محدودیت های تردد شبانه

شامگاه روز یکشنبه خبر رسید ممنوعیت شبانه تردد در سطح شهرهای کشور به قصد کاهش ابتلا به بیماری کووید-19، لغو شده است. تا زمان اعلام خبر کسی انتظار نداشت ممنوعیت شبانه به شکل ناگهانی لغو شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،شامگاه روز یکشنبه خبر رسید ممنوعیت شبانه تردد در سطح شهرهای کشور به قصد کاهش ابتلا به بیماری کووید-19، لغو شده است. تا زمان اعلام خبر کسی انتظار نداشت ممنوعیت شبانه به شکل ناگهانی لغو شود. این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش ابهامات در مورد این تصمیم ناگهانی همچنان برطرف نشده است.
به‌عنوان‌مثال، یکی از مسئولان پلیس راهور پایتخت می‌گوید این تصمیم هنوز به این نهاد ابلاغ نشده و اجرای آن منوط به ابلاغ از سوی وزارت کشور است. با این همه، احتمال دارد پلیس این قانون را به اصطلاح «عطف‌به‌ماسبق» کند، یعنی رانندگانی که جریمه 200 هزار تومانی تردد شبانه پس از لغو این قانون برای آنها به ثبت رسیده، از پرداخـــت جریمه معاف خواهند شد.
بااین‌حال، طبیعی است سردرگمی شهروندان برای جابه‌جا کردن خودروهایشان از ساعت 10 شب تا 3صبح، بیش از همیشه باشد، چراکه کسی نمی‌داند جریمه‌ها سرجای شان هستند یا نه. این در حالی است که شبانه‌روزی شدن واکسیناسیون موجب شده رکوردهای تزریق روزانه واکسن در ایران طی 3‌روز گذشته شکسته شوند.

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کرونایی در کشور و اعلام شبانه‌روزی شدن مراکز واکسیناسیون در برخی شهرها (همچون تهران و شیراز)، زمزمه انتقادات هم اوج گرفت؛ بسیاری می گفتند چطور ممکن است با وجود قانون منع تردد شبانه، شهروندان بتوانند در ساعات نیمه‌شب به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. حتی برخی کارزارهای اینترنتیِ جمع‌آوری امضا برای لغو قانون منع تردد شبانه هم تشکیل شد.
واکنش ستاد ملی مقابله با کرونا هم البته فوری بود؛ شامگاه یکشنبه اعلام شد این قانون لغو شده است. علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد «برداشته شدن محدودیت‌های تردد شبانه به این معنی نیست که با ترددهای غیرضروری، احتیاط‌های مربوط به فراگیری کرونا را کنار بگذاریم. به‌همین دلیل، از هموطنان می‌خواهیم به جز موارد ضروری و اموری مانند تزریق واکسن در خیابان‌ها تردد نکنند.»

پلیس: به ما ابلاغ نشده است
اما ظاهرا این تصمیم آنقدر ناگهانی بوده که مشکلاتی در ابلاغ آن به وجود آمده است. روز گذشته، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت هیچ ابلاغیه‌ای در مورد لغو طرح منع تردد شبانه به این نهاد ابلاغ نشده است. او گفته تا صبح روز سه‌شنبه، نامه و ابلاغیه مکتوبی در این خصوص و از سوی ستاد راهور ناجا به پلیس راهور تهران بزرگ ابلاغ نشده است.
سرهنگ عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا هم در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار «دنیای‌خودرو» در این مورد تاکید کرد که لغو طرح منع تردد شبانه هنوز ازسوی وزارت کشور به پلیس ابلاغ نشده است. او گفت: «ابلاغیه مربوط به این موضوع باید از سوی وزارت کشور به پلیس اعلام شود و اگر این اتفاق بیفتد، توسط پلیس اجرایی خواهد بود.» این مقام مسئول ادامه داد: «برای اجرای قانون باید ابلاغیه وزارت کشور را داشته باشیم و هر زمان که ابلاغیه به پلیس واصل شود قابل اجرا خواهد بود.»
همزمان، روز گذشته سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا هم در پاسخ به این سوال که اگر برفرض‌مثال ۲۵شهریور ابلاغیه به پلیس واصل شود، تکلیف تردد مردم در روزهای گذشته که به واسطه خبر لغو محدودیت تردد از سوی ستاد کرونا در خیابان‌ها تردد داشته‌اند، چه می‌شود؛ گفت: «اگر ابلاغیه ۲۵ شهریور به پلیس واصل شود و در ابلاغیه قید شده باشد که از ۲۰ شهریور قاعده منع تردد ملغی شود، اطلاعات ثبت شده از تخلفات اعمال نمی‌شود. بر همین اساس داده‌های مربوط به چند شبی که به‌دلیل عدم وصول ابلاغیه ذخیره شده‌اند، پاک می‌شوند.»
جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص اینکه آیا لغو ممنوعیت تردد شبانه فقط مختص شهرهایی است که طرح واکسیناسیون شبانه‌روزی در آنها اعمال می‌شود یا نه،گفت: «تا زمانی که ابلاغیه به پلیس واصل نشود، نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر و اطلاع‌رسانی کنیم.»

رکوردشکنی واکسیناسیون با تزریق شبانه
این در حالی است که با اعلام شبانه‌روزی و سه یا دو شیفته شدن واکسیناسیون کرونایی در برخی شهرهای کشور، مراجعات مردمی برای تزریق واکسن افزایش پیدا کرده و رکورد شکسته است. به این ترتیب، طی شبانه‌روز منتهی به روز یکشنبه، حدود یک‌میلیون و 200 هزار دوز واکسن کرونا تزریق شد که تا آن روز، بالاترین عدد ثبت‌شده در کشور بود. در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه هم حدود یک میلیون و 500 هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که رکوردی دیگر به ثبت رساند.
انتظار می‌رود این رکورد تا پایان روز سه‌شنبه (و پس از تنظیم این گزارش) بار دیگر شکسته شود. این در حالی است که بر اساس گفته‌های مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد دُزهای واکسن تزریق‌شده کرونا در کشور، ممکن است طی روزهای آینده به اوج 2 تا 3 میلیون عدد هم برسد، ارقامی که می‌توانند ایران را در میان 5 کشور نخست با بیشترین میزان دُزهای تزریق شده در یک شبانه‌روز در سطح جهان قرار بدهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =