تویوتا پریوس

امروزه درهرکدام از کشورهای جهان، می‌توان انواع مختلفی از خودروهای هیبرید را مشاهده کرد که به‌عنوان خودرو شخصی یا خودروهای فعال در ناوگان حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. متاسفانه چنین رویه‌ای در کشورمان مشاهده نمی‌شود؛ چراکه قوانین محدودکننده واردات به‌بهانه حمایت از تولید داخلی، راه را برای ورود انواع خودروهای پاک مسدود کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،«دنیای‌خودرو» قصد دارد ارزان‌ترین خودروهای هیبرید در بازار ایران را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهد. در این بررسی سه خودرو ژاپنی و یک خودرو کره‌ای حضور دارند که قرار است به‌چالش کشیده شوند. امروزه درهرکدام از کشورهای جهان، می‌توان انواع مختلفی از خودروهای هیبرید را مشاهده کرد که به‌عنوان خودرو شخصی یا خودروهای فعال در ناوگان حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. متاسفانه چنین رویه‌ای در کشورمان مشاهده نمی‌شود؛ چراکه قوانین محدودکننده واردات به‌بهانه حمایت از تولید داخلی، راه را برای ورود انواع خودروهای پاک مسدود کرده‌اند.

شرکت‌های خودروسازی نیز به‌دلیل پیچیدگی فنی این خودروها، تمایلی ندارند خودروهای هیبرید چینی را به‌بازار عرضه کنند. درنتیجه تنوع خودروهای هیبریدی در بازار ایران چندان قابل توجه نیست و به‌جز چندمحصول کره‌ای و ژاپنی، خودرو دیگری با این سیستم پیشرانه به‌ایران وارد نشده است. منظور از کلمه ارزان در این بررسی، مقایسه قیمت خودروهای هیبریدی موجود با یکدیگر است. با توجه به‌افزایش شدید نرخ ارز که موجب پرواز قیمت‌ خودروهای وارداتی شده‌است، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان خودروهای هیبریدی در ایران را ارزان قلمداد کرد و تنها خرید برخی از آن‌ها نسبت به‌انواع دیگر بودجه کمتری را می‌طلبد.

تویوتا پریوس
تویوتا پریوس به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی در بازار جهانی شناخته می‌شود و لقب ارزان‌ترین خودرو هیبریدی بازار ایران را نیز در اختیار دارد. واردات پریوس به‌ایران بسیار دیرهنگام صورت گرفت و تنها نسل چهارم این خودرو در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 به‌دست مشتریان ایرانی رسیدند. تویوتا پریوس در ایران با تیپ‌های متعددی عرضه شد که تیپ C مجهزترین نسخه از این خودرو به‌شمار می‌رود. با توجه به‌قیمت تویوتا پریوس، باید گفت که یکی از معدود خودروهای وارداتی و هیبریدی بازار ایران است که همچنان می‌توان با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کرد. پیشرانه تویوتا پریوس از ترکیب موتور درون‌سوز چهار سیلندر به‌همراه موتور برقی تشکیل شده که درمجموع 121 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند. مصرف سوخت استاندارد 3.3 لیتر در 100 کیلومتر، بزرگ‌ترین مزیت تویوتا پریوس برای هر مصرف‌کننده‌ای در سراسر جهان است که وسوسه خرید تویوتا پریوس را به‌دلتان می‌اندازد. با این حال پیچیدگی فنی و نیاز به‌تعمیرات دقیق موجب می‌شود که استفاده از این خودرو در کشورهای کمتر توسعه‌یافته چندان آسان نباشد.

هیوندای سوناتای هیبرید
یکی دیگر از ارزان‌ترین خودروهای هیبریدی در ایران هیوندای سوناتای هیبرید است و اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، از ظاهر عجیب تویوتا پریوس گریزان هستید و همچنان بر خرید خودروهای هیبریدی اصرار دارید، گزینه‌ای جز هیوندای سوناتای هیبرید پیش روی شما نخواهد بود. نخستین‌نسل واردشده از هیوندای سوناتای هیبرید به‌بازار ایران، مربوط به‌نسل هفتم این خودرو است که با کد اتاق LF شناخته می‌شود. قدرت هیوندای سوناتای هیبرید توسط پیشرانه ترکیبی برقی- بنزینی متشکل از موتور چهارسیلندر درون‌سوز دو لیتری و موتور الکتریکی تامین می‌شود. استفاده از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک سبب شده است تجربه رانندگی با سوناتای هیبرید برخلاف دیگر محصولات هم‌رده لذت‌بخش تلقی شود. مصرف سوخت ترکیبی 4.7 لیتر به‌ازای 100 کیلومتر نیز از این خودرو یک سدان متوسط کاملا پاک می‌سازد. هیوندای سوناتا هیبرید در سه‌تیپ GL، GLS و GLS پلاس وارد بازار ایران شده است که اکثر نسخه‌های حاضر در بازار از نوع GLS پلاس هستند. برای خرید سوناتای هیبرید به‌بودجه‌ای بیش از یک‌میلیاردتومان نیاز خواهید داشت؛ گرچه سدان هیبریدی سایز متوسط دیگری با این قیمت و با مدل 2017 قابل خریداری نیست و همین مساله ارزش سوناتای هیبرید را دوچندان جلوه می‌دهد.
تویوتا کمری هیبرید
تویوتا کمری یکی از معروف‌ترین سدان‌های وارداتی بازار ایران است که نسخه هیبریدی آن نیز در فاصله سال‌های 2015 تا 2016 و در قالب فیس‌لیفت نسل پنجم وارد بازار ایران شد. این خودرو نزدیک‌ترین رقیب هیوندای سوناتای هیبرید محسوب می‌شود که برای خرید کمری هیبرید به‌بودجه‌ بیش‌تری نیاز خواهید داشت.
پیشرانه کمری هیبرید نسبت به‌سوناتای هیبرید قوی‌تر است و 2.5 لیتر حجم دارد؛ با این حال استفاده از گیربکس eCVT سبب شده است عملکرد این سدان بیش از حد اقتصادی تلقی شود. اضافه شدن پیشرانه الکتریکی به‌موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری تویوتا کمری، سبب شده است شتاب و کشش این نسخه نسبت به‌تیپ بنزینی افزایش یابد.
مصرف سوخت نیز درعین حال اقتصادی باقی مانده و این سدان متوسط ژاپنی تنها 5.7 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند. تویوتا کمری در دو نمونه سفارش ژاپن و سفارش آمریکا وارد بازار ایران شده است و هم‌اکنون قیمت کمری هیبرید بیش از یک‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان است که با این رقم قادر به‌خرید این خودرو در تیپ‌های LE و XLE خواهید بود.

لکسوس CT200h
بسیاری عقیده دارند که لکسوس CT200h نخستین خودرو هیبریدی برقی- بنزینی واردشده به‌بازار ایران است که برخلاف انتظارات، ابتدا توسط مصرف‌کنندگان ساکن در شهرهایی به‌جز تهران مورد استقبال قرار گرفت.
نسخه‌های واردشده از لکسوس CT200h درفاصله سال‌های 2014 تا 2016 به‌دست مشتریان ایرانی رسیدند که امروزه در فهرست ارزان‌ترین خودروهای هیبریدی در ایران قرار گرفته‌اند. پیشرانه لکسوس CT200h از ترکیب موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر بنزینی به‌همراه موتور الکتریکی تشکیل شده که حداکثر 134 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز برعهده گیربکس ECVT قرار دارد. مهندسان تویوتا پیشرانه لکسوس CT200h را برای دستیابی به‌بهترین راندمان طراحی کرده‌اند؛ از این رو شاهد ثبت رکورد مصرف سوخت 4.1 لیتر در 100 کیلومتر برای این هاچ‌بک ژاپنی هستیم که در سگمنت خودروهای لوکس رقمی اعجاب‌انگیز محسوب می‌شود.
تمرکز بیش از حد سازندگان بر جنبه‌های اقتصادی سبب شده است رانندگی با لکسوس CT200h به‌اندازه دیگر محصولات لکسوس جذاب و دلچسب نباشد. علاوه‌برآن باتری‌های خودرو ظرفیت اندکی دارند و محدوده پیمایش لکسوس CT200h درحالت تمام‌برقی محدود است.
درنهایت به‌علت افزایش عمر این خودرو و فرا رسیدن زمان تعویض پکیج باتری‌ها، ممکن است خرید لکسوس CT200h با هزینه‌های جانبی ناخواسته همراه باشد. با این حال برای مشتریانی که به‌دنبال کیفیت سواری بالا در یک هاچ‌بک لوکس هیبریدی هستند، گزینه دیگری به‌جز لکسوس CT200h با این قیمت وجود ندارد.
درحال حاضر قیمت لکسوس ct200h مدل 2015 حدود یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان برآورد می‌شود.

هیبریدی‌ها برای همه جهان به‌جز ایران!
در انتها باید گفت این روزها خودروهای هیبریدی مختلفی در سراسر جهان عرضه می‌شود و دولت‌های مختلف نیز مشوق‌هایی را برای خرید و استفاده از خودروهای هیبریدی و الکتریکی درنظر گرفته‌اند.
این‌گونه‌ از خودروهای هیبریدی براساس پیشرانه الکتریکی توسعه یافته‌اند و موتور بنزینی نقش ژنراتور را ایفا می‌کند؛ درحالی‌ که خودروهای هیبریدی سنتی براساس پیشرانه درون‌سوز ساخته شده بودند. درچنین شرایطی بازار خودرو ایران به‌سمت دیگری حرکت می‌کند و به‌واسطه تصمیمات کلان اقتصادی، از نعمت حضور خودروهای مدرن و پیشرفته محروم مانده است.
تمام اتومبیل‌هایی که در فهرست ارزان‌ترین خودروهای هیبریدی ایران مورد بررسی قرار گرفتند نیز برای مشتری ایرانی چندان ارزان محسوب نمی‌شوند؛ چراکه خرید آن‌ها به‌حساب بانکی با موجودی 10 رقمی نیاز دارد. علاوه‌بر موارد یادشده، عدم‌حضور خودروهای هیبریدی در بازار ایران سبب شده است زیرساخت‌های لازم برای نگهداری این خودروها فراهم نشود.
از این رو هزینه نگهداری خودروهای دوگانه‌سوز برقی - بنزینی برای مالکان بسیار گزاف خواهد بود و حتی امکان انجام برخی تعمیرات اساسی در ایران میسر نیست. به‌همین دلیل مشتریان ایرانی استقبال چندانی از خودروهای هیبریدی به‌عمل نمی‌آورند؛ چراکه نگهداری آن‌ها را پردردسر و مشکل‌ساز می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار