تایر‌های سینتوراتو پی ۸

اتحادیه لاستیک و تایرسازان اروپا جدیدترین گزارش مربوط به جمع‌آوری و بازیافت تایرهای تاریخ‌مصرف گذشته یا غیرقابل‌مصرف در ۳۲ کشور اروپایی شامل کشورهای اتحادیه اروپا به انضمام نروژ، صربستان، سوئیس و ترکیه را اعلام کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،اتحادیه لاستیک و تایرسازان اروپا جدیدترین گزارش مربوط به جمع‌آوری و بازیافت تایرهای تاریخ‌مصرف گذشته یا غیرقابل‌مصرف در ۳۲ کشور اروپایی شامل کشورهای اتحادیه اروپا به انضمام نروژ، صربستان، سوئیس و ترکیه را اعلام کرد. براساس این آمار مشخص شد در سال گذشته ۹۲درصد تایرهایی که به پایان عمر خود رسیده‌ بودند، جمع‌آوری و برای بازیافت مواد یا راهکارهای بازیافت غیرمستقیم آماده شده‌اند.
اما درباره ۸درصد تایرهایی که جمع‌آوری نشده‌اند اطلاعاتی در دسترس نیست. البته وضعیت فعلی نسبت‌به سال ۲۰۲۰ تا ۹۳درصد و ۹۵‌درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. صنعت تایر در اروپا بر بازیافت تایرهای مصرف‌شده حساب ویژه‌ای باز کرده و آن را بخشی از برنامه‌های توسعه پایدار شرکت‌های تولیدکننده تایر در این منطقه می‌ماند. محصولات اولیه حاصل از بازیافت تایر در همین صنعت مصرف می‌شوند. در مورد باقی مواد نیز مصارفی برای دیگر صنایع همچون ساختمان‌سازی، خودروسازی و تولید سیمان درنظر گرفته شده و به‌این ترتیب آنها را تبدیل به یکی از منابع مهم برای این صنایع کرده است. باوجود کاهش درصد جمع‌آوری در سال جاری آمارها نشان می‌دهند حجم کلی تایرهای جمع‌آوری‌شده نسبت به سال قبل با ۴درصد افزایش به ۳میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. در این میان حدود یک‌میلیون و ۹۶۰ هزار تن ماده اولیه از درون این تایرها استخراج شده است. درمورد باقی مواد نیز می‌توان گفت امکان بهره‌مندی از آنها در صنایع تولید لاستیک، فولاد و نساجی فراهم است. همچنین حدود ۳۲۶ هزار تن به صنعت فولاد اختصاص دارد. در ساختمان‌سازی حدود ۱۰۵هزار تن از لاسیتک‌های بازیافتی استفاده شده و باقی حجم نیز در روندهای پرولیز (تجزیه مواد آلی در اثر گرما)، ساخت شمش‌های فولاد و کارخانه‌های ذوب فلز مورداستفاده قرار گرفته؛ این درحالی است که طی سال ۲۰۱۹ عمده مواد بازیافت‌شده از تایرها در صنعت ساخت سیمان (حدود ۸۳درصد) و همچنین ۱۷ درصد آن برای گرمای شهری و سوخت نیروگاه‌ها استفاده شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =