نمایشگاه بین‌المللی مونیخ

وقتی در روزهای آتی مدیران ارشد صنعت‌خودرو جهان برای شرکت در نخستین‌نمایشگاه بین‌المللی خودرو جهان در دو سال گذشته در مونیخ جمع شوند، کاری فراتر از رونمایی از خودروهای جدید انجام می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،وقتی در روزهای آتی مدیران ارشد صنعت‌خودرو جهان برای شرکت در نخستین‌نمایشگاه بین‌المللی خودرو جهان در دو سال گذشته در مونیخ جمع شوند، کاری فراتر از رونمایی از خودروهای جدید انجام می‌دهند. این از آن زمان‌هایی است که بعید نیست در تاریخ ثبت شود. این را هم باید در نظر داشته باشیم که آخرین‌باری که بزرگان صنعت‌خودرو برای شرکت در یک رویداد بزرگ در اروپا جمع شدند، به‌مارس 2019 و زمانی برمی‌گردد که ویروس کرونا دنیا را درنوردید.

حاضران و غایبان
از آن زمان تاکنون اتفاقات بسیار بزرگی در عالم خودروسازی افتاده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها این‌که دو کمپانی PSA و فیات-کرایسلر پس از رسیدن به‌توافق، ادغامی بزرگ و تاریخی را رقم زده‌اند و نام تجاری جدید استلانتیس را پدید آورده‌اند که با خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و فولکس‌واگن رقابت می‌کند. واضح است که بسیاری از مدیران خودرویی هنوز هم حاضر نیستند با وجود رعایت همه پروتکل‌ها و واکسیناسیون گسترده در اروپا در این رویداد حاضر شوند. تویوتا، استلانتیس و نیسان گفته‌اند که در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند و خودروسازان دیگر هم به‌خاطر جلوگیری از شیوع واریانت دلتای ویروس کرونا با افراد کمی در مونیخ حاضر خواهند شد. به‌علاوه برنامه سفر بسیاری هم به‌خاطر اعتصاب گسترده راه‌آهن در آلمان با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

انگیزه‌ای قوی برای همکاری
درهر صورت چیزی که واضح است این‌که نیرویی که PSA و فیات-کرایسلر را در سال 2019 به‌هم نزدیک کرد، هنوز هم درجریان است و با همه تغییراتی که ایجاد شده، هنوز به‌قوت خود باقی است. پیتر فاس، یکی از شرکای شرکت EY دراین‌باره گفته است: «شما باید نوآور و خلاق باشید و برای این موضوع باید هم توان تولید بالا داشته باشید و هم در بازارهای مختلف جهانی فعالیت کنید. در غیر این ‌صورت وابستگی به‌بازارهای خاص بیش از حد بالا می‌رود و به‌علاوه مشکل به‌دست آوردن فناوری‌های جدید هم مطرح می‌شود.» براساس گزارش موسسه آلیکس پارتنرز، خودروسازان در سراسر جهان در تلاش هستند با سرمایه‌گذاری 330 میلیارددلاری بخش عمده‌ای از خطوط تولید خود را به‌محصولات الکتریکی اختصاص دهند. این درحالی است که درآمد شرکت‌ها به‌خاطر کمبود میکروچیپ‌ها با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده و هیچ نشانه‌ای دال بر بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود. زیرساخت‌های شارژ نیز باید درسطحی گسترده راه‌اندازی شوند تا این تضمین داده شود که خودروهای برقی برای توده مردم جذاب هستند. درحالی ‌که فروش خودروهای تمام‌الکتریکی در حال رشد است، حرکت شانه‌به‌شانه با غول‌های فناوری که درحال توسعه فناوری خودران و اتصال‌پذیری هستند برای اکثر خودروسازان کاری دشوار به‌نظر می‌رسد. هربرت دایس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن در ماه ژوئن خودروهای بدون راننده را به‌عنوان «پیچیده‌ترین ابزار اینترنتی که ممکن است تصورش را بکنید» معرفی و پیش‌بینی کرد فناوری خودران حتی بیش از خودروهای برقی صنعت‌خودرو را با تغییر و تحول روبه‌رو کند. خودروسازانی که به‌طور سنتی به‌رقابت بر سر ویژگی‌هایی مانند صفر تا 100 عادت کرده بودند، حالا باید به‌فکر مسائلی مانند انباشت داده‌ها و همکاری با شرکت‌های فناوری باشند. براساس گزارش موسسه مک‌کینزی و شرکا، تا سال 2030 رقابت خودروسازان بر سر بازار 400 میلیارددلاری خودروهای خودران و اتصال‌پذیر خواهد بود و به‌گفته فاس ضرورت ادغام‌ و همکاری‌ بیش‌تر از هر زمانی احساس خواهد شد؛ زیرا خودروسازان به‌درستی پی برده‌اند که از شتاب کافی برای متحول‌سازی محصولات‌شان برخوردار نیستند. فولکس‌واگن در تلاش است بیش از 30 میلیارد دلار را صرف سرمایه‌گذاری روی نرم‌افزارهای مربوطه کند و هربرت دایس نیز گفته که ساختاری قدیمی‌ در این شرکت وجود دارد که برای رسیدن به‌شتاب بیش‌تر باید محو شود. نکته قابل تامل اینجاست که او و هم‌قطارانش باید شتاب بیش‌تری داشته باشند.

تلاش برای عقب نماندن از غول‌های فناوری
آمازون اخیرا با حمایت از کمپانی سازنده خودروهای الکتریکی ریویان و همچنین شروع همکاری با استارت‌آپ خودران زوکس اهداف خود را برای حضور در بازار خودرو به‌نمایش گذاشته است. گوگل هم با این‌که درزمینه ارتقای فناوری خودران خود با مشکلاتی روبه‌رو شد، اما همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه شناخته می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که فعالیت‌های اَپل‌کارها نیز به‌زودی از سر گرفته خواهد شد. خودروسازان اروپایی همین حالا هم تلاش‌های زیادی را صرف پشت سر گذاشتن این تهدیدها کرده‌اند. همین امسال گروه خودروسازی فولکس‌واگن گفته که پتانسیل‌های برند پورشه خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و عمده‌کنترل برند بوگاتی خود را به‌کمپانی خودروسازی ریماک داد که در زمینه تولید اَبَرخودروهای برقی فعال است. گرچه پیش از این نمایشگاه‌های خودرو محلی برای معرفی و تضمین فروش محصولات جدید خودروسازان بود، اما از این به‌بعد می‌توان این رویدادها را محل مشاهده گرایش‌های نو و تحولات جدید در عرصه خودروسازی دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =