جی‌تی‌تایر

آمار فروش جهانی تایر کورد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بود، اما موسسه تحقیقات بازار تایر (TMR) پیش‌بینی کرده است حجم کلی فروش این محصول در سال ۲۰۲۶ تقریبا دوبرابر شود و به ۱۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،آمار فروش جهانی تایر کورد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بود، اما موسسه تحقیقات بازار تایر (TMR) پیش‌بینی کرده است حجم کلی فروش این محصول در سال ۲۰۲۶ تقریبا دوبرابر شود و به ۱۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیارد دلار برسد. مهم‌ترین عاملی که باعث شده پیش‌بینی‌ها نسبت به ارزش بازار تایر کورد ارتقا یابد، ثبت رکورد ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری در نیمه نخست سال جاری است. دلیل این موضوع نیز افزایش تقاضا توسط خودروهایی بوده که علاقه‌مند به استفاده از لاستیک‌های تخریب‌پذیر هستند.
این تحقیق نشان می‌دهد نوسان قیمت مواد اولیه مانع رشد بازار شده است. اما جهش تولید وسایل نقلیه مسافری در چین و هند باعث شده است تقاضا برای تایر کورد به‌عنوان یکی از مواد اولیه مهم لاستیک این خودروها افزایش پیدا کند. تایر کورد نخی از ریسندگی نخ‌های بسیار مقاوم به‌دست می‌آید. این نخ‌ها نقش اساسی در طراحی تایر خودروها دارند و یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش طول عمر تایر هستند.
تاثیر مستقیم این محصول در برخی شاخص‌های عملکردی همچون مقاومت سایشی، افزایش استحکام و کنترل تغییر شکل باعث شده است تایرسازان اهمیت بیشتری بر روند تامین نخ‌های خود داشته باشند. مهم‌ترین بازیگران این صنعت شرکت صنایع کولون، تورای، کمپانی هیوسانگ، تیجین، فایرستون، کوردسا و SRF هستند که عمده سهم بازار جهانی را در اختیار دارند. در این میان کوردسای ترکیه با تولید نخ‌های دوستدار محیط‌زیست (eco-friendly) توانسته است مزیت رقابتی برای خود ایجاد کند.
درواقع کوردسا در مراحل تولید محصول خود از موادشیمیایی مضر همچون فرمالدئید در ابعاد کمتری استفاده می‌کند. البته این ماده به‌طور عمومی در مراحل ساخت تایر کورد مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین این کمپانی ترکیه‌ای با احداث کارخانه جدید خود در اندونزی حجم تولید خود را ۱۸ کیلوتن افزایش داده است.
هیوسانگ نیز با احداث سایت جدید خود در ویتنام علاوه‌بر افزایش جهانی حجم تولید تایر کورد، جایگاه خود را در بین رقبا ارتقا داده است. در بخش نخ‌های نایلونی به‌دلیل توانایی در ارائه مقاومت بالا، افزایش چسبندگی و کاهش فرسودگی تایر، رشدی فراتر از پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاده است.
پیش‌ازاین با ثبت رکورد ۵میلیارد دلاری بازار تایر کورد در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی‌ها حکایت از رسیدن به حجم ۶ و نیم میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ داشت اما با توجه به وضعیت فعلی بازار این محصول و رشد فراتر از پیش‌بینی تایرهای نایلونی، این رقم تا ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =