ساینا S

در پیشرانه ساینا اس از دریچه گاز الکتریکی استفاده شده، بالانسر شفت موتور ارتقا یافته و لرزش موتور نیز کاهش محسوسی پیدا کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان داخلی اکنون محصولات جدیدی مانند شاهین و تارا را به‌بازار معرفی کرده‌اند که در میان مدل‌های عرضه‌شده از سوی آن‌ها پرچمدار محسوب می‌شوند. اما هریک از خودروسازان، محصولات ارتقایافته دیگری نیز دارند که دوشادوش مدل‌های پرچمدارشان در بازار حرکت می‌کنند. خودروهایی همچون دناپلاس و راناپلاس در ایران‌خودرو و محصولاتی مانند ساینا اس و کوییک اس در سایپا را ازجمله این محصولات می‌توان به‌حساب آورد. درهمین راستا، گروه خودروسازی سایپا طی دو سال گذشته خودروهای باکیفیتی را با رده‌های مختلف قیمتی و کلاس‌های متفاوت و متنوع، تولید و روانه بازار کرده است تا ضمن پاسخگویی به‌نیازها و خواسته‌های مشتریان، رضایت آن‌ها را نیز جلب کند.

ساینا از نوع S
 

ساینا S که فیس‌لیفت ارتقایافته‌ای از نسخه پایه این خودرو به‌حساب می‌آید، علاوه‌بر بازطراحی جلوپنجره، سپرها، ورودی هوای جلو، چراغ‌های عقب و الگوی درِ صندوق‌عقب، به‌امکانات و تجهیزاتی همچون دی‌لایت (چراغ روشنایی روز)، چراغ بدرقه، سیستم تهویه نیمه‌اتوماتیک با نمایشگر دیجیتال، فرمان دی‌کات، صفحه کیلومتر جدید، استاندارد محافظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده (GSI) و ترمز کمکی BA مجهز است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، سیستم صوتی بلوتوث‌دار MP3 و USB با چهار باند، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS، EBD، کامپیوتر سفر، دکمه صندوق‌پران روی ریموت‌کنترل، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و... اشاره کرد.

سیستم ترمز کمکی یا دستیار ترمز (BA) فارغ از میزان فشردن پدال گاز از سوی راننده، بر اساس میزان سرعت خودرو بر فشار روغن ترمز می‌افزاید تا فشار وارده بر ترمزها بیش‌تر شود و مسافت توقف خودرو بسیار کمتر از زمانی باشد که خودرو فاقد این سیستم است

امتیازات بخش فنی

در بخش فنی ساینا S نیز به‌رغم برخورداری از قوای محرکه مشابه با نسخه پایه، به‌جای استفاده از دریچه‌گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی استفاده شده و بالانسر شفت موتور هم ارتقا پیدا کرده است. همچنین با وجود اینکه بازدهی پیشرانه ساینا S مشابه نسخه پایه است، اما تا حد قابل توجهی لرزش پیشرانه در نمونه فیس‌لیفت نسبت به‌نسخه‌های قبلی کاهش یافته است.

این پیشرانه که در ساینا S به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد، جزو پیشرانه‌های کم‌استهلاک و کم‌مصرف در بازار ایران شناخته می‌شود و سابقه حریق یا خرابی‌های وقت و بی‌وقت واشرسرسیلندر را ندارد.

از دیگر تفاوت‌های فنی ساینا S با نسخه پایه، ساختار برق و الکترونیک این خودرو است که در نمونه فیس‌لیفت از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد. این سامانه که در ادامه به‌آن خواهیم پرداخت، سبب می‌شود ساینا S در بخش الکتریکی قوی‌تر از نسخه‌های قبلی باشد و دوام و کارایی بهتری را از خود به‌نمایش بگذارد. وجود این ساختار یکپارچه در ساینای فیس‌لیفت سبب شده است درصورت تمایل امکان نصب اصولی کروزکنترل روی ساینا S فراهم باشد.

از دیگر تغییرات فنی اعمال‌شده برای ساینا S، ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. این اتفاق سبب شده است نفوذ صدا به‌کابین ساینا S کمتر از نسخه پایه باشد. در بخش ساختار سازه ساینا S هم گفته می‌شود استحکام بخش‌های عقب و جلو این خودرو تا حدی بیش‌تر شده است.

تمایزات نهان و آشکار ساینا اس

بسیاری از خریداران ساینا اس به‌این مورد اشاره کرده‌اند که در این خودرو برای بالا رفتن عمر دریچه‌گاز، تا کلاچ نگیرید خودرو استارت نمی‌خورد یا وقتی سوئیچ را باز می‌کنید، آمپرها مثل خودروهای خارجی بالا می‌روند و دوباره بازمی‌گردند. ازجمله دیگر موارد مثبتی که توجه خریداران را جلب کرده، این‌که در صورت باز بودن هرکدام از درهای خودرو، مانیتور کوچک وسط صفحه‌کیلومتر (مانند خودرو شاهین) نشان می‌دهد کدام در باز است.

نمایش وضعیت دنده روی پشت‌آمپر و پیشنهاد سبک‌ کردن آن در دورهای بالا که آن ‌هم مشابه خودرو شاهین است، برای مشتریان جذاب بوده است. سیستم سیمکشی مالتی‌پلکس، صندوق‌پران روی سوئیچ، هشدار بوق هنگام باز ماندن درها پس از قفل کردن با ریموت (مشابه دزدگیر)، دی‌لایت و چراغ بدرقه نیز از جمله آپشن‌هایی بوده که در جلب رضایت خریداران موثر بوده است. اما آن‌چه یک خودرو را به‌گزینه مطلوب خرید تبدیل می‌کند، صرفا ویژگی‌های ظاهری یا آپشن‌های آشکار آن نیست. در میان مصرف‌کنندگان نیز عده‌ای هستند که تخصصی‌تر برخورد می‌کنند و ارزش برخی مشخصه‌های فنی و ایمنی و استانداردها را به‌خوبی می‌دانند.

استانداردها و سامانه‌های خاص ساینا نیوفیس

استاندارد محافظت از عابر پیاده و سامانه مدیریت و نظارت عملیاتی بر خودرو (BCM) از جمله استانداردهای بسیار خوب ساینا اس هستند. به‌عنوان مثال وقتی راننده دستور توقف حرکت برف‌پاکن را می‌دهد، سیستم BCM که یک سامانه خدمات هوشمند است، ابتدا کنترل می‌کند که برف‌پاکن در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته باشد و اگر چنین نبود، آن را به‌پایین‌ترین سطح برمی‌گرداند و سپس قفل می‌کند یا هنگامی که راننده دکمه گرمکن شیشه عقب را فشار می‌دهد، BCM زمان لازم را برای راه‌اندازی این قسمت محاسبه کرده و سرعت عملکرد آن را تنظیم می‌کند. این یونیت کنترلی علاوه بر این‌که راننده را نسبت به‌کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم‌های خودرو مطمئن می‌کند، میزان سیم‌کشی‌های خودرو را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، ساینا اس علاوه‌بر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، به‌کمکی ترمز (BA) مجهز است.

این سیستم که با نام دستیار ترمز نیز شناخته می‌شود، در بیشتر خودروهای روز دنیا به‌کار گرفته شده است و در جلوگیری از بروز حادثه در ترمزهای ناگهانی نقش اساسی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده است بیش‌تر رانندگان درشرایط حساس و ناگهانی نمی‌توانند درخصوص میزان مناسب فشردن پدال ترمز تصمیم درستی بگیرند و عمدتا روی پدال ترمز آن ‌اندازه‌ که لازم است، فشار وارد نمی‌کنند. اما این سیستم فارغ از میزان وارد آوردن فشار روی پدال گاز از سوی راننده، براساس میزان سرعت خودرو بر فشار روغن‌ترمز می‌افزاید تا فشار وارده بر ترمزها بیش‌تر شود.

در این حالت، فشار سیستم ABS نیز بیشتر خواهد شد تا از قفل ‌شدن چرخ‌ها جلوگیری کند. به‌عبارت دیگر سیستم BA همواره هوای راننده را دارد تا درصورت نیاز هنگام ترمزگیری، بسته به‌سرعت خودرو نیروی اعمالی بر ترمزها را افزایش دهد. این سیستم سبب می‌شود مسافت توقف خودرو بسیار کمتر از زمانی باشد که خودرو فاقد این سیستم است.

«ساینا S» دوشادوش «شاهین» بازارگشایی می‌کند

تفاوت‌های ظاهری ساینا S با سری قبلی ساینا در این موارد هستند: جلوپنجره کرومی و سپرهای جلو و عقب جدید، اضافه ‌شدن چراغ روشنایی روز (دی‌لایت)، دیفیوزر و چراغ‌های عقب جدید، الگوی جدید درِ صندوق‌عقب و غربیلک‌فرمان جدید با طرح دی‌کات.

خریداران ساینا در نظراتی که در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، کلیات طراحی جلو ساینا اس را شبیه هوندا سیویک 2013 دانسته و اندازه جلوپنجره با شبکه سپر این خودرو را متناسب ارزیابی کرده‌اند. به‌عقیده آن‌ها، طراحی صندوق و چراغ‌های عقب ساینا اس هم ترکیبی از نمای عقب رنو سیمبل و ب‌ام‌و 320 آی 2008 است. اما امضای طراحی جدید سایپا را روی برخی قسمت‌های ساینا اس مانند دیفیوزر و چراغ روی آن یا صفحه‌کیلومتر این خودرو می‌توان مشاهده کرد که شباهت‌هایی به‌خودرو شاهین دارد.

در ساینا اس علاوه‌بر فرمان دی‌کات و صفحه‌کیلومتر و دسته‌دنده جدید، از پلاستیک تزریقی مشابه 207 و برخی خودروهای چینی برای داشبورد و تودری‌ها استفاده شده که صدای اضافه‌ای در کابین ایجاد نمی‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع.ت IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    13 2
    ارزان کنیدبه فکربدبخت بیچاره هاهم باشید ای سران ایران به فکرباشیدبرای نصف مردم ایران شده خواب ورویا
  • یه خریدار ساینا IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 1
    مرسی
  • پراید IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 4
    دست از تبلیغ قراضه های سایپا بردارین همه پرایدن موتور پر مصرف صدا تراکتور
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 2
    بدردنمیخوره
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    10 1
    اگه دستگیره درهاش اسان بازشو مثل کوییک میذاشتن خیلی قشنگتر میشد
    • شاکی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      9 1
      سایپا روی مدل اتومات و مدل پلاس دستگیره آسان بازشو گذاشته بود. مسخره است که روی مدل اس نگذاشته !!!
  • سیا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 1
    سلام من صفر از نمایندگی تحویل گرفتم درسته به قول خودشون اپشن دار شده ولی موتور و گیربگس و ترمز همونه اصلا فرقی با موتور تیبا نداره کیفیت پلاستیک داخل کابین هم خیلی خیلی بد هست
  • محسن IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 2
    از اول که گرفتم خرابه زیاد تبلیغ نکنید هیچ جا هم تعمیر نمیکنه هر نمایندگی میبرم میگه ببر تهران آنقدر بیکارم بیفتم تو راه تهران دنبال تعمیر؟
  • بیگی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 5
    ساینا کیفیت نداره هر ماه نمایندگی سایپا ام صدا ی گیژ گیژ میاد از چرخ جلو ماشین صفر
  • بازنشسته IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 1
    اگه واقعا خیلی پیشرفت کردید موتورشون رو باز طراحی کنین وموتور تیبا روش نزارین متاسفم کاری کردین که به درد مردم بدبخت داخلی بخوره راست می گین صادر کنین شرم آوره فقط به فکر جیب مبارک تون هستین کی آقای رئیسی یقه شماهارو بگیره
  • محمد علی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 1
    خوبه اگه اینجوری باشه عالیه
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      1 0
      درست است
  • مانا IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    من هم ساینا و هم پارس tu5 برنده شدم و پولشون واریز کردم بنظرتون کدومش نگه دارم
    • سعید IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      4 0
      اگر دنبال سود هستید، خب سود فروش پارس TU5 خیلی بیشتره (حدود 160 میلیون توی بازار از قیمت کارخونه بالاتر میخرن) اما ساینا رو نمایشگاه ها حداکثر 40 میلیون بالاتر میده و توی دست هم اگر بفروشید بین 30 تا 35 میلیون تومن سود می کنید. اگر هم دنبال استفاده اید بستگی داره که می خواهید مجردی استفاده کنید یا خانوادگی: برای استفاده مجردی ساینا S حال و هوای اسپرت تری داره با فرمون دی کات و... کلا هم ساینا ماشین جدیدتری محسوب میشه (کلا 5 ساله توی بازاره) و مدل اس هم که امسال اومده به بازار. ولی برای خانواده پارس با وجود قدیمی بودن جادارتره. سوای این دو مورد، آپشنایی که پارس داره و ساینا اس نداره: کلیدای روی فرمون، سیستم تهویه تمام اتومات، آینه تاشوی برقی و تنظيم برقی پشتی صندلی جلو هستن و آپشنایی که ساینا اس داره و پارس نداره: دی لایت، چراغ بدرقه، فرمون دی‌کات، استاندارد محافظت از عابر پیاده، نشانگر و آفر تعویض دنده، دستیار ترمز، گرمکن آینه، نگهدارنده صندلی کودک، دکمه صندوق‌پران روی ریموت، دریچه گاز برقی، سیستم برق مالتی پلکس با سامانه یکپارچه، عایق‌بندی بندی بهتر کابین و سقف و بدنه کمی محکمتر، نشانگر تفکیکی باز موندن درها، هشدار صوتی روشن موندن چراغای خودرو بعد از درآوردن سوییچ، استاندارد محافظت از عابر پیاده و... هستند
    • علی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      هزینه نگهداری و استهلاک و مصرف سوخت ساینا اس پایینتره اما خب موتور پارس قویتره
  • داود IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    سلام میخواستم بدونم واسه فک رهن ساینا اس چقدرپول باید بدیم
    • وحید IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      50هزار تومن از پول ماشین می مونه پیش خودتون که سر سال برای فک رهن میدید
  • میثم IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 4
    طراحی صندوق عقبش که خیلی قشنگه تموم خودرو سازای دنیا دارن التماس میکنن ک به اونام اموزش بدن این اپشنا رو ماشینای شصت سال پیش امریکایی هم دارن
    • امین IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      3 0
      مشکل اصلی اینه که طراحای سایپا برای کاهش هزینه فیس لیفت ساینا اصرار داشتند که کاسه چراغاش عوض نشه. و الا طبق منطق طراحی باید چراغای عقبش هرچه بیشتر از حالت مربعی درمی اومد و کشیده تر میشد تا قشنگتر بشه. ولی بازم میشه گفت فیس لیفتش نسبت به ماشینای ایرونی جزو فیس لیفت‌ های خوب محسوب میشه و فرق ظاهریش با ساینا معمولی مثل فرق رانا و رانا پلاس نیست که معلوم نباشه چی کار کردن. آپشنایی هم که گذاشتن خداییش خوب و بروزه
  • میثم IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 4
    این اپشنا رو ماشینای شصت سال پیش امریکایی هم دارن ... حالا ک خوب این اشغالا رو با منت ب مردم چند برابر میفروشید نوبت ماهم میشه یه روز
    • امین IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      3 0
      در این‌که صنعت خودرو ایران در بهترین حالت حداقل 30 سال از دنیا عقبه، هیچ شکی نیست و این واقعا اسباب تاسفه. اما آپشنهایی که در سال‌های اخیر براساس درخواست بازار روی خودروهای داخلی اضافه شده و میشه، در هیچ‌جای دنیا سابقه 60ساله ندارند. حتی کمربند ایمنی هم تا دهه 80 میلادی جزو ملزومات اصلی نبود و کمربند سرنشین عقب هم در دهه 90میلادی در اروپا فراگیر شد. از تجهیز خودروهای دنیا به ایربگ هم بیش از 20 سال نمی‌گذره و در ایران هم نزدیک 10 ساله که اجباری شده. اما در مورد بقیه آپشن‌ها و سامانه‌های جدید مثل دستیار ترمز سابقه گسترش به‌کارگیری در خودروهای جهانی به 5 سال هم نمی‌رسد، چه برسه به 60 سال!
  • مرتضی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    دوستان کسی میتونه راهنمایی کنه که راناپلاس بهتره یا ساینا اس؟ البته خودم میدونم که رانا پلاس توی بازار حدود 80میلیون گرونتره و اینم میدونم که جفتشون بدردنخور هستن و ماشینای ایرانی یکی از یکی آشغال ترن و از این حرفا... ولی میخوام بدونم می ارزه 80 تومن بیشتر پول بدم که رانا پلاس 255 تومنی بخرم یا همون ساینا اس 175 تومنی بصرفه تره؟ از این جوابا که حفتشون مفت گرونه هم خودم بلدم فقط جواب فنی میخوام
    • سعید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      4 1
      راناپلاس ایران خودرو نسبت به این ماشین فقط دکمه روی فرمون، کروزکنترل و فرمون برقی اضافه‌تر داره . موتورشم TU5 هست که 16 سوپاپ هست و مزایا و معایب خودش رو داره. ساینا اس در مقابل سیستم تهویه نیمه اتومات، فرمون دی تایپ، پشت آمپر بروزتر، استاندارد محافظت از عابر پیاده، نشانگر و آفر تعویض دنده، دستیار ترمز، گرمکن آینه، دکمه صندوق پرون روی ریموت، دریچه گاز الکتریکی موتور، سیستم برق مالتی پلکس با مدیریت یکپارچه، نشانگر تفکیکی باز بودن درها، هشدار بوق موقع باز موندن درها بعد از قفل کردن با ریموت و هشدار صوتی روشن موندن چراغها بعد از خاموش کردن ماشین و درآوردن سوییچ رو داره اما قیمت کارخونه ایش 40 میلیون و قیمت بازارش 80 میلیون ارزون تره. از این جهت من ساینا اس رو پیشنهاد می کنم
  • طاها IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 1
    والا با قیمت های بالایی که دارین به مردم ماشین میدین. تومنی نمی ارزه. من مجبور شدم از محصول سایپا بخرم. ولی اصلا راضی نیستم. بجای بالا بردن قیمت ها. بفکر درست حسابی کردن محصولاتتون باشین
  • دیبا IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 1
    مانیتور رو ماشین نیست خیلی افتضاحه ۴۰ میلیون هم بردن روش بخاطر آرم sفقط
  • محسن IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 1
    همه فکر میکنن مثل ماشین خارجی باشن کیفیت اونوقت باید بالای یک ملیارد پیاده شید با قیمت ۲۰۰ ساینا اس خیلی عالیه من ۶ماه دارم راضیم خدا عمرشون بده
  • مرتضی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    سلام دوستان.کسی میدونه نصب مانیتور و شیشه دودی باعث باطل شدن گارنتی ساینا میشه یا نه؟
  • میثم IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    سلام میخواستم بدونم ساینا اس بهتره یا شاهین بنظرتون کدوم بهتره
  • اهورا IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 0
    ساینا خوبه یا شاهین؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =