خودروهای دپوشده در گمرک

اگر گره از کار خودروهای مانده در انبارهای گمرک از سوی وزارت صمت باز شود و مراتب را به شرکت‌های واردکننده خودرو اعلام کنند، کمتر از یک‌هفته این اموال از انبارها خارج می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیش از ۲هزار دستگاه خودرو وارداتی در انبارهای گمرک همچنان خاک می‌خورند. این در حالی است که بحث ترخیص اموال مردمی در میان مسئولانی که به‌تازگی بر مسند قدرت نشسته‌اند، داغ است. البته موضوعی که وزیر امور اقتصادی و دارایی را مجاب کرد تا به‌صورت سرزده از انبارهای عمومی گمرک بازدید کند، مساله دپو ماشین‌آلات تجاری، سرم‌های دارویی و لوازم یدکی و قطعات خودرو بود که هرکدام بیشتر از پنج سال در انبارهای دولت قبل محبوس مانده‌اند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص گفت: «خودروهای مانده در انبارهای گمرکات کشور با توجه به تعداد سالی که از ورود آن‌ها به انبارهای گمرک می‌گذرد، دیگر شرایط مطلوبی ندارند. البته درخصوص ترخیص این اموال مردمی، مسئولان گمرک در دولت گذشته تمام توان خود را برای همکاری با واردکنندگان محصولات خودروسازان خارجی به کار بستند، اما سرنخ عدم دستیابی شرکت‌های واردکننده به خودروها در دستان کارشناسان وزارت صمت گره خورده بود.» دادفر افزود: «نوع نگاه کارشناسان وزارت صمت به موضوع متاسفانه برخوردی توأم با تکبر و رفتاری مانند دوران ارباب-رعیتی بود، درحالی‌که این کارشناسان باید بدانند رابطه دولت و مردم رابطه خادم و مخدوم است. از این رو، به دست‌اندرکاران دولت آقای رئیسی پیشنهاد می‌کنیم صورت‌ تمام مساله‌هایی را که دولت یازدهم و دوازدهم به وجود آورده‌اند، از میان بردارند تا بتوانند به تولیدکنندگان و به تبع آن به ملت خدمت کنند.»

چرا خودروهای مانده در گمرکات کشور قابلیت ترخیص ندارند؟

متاسفانه خودروهایی که طی بیش از چهار سال گذشته در گمرکات کشور دپو شده‌اند، درحال‌حاضر وضعیت مناسبی ندارند و لوازم مصرفی و غیرمصرفی اکثر آنان به دلیل ماندن در معرض آفتاب شدید و باد و باران از بین رفته است. درواقع برای آنکه چهارچرخ‌ها به محصول قابل مصرف تبدیل شوند، باید لاستیک‌ها، باتری، روانکارهای داخلی موتور، گیربکس، زه‌ها و شیشه‌های آن‌ها تعویض شود. این امر هزینه‌ای بیش‌از ۴۰‌درصد ارزش خودروها را طلب

می‌کند.

درحال‌حاضر اگر گره از کار خودروهای مانده در انبارهای گمرک از سوی وزارت صمت باز شود و مراتب را به شرکت‌های واردکننده خودرو اعلام کنند، کمتر از یک‌هفته این اموال از انبارها خارج می‌شود.

صنعت خودرو مانند دیگر حوزه‌های تولید کشور به دلیل برخی ناکارآمدی‌های سیستماتیک در دولت دوازدهم دچار بحران‌ شدیدی است. برای خروج از بن‌بست به وجود آمده چه راهکاری به وزیر صمت پیشنهاد می‌کنید؟

در دولت یازدهم و دوازدهم بارها انجمن واردکنندگان خودرو به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان این حوزه پیشنهادهایی را به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صمت ارسال کرد و طی آن مدت پیگیر نتیجه مفاد درخواست خود بود. البته در حد شعار، فعالان و کارشناسان وزارت صمت همگی با تولید و صنعت و تجارت همدل و همراهی می‌کردند؛ اما در عمل فعالان این حوزه شاهد ناملایمات بسیاری در سال‌های اخیر بودند. اگر آقای فاطمی‌امین بخواهد در مقابل معضلات روزافزون صنعت خودرو راهکاری ارائه دهد، به عقیده من تنها راهکار؛ ایجاد یک کمیسیون متشکل از نمایندگان ذی‌نفعان صنعت تولید و تجارت خودرو است که اختیار همه امور صنعت را در دست داشته باشند، اعم از آن‌که بخواهند واردات خودرو را آزاد یا ممنوع کنند.

در بحث رونق اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان، فعالان صنعت از عملکرد وزارت صمت گلایه‌هایی دارند. آیا این وزارتخانه در عمل به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده، اهتمام ورزیده است؟

متاسفانه مدیران دولت گذشته خود را در اتاق‌های دربسته محبوس کرده بودند و از پاسخگویی به ارباب‌رجوع‌ها خودداری می‌کردند. درخصوص گلایه‌های به‌حق سرمایه‌گذاران در صنعت خودرو باید به موضوع شرکت آرین‌موتور که در شهرستان خمین بیش از ۳۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، اشاره کنم. این شرکت درحال‌حاضر خطوط تولید خود را نصب و ساختمان‌های اداری و انبارها را احداث کرده است. اما کارشناسان وزارت صمت با تصمیم‌گیری‌های شخصی مانع از فعالیت این کارخانه شدند. در مراجعه به وزارت صمت برخوردها به نوعی است که به عقیده من منجر به فرار سرمایه‌ها از کشور خواهد شد. نه‌تنها در دولت گذشته، بلکه در تمام دولت‌های پیشین مسئولان به بهانه حمایت از تولید، همیشه مانع فعالیت غیرانحصاری در کشور شده‌اند که این امر فسادانگیز و به‌مراتب آسیب‌زاتر از عدم تولید خودرو در کشور است.

آیا طرح واردات خودرو به ازای صادرات محصولات خودروسازان داخلی قابلیت اجرایی دارد؟

متاسفانه در این طرح، آن‌چه باید هدف باشد، گم شده است. اگر ما ساختار سیاسی اقتصاد خودرو و صنایع خودرویی را اصلاح کنیم، بحث واردات و صادرات خودرو هم درست خواهدشد. صادرات خودرو از ایران به اندازه‌ای نیست که بتوان به ازای آن خودرو وارد کشور کرد. اگر این طرح کاملا کارشناسی شده باشد و عملی شود، این سوال مطرح می‌شود قرار است چه خودرویی صادر و در کدام بازارها و با کدام کشورها رقابت کنیم.

باتوجه به تولید زیان بیش‌از یک‌صدهزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو طی چند سال اخیر، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند این صنعت توجیه اقتصادی و فرصت بازیابی شرایط و رقابت در بازار کشور را ندارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

متوقف شدن تولید خودرو، بیکاری صدها هزار نفر را به دنبال دارد. بنابراین در وضعیتی قرار داریم که باید تولید کنیم. اما درعین‌حال این مسیر باید اصلاح شود تا خودروسازان نیز مجبور به تولید خودرو با ضرر و زیان زیاد نباشند. دخالت دولت و مجلس در قیمت‌گذاری به هر شکلی بدترین نوع دخالت است، چراکه دخالت دولت در هر زمینه‌ای، صنعت را زمین زده و مردم را بیچاره کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =