کراس‌اوور چینی به‌حساب می‌آید. برخی مردم و کارشناسان بازار، جک S5 را نسخه چینی هیوندای توسان می‌دانند. جایی که متاسفانه به‌دلیل ممنوعیت واردات، نسخه صفرکیلومتر هیوندای توسان را در بازار نداریم و باید تا حدود زیادی جک S5 را جایگزین مناسبی برای این خودرو دانست.

کهنه‌کار کره‌ای یا با سابقه چینی؟

طراحی خارجی
در نمای خارجی با شباهت‌های زیادی بین این دو خودرو مواجهیم و از نمای جلو، سبک طراحی این دو مدل تا حد زیادی مشابه هم است؛ اما متفاوت بودن طرح چراغ‌ها و جلوپنجره، کمی آن‌ها را از هم متمایز کرده است. بیش‌ترین شباهت در نمای جانبی به‌چشم می‌خورد که برخی اوقات تشخیص این دو خودرو از همدیگر را در نگاه اول غیرممکن می‌سازد. طرح پنجره‌های کناری و درها یکسان بوده و تشابه بسیار زیاد طرح رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی دو خودرو نیز غیرقابل انکار است. حتی مشخصات لاستیک‌ هر دو نیز یکسان بوده و از تایرهای 225/55R18 بهره می‌برند. اما در نمای عقب خیلی نمی‌توان این دو خودرو را شبیه به‌هم دانست و به‌نظر می‌رسد جک در طراحی عقب اس 5 بیش‌تر از آئودی Q5 الهام گرفته است. ابعاد این دو خودرو نیز تا حد بسیار زیادی شبیه به‌هم است.

کهنه‌کار کره‌ای یا با سابقه چینی؟

فضای داخلی
سبک کلی طرح کابین دو خودرو شبیه به‌یکدیگر است؛ اما تفاوت‌هایی وجود دارد که آن‌ها را از هم متمایز کرده است. به‌طور مثال طرح متفاوت غربیلک‌فرمان. در نگاه نخست، کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین هر دو خودرو تقریبا یکسان به‌نظر می‌رسد، اما پس از لمس کردن داشبورد و اجزای داخلی کابین به‌برتری هیوندای توسان در این بخش پی خواهید برد. با این وجود، جک S5 از نظر کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین وضعیت مطلوبی داشته و نمره قبولی را دریافت می‌کند.
به‌نظر می‌رسد مواد به‌کاررفته در کابین هیوندای توسان در درازمدت دوام بیش‌تری نسبت به جک S5 خواهد داشت. از نکات مثبت در هر دو خودرو می‌توان به‌کابین جادار آن‌ها اشاره کرد. در قسمت‌های جلو و عقب، فضای مناسبی برای سرنشینان وجود داشته و حتی افراد بلندقد نیز با مشکل کمبود فضای سر مواجه نخواهند شد. لازم به‌ذکر است عملکرد سیستم تهویه هر دو خودرو نیز خوب و رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی
جک S5 نسخه اتوماتیک به‌یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو با حجم 1997 سی‌سی مجهز شده است و این موتور توان تولید 174 اسب‌بخار قدرت در 5200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 265 نیوتون‌متر در 2000 دور بر دقیقه را دارد. توان تولیدی جک S5 به‌وسیله جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک دو کلاچه یا شش‌سرعته دنده‌دستی به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این کراس‌اوور چینی در نسخه اتوماتیک توربو می‌تواند طی 12 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد. مصرف سوخت جک S5 نیز زیر 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است. اما در تست‌های واقعی این میزان در ترافیک‌های سنگین شهری تا 12 لیتر نیز افزایش می‌یابد.
هیوندای توسان نیز به‌یک موتور چهارسیلندر 2.4 لیتری با حجم 2359 سی‌سی مجهز شده است و این موتور توان تولید 177 اسب‌بخار قدرت در شش‌هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 227 نیوتون‌متر در چهارهزار دور بر دقیقه را دارد. توان تولیدی جک S5 توسط جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این کراس‌اوور کره‌ای می‌تواند طی 12 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف سوخت جک S5 حدود 11 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ اما در تست‌های واقعی این میزان در ترافیک‌های سنگین شهری تا 12 لیتر نیز افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی
درحال حاضر جک S5 اتوماتیک صفرکیلومتر در مدل 1399 با قیمت حدود 630 تا 635 میلیون‌تومان و برای مدل 1400 با قیمت حدود 665 تا 670 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. درحالی ‌که نمونه‌های 2015 کم‌کارکرد هیوندای توسان حدود 900 میلیون‌تومان قیمت داشته و نمونه‌های 2018 صفرکیلومتر آن نیز حدود یک‌میلیارد و 750 میلیون‌تومان قیمت دارد.
با درنظر گرفتن تمام این موارد و اختلاف برای این دو خودرو، می‌توان گفت جک S5 اتوماتیک نسبت به‌قیمتش قابلیت‌های مناسبی داشته و از رقبای چینی هم‌سگمنت خود در بازار ایران کم ندارد. درحقیقت کمپانی جک با تولید اس5 توانسته خود را به‌خودروسازان بین‌المللی نزدیک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =