خودروهای برقی

عصر خودروهای برقی در راه است. اوایل سال جاری میلادی غول خودروسازی آمریکا، جنرال‌موتورز اعلام کرد قصد دارد فروش مدل‌های بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،عصر خودروهای برقی در راه است. اوایل سال جاری میلادی غول خودروسازی آمریکا، جنرال‌موتورز اعلام کرد قصد دارد فروش مدل‌های بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند. شرکت‌های بزرگ دیگر همچون آئودی مستقر در آلمان نیز اعلام کرد قصد دارد تولید چنین خودروهایی را تا سال ۲۰۳۳ برای همیشه متوقف کند. خودروسازان بزرگ ناگهان تغییر مسیر داده‌اند و در حال برقی‌سازی ناوگان خود هستند و به نظر می‌رسد با سرعت این مسیر را طی می‌کنند.

برقی‌سازی در خودروسازی‌های چنان با سرعت در حال انجام است که حتی تعجب حامیان محیط‌زیست و تولید خودروهای برقی را برانگیخته است. حامیانی که انتظار نداشتند این رویداد با این سرعت انجام شود و آرزوی اعمال تغییرات را برای ۲۰ سال آینده داشتند. در بسیاری از کشورها، دولت‌ها دستور تغییر سریع قوانین را صادر کردند. هرچند به‌نظر BloombergNEF (BNEF) حتی بدون سیاست‌ها و مقررات جدید، نیمی از فروش جهانی خودروهای سواری در سال ۲۰۳۵ را خودروهای برقی تشکیل می‌دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در ماه مِی اعلام کرد تغییر رویکرد در حوزه تولید خودرو و این تبدیل صنعتی بزرگ نشان‌دهنده تغییر از یک سیستم سوخت مصرف و غیرپاک به سیستم انرژی مصرف است.

در دهه‌های آینده صدها میلیون وسیله‌نقلیه به جاده‌های می‌آیند و باتری‌های بزرگی را حمل خواهند کرد و هر کدام از این باتری‌ها حاوی ده‌ها کیلوگرم موادی هستند که هنوز استخراج نشده‌اند.

دانشمندان با پیش‌بینی جهانی تحت سلطه وسایل نقلیه برقی، روی دو چالش بزرگ کار می‌کنند. چالش نخست؛ نحوه کاهش فلزات در باتری‌های کمیاب، گران و مشکل‌ساز است. زیرا استخراج آن‌ها هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی زیادی را ایجاد می‌کند. چالش دیگر بهبود بازیافت باتری است، به طوری که از فلزات ارزشمند موجود در باتری‌ خودروهای مستعمل بتوان بهترین استفاده را کرد و دوباره آن‌ها در وسایل نقلیه جدید با بهترین کارایی به‌کار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =