خط تولید سایپا

گروه خودروسازی سایپا با تولید حدود ۴۰هزار دستگاه خودرو در شهریورماه سال جاری توانست رشد ۱۴درصدی را نسبت به شهریور سال گذشته ثبت کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا با تولید حدود ۴۰هزار دستگاه خودرو در شهریورماه سال جاری توانست رشد ۱۴درصدی را نسبت به شهریور سال گذشته ثبت کند. این گروه خودروسازی در سایت‌های تولیدی خود شامل شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپا-سیتروئن، بن‌رو، سایپادیزل و زامیاد توانسته است این تعداد خودرو تولید کند که نسبت‌به مدت مشابه پارسال با تولید حدود ۳۵هزار دستگاه، بیانگر رشد ۱۴درصدی است. از سوی دیگر، گروه خودروسازی سایپا با تولید ۲۱۲هزار خودرو در شش‌ماهه نخست امسال، علاوه بر ثبت رشد ۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صددرصد برنامه تولیدی خود در سال جاری را نیز محقق کرده است. این خودروساز بزرگ در نیمه اول سال ۱۴۰۰، توانسته است در سایت‌های تولیدی خود تعداد ۲۱۲هزار دستگاه انواع محصولات سواری و تجاری تولید کند که این میزان، نسبت به تولید ۲۰۳هزار دستگاهی در مدت مشابه پارسال، حاکی از رشد ۵درصدی است. گروه خودروسازی سایپا همچنین موفق شده است با تولید این تعداد انواع محصولات خود، صد درصد برنامه اعلام شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید را محقق کند.

پیش‌بینی ثبت رکوردهای جدید در نیمه دوم سال

جهاد تولید و موفقیت گروه سایپا در شش‌ماهه نخست امسال در حالی صورت گرفته که علاوه بر ادامه محدودیت‌های ناشی از تحریم و شیوع بیماری کرونا، تعطیلات نوروزی و تابستانی صنعت خودرو نیز در نیمه نخست سال واقع شده است. زیرا همواره به‌دلیل تعطیلات نوروزی و تعطیلات تابستانی خودروسازان، آمار تولید خودرو کشور در شش‌ماهه اول بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کل تولید سالانه است. بر این اساس و با توجه به رشد تولید پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال جاری، رکوردهای جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و تولید گروه سایپا در انتهای سال نسبت به سال گذشته افزایش یابد. به‌ویژه آن‌که عرضه سه محصول جدید شاهین اتوماتیک، آریا و اطلس در نیمه دوم امسال نیز در برنامه این گروه قرار دارد که علاوه‌بر رشد تولید، تنوع و رشد کیفی محصولات سایپا را نیز رقم خواهند زد. این مهم را نیز باید در نظر داشت موفقیت گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید خودرو طی سال ۱۴۰۰ در شرایطی صورت گرفته که این خودروساز از سال گذشته تولید پرتیراژترین خودرو داخلی یعنی خانواده پراید را متوقف کرده و در وضعیت تحریم، قطع همکاری شرکای تجاری و پاندمی کرونا توانسته است با جایگزینی محصولات ایرانی و تعمیق داخلی‌سازی قطعات، این موضوع را به نحو شایسته مدیریت کند.

صفر شدن تعهدات معوق سایپا از شهریور ۱۴۰۰

با وجود شرایط سخت مورداشاره، افزایش تولید و عرضه محصولات سایپا در دو سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که تعداد تعهدات معوق این گروه خودروسازی به صفر رسیده است و سایپا برای نخستین‌بار در شرایط تحریمی صنعت خودرو کشور، تلاش کرده از شهریور 1400 به بعد، در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی، محصولات تولیدی خود را به‌روز و بدون تاخیر به مشتریان تحویل دهد. بنابراین گزارش، در بهمن‌ماه ۹۷ حدود ۵۲۰هزار تعهد در سایپا ایجاد شده بود که بیش از ۳۰۰هزار تعهد آن، سررسید و معوق شده بود و مشتریان در انتظار دریافت خودروهایی بودند که از وقت تحویل آن زمان زیادی گذشته بود. از همان زمان، با اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه‌های تولید، فروش و مالی، روند رو به بهبود در فرآیندهای گروه خودروسازی سایپا آغاز شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها پس از چند ماه، تولید از حدود ۶۰۰ دستگاه به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسید. گفتنی است؛ ۳۰۰هزار تعهد سررسید شده و معوق به‌جامانده از مدیریت‌های قبلی، معادل حدود ۹ماه تولید خودرو در سایت‌های تولیدی سایپا بود. بدین ترتیب باتوجه به نیاز بازار و تلاش سایپا برای افزایش عرضه خودرو و جلوگیری از تشدید واسطه‌گری، به‌صورت همزمان کاهش تدریجی تعهدات معوق نیز در دستورکار سایپا قرار گرفت و در نهایت تعهدات معوق سایپا به صفر رسید و کل تعهدات نیز از ۵۲۰هزار دستگاه (معادل ۱۵ماه تولید) به ۱۷۰هزار دستگاه (معادل ۵ ماه تولید) کاهش یافت. برا این اساس، سایپا اعلام کرده است حداکثر سعی خود را خواهد کرد تا در صورت تداوم همین روند، هیچ خودرویی را با تاخیر تحویل ندهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =