خلافی خودرو

برای بسیاری از رانندگان وسایل‌نقلیه این پرسش پیش آمده و می آید که پلیس چه زمانی می‌تواند خودرو را توقیف کند؟ توقیف خودرو، معمولا راننده را به زحمت می‌اندازد؛ باید خلافی خودرو پرداخت شود، دوندگی‌های اداری دارد و صاحب پارکینگ هم که هزینه خود را می گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای بسیاری از رانندگان وسایل‌نقلیه این پرسش پیش آمده و می آید که پلیس چه زمانی می‌تواند خودرو را توقیف کند؟ توقیف خودرو، معمولا راننده را به زحمت می‌اندازد؛ باید خلافی خودرو پرداخت شود، دوندگی‌های اداری دارد و صاحب پارکینگ هم که هزینه خود را می گیرد. با این همه، قوانین در زمینه توقیف خودرو صریح هستند و پلیس نمی‌تواند در خارج از موارد مطرح‌شده در قانون اقدام به توقیف خودرو کند. اما این قوانین بسیار متنوع هستند و از بالا بودن رقم خلافی خودرو گرفته تا شرب خمر، نداشتن مدارک خودرو، بیمه شخص ثالث، برگه معاینه فنی و انجام همزمان چند تخلف را شامل می‌شوند. البته پلیس راهور اعلام کرده توقیف خودرو حامل خانواده در جاده ها ممنوع است، مگر در موارد خاص.

پلیس چه زمانی خودرو متخلف را متوقف می کند؟ «به موجب ماده 6 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389شمسی، ماموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد مصرح قانونی و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل، مجاز به توقیف وسیله‌نقلیه موتوری نیستند.»
«البته موارد دیگری هم هستند که می‌توانند منجر به توقف خودرو از سوی پلیس شوند، مواردی که به صورت پراکنده در سایر آیین‌نامه‌ها ذکر شده‌اند.» این را امیر خسروزاده، وکیل دادگستری می‌گوید. او در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» ادامه داد: «پلیس در صورت اجرای حکم دادگاه یا اجراییه ثبتی می‌تواند خودرو را متوقف کند. همچنین، نداشتن بیمه شخص ثالث یا گواهینامه رانندگی و برگه معاینه‌فنی هم می‌تواند موجب توقف خودرو شود و پلیس در این صورت خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کند.»
خسروزاده افزود: «در مورد خلافی خودرویی که بیش از 3 میلیون تومان خلافی داشته باشد، می‌تواند از سوی ماموران توقیف شود، هرچند تا چندی پیش، خودرو با خلافی بالاتر از یک‌میلیون تومان توقیف می‌شد.» او ادامه داد: «برخی جرایم هم هستند که به‌طور کلی پلیس می‌تواند در صورت ارتکاب آنها از سوی راننده، خودرو را توقیف کند، مثل عبور از چراغ قرمز، رانندگی هنگام شرب خمر یا سرعت غیرمجاز و بالاتر از حدی که در قوانین تصریح شده باشد. در عمده این موارد، ارتکاب همزمان دو تخلف می‌تواند منجر به توقیف خودرو شود. معمولا اگر تخلفات تک تک صورت گرفته باشند، در صورتی که این تخلفات در فهرست تخلفات منجر به توقیف قرار نداشته باشند، انتقال به پارکینگ انجام نمی‌شود.»
خسروزاده گفت: «در تصادفات که فوت یا جرح سرنشین داشته باشند، پلیس هر دو خودرو، یعنی چه مقصر و چه آسیب‌دیده را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کند و این روند تا مشخص شدن جزئیات حادثه و عواقب احتمالی آن ادامه خواهد داشت.» او ادامه داد: «موضوع دیگر آنکه پلیس می‌تواند پلاک خودرو را نیز توقیف کند، به این معنی که معامله آن پلاک ممنوع خواهد شد، اما این با توقیف خودِ خودرو و انتقال آن به پارکینگ تفاوت دارد.»

خودرو حامل خانواده توقیف نمی‌شود
این در حالی است که ظاهرا پلیس در برخی موارد، بنا بر سهل‌گیری دارد. چند روز پیش معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در مورد توقیف خودرو گفت: «در طرح ابلاغ‌شده توسط سردار هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا توقیف خودروهای حامل خانواده در جاده‌ها تحت هر شرایطی ممنوع است و پلیس اجازه منتقل کردن این خودرو ها را به پارکینگ ندارد. البته خودروهای حامل خانواده در صورت تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت، سبقت و حرکات مارپیچ توقیف خواهند شد و مورد عفو پلیس قرار نخواهند گرفت و در صورت صلاح‌دید پلیس به پارکینگ منتقل می‌شوند. توقیف نکردن خودروهای حامل خانواده شامل جریمه بالای 3میلیون تومان می‌شود و ممکن است راننده مذکور هیچ خلافی نداشته و با استعلام پلیس میزان جریمه‌اش مشخص شود.»
سرهنگ عین‌اله جهانی ادامه داد: «علاوه بر این، برای مالکان خودروهای دارای جریمه بالای 3 میلیون تومان پیامک ارسال می‌شود، مگر اینکه شماره ثبت‌شده در سامانه پلیس تغییر کرده یا مالک خودرو عوض شده باشد این موضوع شامل مواردی می‌شود که فرد پس از خرید و فروش وسیله نقلیه خود اقدام به تغییر شماره تماس در سامانه پلیس نکرده باشد.»
همزمان سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا هم گفت: «درحال‌حاضر اکثر ماموران ما با استفاده از دست‌افزار و به شکل هوشمند اقدام به ثبت و جریمه تخلفات رانندگی می‌کنند اما در مواردی که قبض‌ها به شکل کاغذی صادر شده باشند، حدود ۷۵درصد این جرایم کاغذی از یک تا پنج روز طول می‌کشد تا در سیستم ثبت شوند.» وی گفت: «به همین دلیل توصیه ما این است که شهروندان این قبض‌ها را پس از دریافت پیامک پرداخت کنند. اگر هم پیامکی دریافت نکردند قطعا اطلاعاتشان در سامانه ما به درستی ثبت نشده بنابراین لازم است با مراجعه به پلیس راهور اطلاعات خود را اصلاح کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =