خودروهای تجاری

خودروهای تجاری در تمام سگمنت‌ها در بازارهای مختلف جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. همواره دولت‌ها و در کنار آن‌ها خودروسازان، برنامه‌های ویژه‌ای را برای تولید این خودروها به بازارهای محلی و صادراتی اعلام می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروهای تجاری در تمام سگمنت‌ها در بازارهای مختلف جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. همواره دولت‌ها و در کنار آن‌ها خودروسازان، برنامه‌های ویژه‌ای را برای تولید این خودروها به بازارهای محلی و صادراتی اعلام می‌کنند. گواه این مدعا آن‌که با گسترش تکنولوژی خودروها، تولیدکنندگان مطرح خودروهای تجاری در سال‌های اخیر سعی داشته‌اند از ورود این فناوری‌ها بازنمانند. فناوری‌هایی همچون بهره‌وری از سوخت‌های پاک و استفاده از سیستم خودران طی سال‌های اخیر به صنعت خودروهای تجاری دنیا هم ورود کرده است که نشان از اهمیت به‌روزرسانی این صنعت برای سهم‌خواهی از بازاراهای بزرگ جهانی دارد. در سال‌های گذشته همواره ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بزرگترین بازار خودروهای تجاری شناخته شده است؛ بازاری که همواره از تکنولوژی‌های روز دنیا استقبال می‌کند. این روند باعث نشده است خودروسازان بزرگ دنیا ضمن به‌دست‌آوردن فناوری‌های جدید از افزایش فروش خود غافل شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازارهای دنیا تحت تاثیر کرونا قرار دارند، اما این روند در حال تغییر است. بنابراین طی سال‌های آینده شاهد افزایش تقاضا برای این خودروها و به‌ویژه تکنولوژی‌های جدید خواهیم بود.


نگاهی به بزرگترین‌ بازار خودروهای تجاری
سال 2020 به رغم تمام مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا اما در برخی بازارهای بزرگ دنیا، تقریبا بدون تغییر ماند. گرچه تولید و عرضه خودروهای تجاری در نخستین‌ ماه‌های سال گذشته میلادی با مشکلاتی همراه شد، اما تولیدکنندگان این بخش با برنامه‌ریزی دقیق توانستند تا پایان سال بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران کنند. بر همین اساس بازارهایی چون آمریکا که بزرگ‌ترین مقصد خودروهای تجاری هستند، افت چندانی را تجربه نکردند. این بازار که در سال 2019، با عرضه 12میلیون و 317هزار و 378 دستگاه انواع خودروهای تجاری همراه بود، سال 2020 با افت حدود یک‌میلیون‌ دستگاهی همراه شد که عرضه این خودروها را به 11میلیون و 51هزار و 54 دستگاه رساند. تقریبا می‌توان گفت به‌واسطه همه‌گیری کرونا، حجم بازار این خودروها به اندازه سال 2017 و نه پیش از آن، تقلیل یافت. با این‌حال آمریکا همچنان با اختلاف بسیاری از رقبای خود مانند چین و کانادا پیش است و جایگاه نخست در میان بازارها را در اختیار دارد.


رشد تقاضا در چین همچنان ادامه‌ دارد
چین گرچه در دهه اخیر توانسته از رقبای خود پیشی بگیرد، اما همچنان بازار این کشور در زمینه خودروهای تجاری، اختلاف معناداری با ایالات متحده آمریکا دارد. چین در سال 2020، بدون تاثیرپذیری از کرونا، حتی رشد حدود 700هزار دستگاهی را هم در این بازار برای خود رقم زد. این بازار که در سال 2019 عرضه 4میلیون و 324هزار و 839 دستگاهی را رقم زده بود، در سال گذشته میلادی به‌رغم تمام مشکلات پیش‌آمده از کرونا توانست فروش 5میلیون و 133هزار و 338 دستگاه از انواع خودروهای تجاری را به ثبت برساند.

کانادا؛ سومین کشور پرتقاضا برای خودروهای تجاری
جایگاه سوم این بازارها نیز در اختیار کشور کانادا قرار دارد. این کشور در سال 2020، فروش یک‌میلیون و 208هزار و 830 دستگاه از انواع خودروهای تجاری را به ثبت رسانده است. این کشور در سال 2019 نیز فروش یک‌میلیون و 440هزار و 372 دستگاهی را در این بخش ثبت کرده بود، اما با تاثیرپذیری از کرونا فروش خودروهای تجاری در سومین بازار خود هم با افت بیش از 200هزار دستگاهی مواجه شد. فروش خودروهای تجاری در این کشور طی سال‌های اخیر هرچند اندک اما همواره سیر صعودی داشته، با این‌حال تنها در سال 2020 نسبت به سال پیش از آن، افت کرده و به عددی نزدیک به سال 2015 رسیده است.

بازارهایی با تقاضای بیش از 100هزار دستگاه
بعد از این سه کشور، سایر بازارهای خودروهای تجاری با فروش کمتر از یک‌میلیون دستگاهی در آمارها قرار دارند. ژاپن و هند در این میان به ترتیب جایگاه چهارم و پنجم را در اختیار دارند و فروش آن‌ها نیز به ترتیب حدود 788میلیون و 505میلیون دستگاه است. دیگر کشورها ازجمله فرانسه، تایلند، مکزیک، برزیل، آلمان، انگلیس، کره جنوبی و استرالیا بین 200 تا 400 هزار دستگاه از این خودروها را ثبت کرده‌اند. روسیه، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، اندونزی، آفریقای جنوبی و آرژانتین هم بازارهای بالای 100هزار دستگاهی برای خودروهای تجاری هستند. نکته جالب توجه آن است که کشورهای اسلواکی، یونان، بلغارستان و قزاقستان در این فهرست در جایگاه فروش کمتر از 10هزار دستگاه قرار دارند.


ایران رتبه پنجاه‌ونهم تولید و عرضه خودروهای تجاری

ایران هم با توجه به شرایط بحرانی تولید و عرضه خودروهای تجاری که طی سال‌های اخیر شاهد بوده است، در آمار بازارهای جهانی کشور جایگاه پنجاه‌ونهم را به خود اختصاص داده است. توان تولید خودروسازان ایران در پی تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، به حداقل رسید.
همین موضوع در کنــــار شیوع گسترده کروناویروس باعث شد فروش این خودروها از 180 هزار دستگاه در سال 2014 به کمترین مــــــیزان خود یعنی کمتر از هزار دستگاه در سال 2020 برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =