آلفارومئو

با همین بودجه یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومانی شما می‌توانید یک خودرو اسپرت جدیدتر از ولوو C70 خریداری کنید که در کلاس هاچ‌بک‌ها قرار دارد و نامش آلفارومئو جولیتاست. جولیتا مدل 2017 اکنون در بازه قیمتی مشترک با C70 قرار داشته و رقیب قیمتی این خودرو سوئدی به‌حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»، بسیاری از جوانان هنگام خرید خودرو، به‌دنبال گزینه‌هایی در کلاس خودروهای کوپه یا کانورتیبل هستند. خودروهای اسپرتی که به‌اصطلاح دو در هستند. به‌عنوان مثال این روزها یکی از گزینه‌های پیش رو در میان خودروهای اسپرتی که در محدوده قیمتی یک میلیارد و 500 میلیون تومان قرار دارند، ولوو C70 است. این کانورتیبل سایز کامپکت از جمله خودروهای برند سوئدی ولوو است که در سال 2013 وارد بازار کشورمان شده و اکنون در بازار خودروهای دست‌دوم وارداتی خرید و فروش می‌شود. خودرو C70 با توجه به‌ماهیت اسپرتش تعداد کمی از آن در بازار موجود بوده و این امر کاملا طبیعی است. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این‌که آیا تنها خودروهای دو در کوپه یا کانورتیبل خودرو اسپرت و جوان‌پسند به‌حساب می‌آیند؟ پاسخ قطعا خیر است. چون امروزه با بالا رفتن تنوع کلاس‌بندی خودروها، طیف وسیعی از انواع خودروهای اسپرت برای خرید موجود بوده و چاشنی اسپرت به‌هرکلاس خودرویی رسوخ کرده است. به‌عنوان مثال با همین بودجه یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومانی شما می‌توانید یک خودرو اسپرت جدیدتر از ولوو C70 خریداری کنید که در کلاس هاچ‌بک‌ها قرار دارد و نامش آلفارومئو جولیتاست. جولیتا مدل 2017 اکنون در بازه قیمتی مشترک با C70 قرار داشته و رقیب قیمتی این خودرو سوئدی به‌حساب می‌آید.


خودروهایی که دیگر در قید حیات نیستند
ولوو در سال 1996 خودرو جدید خود را با نام C70 در ابتدا در نسخه کوپه و یک سال بعد در نسخه کانورتیبل سایز کامپکت تولید کرد. C70 یک خودرو اسپرت پنج‌سیلندر بنزین‌سوز بود که قدرتی در بازه 170 تا 250 اسب‌بخار تولید می‌کرد که پاسخگوی نیاز جوانان بود. نسخه کوپه C70 به‌اندازه نسخه کانورتیبل آن موفق نبود و تنها پس از شش سال از خط‌تولید خارج شد. در سال 2005 کمپانی ولوو نسل اول C70 را بازنشسته کرد تا نسل جدید آن را معرفی کند. نسل دوم C70 در سال 2006 رونمایی و تولید شد و این بار نام پنین‌فارینا (طراح خودرو معروف ایتالیایی) به‌میان آمده بود و تنوع پیشرانه‌های قابل سفارش برای C70 نیز افزایش یافته بود. اتفاقاتی که می‌توانستند موفقیت بیش‌تری را برای C70 رقم بزنند.
در این نسل از C70 شاهد استفاده از پیشرانه‌های پنج‌سیلندر بنزین‌سوز و چهار و پنج‌سیلندر دیزلی بودیم که قدرتی در بازه 130 تا 260 اسب‌بخار را تولید می‌کردند که این خبر حاکی از افزایش تنوع مدل‌های C70 در بخش فنی بود. نسل دوم C70 در سال 2010 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت و درنهایت تولید C70 در سال 2013 متوقف شد و هرگز دیگر نسل جدیدی برای آن معرفی نشد. خودرو C70 در کنار چند مدل دیگر از محصولات ولوو هم‌زمان با آغاز به‌کار نمایندگی این برند سوئدی در ایران یعنی سال 2013 وارد بازار خودرویی کشور شد.
سال نخست عرضه C70 در بازار ایران مصادف شد با آخرین سال تولید آن توسط کمپانی ولوو و همین دلیل اصلی کم‌فروغ بودن این مدل جذاب از ولوو در بازار کشورمان است. درمقابل جولیتا در یک دهه گذشته پای ثابت بازار خودروهای وارداتی کشورمان بوده و سال‌های بیش‌تری را در این بازار حضور داشته است. نام جولیتا در تاریخ کمپانی آلفارومئو به‌دهه 1950 میلادی بازمی‌گردد؛ اما ماجرای جولیتای آن زمان با جولیتای قرن 21 کاملا متفاوت بوده و باید گفت ربطی به‌همدیگر ندارند. جولیتا برای نخستین‌بار در سال 2010 توسط کمپانی آلفارومئو در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک تولید و روانه بازار شد. در اصل جولیتا جایگزین آلفارومئو 147 شد و تا سال 2020 روی خط‌تولید کمپانی آلفارومئو قرار داشت. آلفارومئو درطول یک دهه تنها یک نسل از جولیتا را تولید کرد و درحال حاضر نیز با وجود گذشت یک سال از توقف تولیدش هنوز خبری از نسل جدید جولیتا نیست. هرچند در سال‌های 2014 و 2016 دو بار شاهد فیس‌لیفت این هاچ‌بک اسپرت ایتالیایی بودیم. جولیتا از سال‌های 2010 تا 2017 توسط نمایندگی برند آلفارومئو در ایران عرضه شده که مدل‌های 2017 آن مربوط به‌دومین فیس‌لیفت جولیتا هستند.

مقایسه آلفارومئو جولیتا با ولوو C70 کارکرده در محدوده یک میلیارد و 500 میلیون تومان


جولیتای زیبا، C70 خاص
آلفارومئو همواره ثابت کرده که تک‌تک محصولاتش از نظر طراحی یک اثر هنری بوده و واقعا نمی‌توان به‌طراحی جولیتا ایراد گرفت. حتی با وجود گذشت این همه سال همچنان این هاچ‌بک، جذابیت‌های بصری خود را حفظ کرده است. مدل 2017 جولیتا به‌لطف فیس‌لیفت انجام‌شده تغییرات مختصری را در بخش طراحی به‌خود می‌بیند که همین تغییرات مختصر تاثیر زیادی در جذاب‌تر نشان دادن آن نسبت به‌مدل‌های قبلی دارد.
اما در کل تفاوت زیادی میان اولین و آخرین جولیتای تولیدشده با یک دهه اختلاف سنی وجود ندارد و از این حیث باید این زبان طراحی را مربوط به 11 سال پیش دانست. با وجود این‌که نخستین‌سال تولید نسل مورد نظر از ولوو C70 به‌سال 2006 بازمی‌گردد اما فیس‌لیفت انجام‌شده روی آن در سال 2010 سبب شد چهره این هاچ‌بک سوئدی نسبت به‌قبل متحول شود. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که قدمت طراحی هر دو خودرو در این نوشتار به‌حدود یک دهه پیش بازمی‌گردد.
تنها برتری C70 نسبت به‌جولیتا از نظر طراحی، کمیاب بودن آن است. یعنی C70 به‌لطف کمیاب بودنش در بازار ایران همچنان چهره متفاوت و تازه‌تری نسبت به‌رقیب هم‌قیمت خود یعنی جولیتا دارد. در بخش کابین، جولیتا با طراحی اسپرت و جذاب در انتظار سرنشینان خود است؛ اما در C70 با طراحی کابین قدیمی‌تری مواجهیم که شاید کمی برای جوانان امروزی خوشایند نباشد.
هرچند می‌توان نیمه پر لیوان را در نظر گرفت و به‌چشم یک کابین متفاوت به‌آن نگریست. از تمام این موارد که بگذریم، به‌بزرگترین برگ برنده C70 در برابر جولیتا می‌رسیم و آن سقف متحرک است. C70 دارای سقف متحرک فلزی بوده که اصلی‌ترین برتری آن در بخش طراحی و بدنه نسبت به‌رقیب هم‌قیمت ایتالیایی‌اش به‌حساب می‌آید.

مقایسه آلفارومئو جولیتا با ولوو C70 کارکرده در محدوده یک میلیارد و 500 میلیون تومان

کابین‌هایی که برای دو نفر ایده‌آل هستند
ولوو C70 یک خودرو 2+2 بوده و این یعنی با یک خودرو دو در طرف هستیم که چهار سرنشین را داخل کابین خود جای می‌دهد. البته با توجه به‌محدودیت‌های فضای موجود در ردیف عقب، پیشنهاد می‌شود دو نفره با این خودرو سفر کنید تا اذیت نشوید. درعین حال اگر یک خانواده جوان چهارنفره و صاحب دو کودک کم‌سن و سال هستید هم C70 همچنان همسفر خوبی برایتان محسوب می‌شود. جولیتا هم یک هاچ‌بک چهار در پنج‌نفره بوده اما پیشنهاد می‌شود همچون C70 دو نفره یا چهار نفره (دو بزرگسال و دو کودک) با آن به‌سفر بروید. درون کابین ولوو C70 از امکاناتی همچون سنسور دنده‌عقب، سیستم تهویه‌هوای 2 گانه، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین قابل تنظیم در هشت جهت، صندلی‌های دارای حافظه برای سه‌حالت مختلف، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین‌های نصب‌شده روی آینه‌های جانبی برای دید بهتر اطراف، آینه داخلی حساس به‌نور، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای و ورود به‌درون کابین بدون کلید، سیستم صوتی مجهز به هشت بلندگو، شوینده چراغ‌های جلو، درگاه USB و AUX، بلوتوث، قابلیت شماره‌گیری تلفن از روی کنسول به‌همراه فهرست تماس‌های داخلی، سنسور باران و ... بهره‌مند خواهید شد. همچنین جولیتا نیز دارای امکاناتی همچون حالت‌های مختلف رانندگی، کالیبر ترمز مسابقه‌ای، پدال‌های گاز و ترمز اسپرت، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سقف پانوراما، سانروف، فرمان با روکش چرم طبیعی، آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به‌گرمکن با قابلیت الکتروکرومیک، سنسور دنده‌عقب، کروزکنترل، سنسور باران و گردوخاک، سنسور نور، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه، شوینده چراغ‌های جلو، صفحه‌نمایش چندمنظوره رنگی، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE، پورت ورودی USB و AUX، صندلی‌های جلو مجهز به‌گرمکن، صندلی‌های جلو برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی‌های چرمی، قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب و ... است.


قوی‌تر یا سریع‌تر؟
معمولا خودرویی سریع‌تر است که قدرت بیش‌تری داشته باشد؛ اما در این شاخ‌به‌شاخ نتیجه کاملا برعکس است. ولوو C70 با وجود این‌که 57 اسب‌بخار بیش‌تر نسبت به‌جولیتا تولید می‌کند، اما اختلاف وزن 300 کیلوگرمی که کفه ترازو را به‌ضرر ولوو پایین آورده، سبب شده است در بخش شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت جولیتا 0.3 ثانیه از حریف هم‌قیمت سوئدی خود سریع‌تر باشد. درحالت کلی می‌توان گفت هر دو خودرو نسبت به‌کلاس‌بندی خود از قدرت و شتاب مناسبی بهره می‌برد. برگ برنده اصلی ولوو C70 سقف متحرک آن بوده و برتری اصلی جولیتا در مدل بالاتر و کارکرد پایین‌تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =