اولا کاله‌ نیوس مدیرعامل مرسدس بنز

ما امسال برنده جام شدیم و می‌خواهیم که در فصل بعدی هم برنده باشیم. اما غیر از آن ما تمام تمرکز خود را روی مسابقات فرمول‌یک گذاشته‌ایم و قرار است که از سوخت‌های ترکیبی استفاده کنیم تا بتوانیم مسابقات را بدون انتشار دی‌اکسیدکربن برگزار کنیم. 

به گزارش «اخبار خودرو»،خیلی از زمانی که مرسدس‌بنز تمرکز خود را روی تولید خودروهای دیزلی گذاشت نمی‌گذرد؛ اما با بروز رسوایی بزرگ دیزلی فولکس‌واگن که به‌بدنام شدن روزافزون خودروهای گازوئیل‌سوز انجامید و همچنین تصویب قوانین سخت‌گیرانه درخصوص میزان آلایندگی خودروها، این خودروساز آلمانی تمرکز اصلی خود را روی خودروهای برقی گذاشت. قرار است که تا سال 2025 خودروهای پلاگین-هیبرید و تمام‌الکتریکی 50 درصد فروش کلی این شرکت را در سراسر جهان تشکیل دهند. در ماه ژوئیه اولا کاله‌نیوس، مدیرعامل مرسدس‌بنز اعلام کرد که تا سال 2030 در جاهایی که بازار اجازه دهد تمام محصولات این شرکت الکتریکی خواهند بود. در اینجا بخش پایانی گفت‌وگوی مدیرعامل سوئدی‌تبار مرسدس را با نشریه آمریکایی «دیترویت بیورو» مطالعه می‌کنید.

شما نه‌تنها باید با خودروسازان کهنه‌کار رقابت کنید، بلکه حالا در صف رقیبان‌تان موج جدید از استارت‌آپ‌ها نیز قرار دارند. وقتی پای رقابت با تولیدکنندگان نوظهور به‌میان می‌آید با چه‌چالش‌های منحصربه‌فردی مواجه هستید و اصلا رقابت با آن‌ها چگونه است؟
این طبیعی است که مهره‌های جدید وارد بازار شوند و درنتیجه تنش‌های رقابتی در این دهه احتمالا بالاتر از چیزی خواهد بود که درگذشته تجربه کرده‌ایم. ما هم مظنونین همیشگی را جدی می‌گیریم و هم بچه‌های تازه از راه رسیده محل را. نمی‌توانید خط‌مشی هر کمپانی‌ را دنبال کنید و درعوض باید بدانید که خودتان چه‌کسی هستید. درنتیجه کاری که ما باید انجام دهیم این است که تمرکزمان را روی فناوری‌، خودروهای برقی، نرم‌افزارهای مختلف، خودروهای متصل و رانندگی خودران بگذاریم. اما درعین حال باید آن چیزی را ارائه دهیم که از مرسدس‌بنز انتظار می‌رود؛ منظورم سواری بسیار خارق‌العاده و کیفیت زیبایی‌شناسانه برتر آن است. اگر ما موفق شویم هم به‌نوآوری و هم به‌جنبه‌های لوکس برند مرسدس همچنان وفادار بمانیم، در این صورت می‌توانیم در رقابت برنده باشیم.

در سری‌مسابقات تمام‌الکتریکی فرمول‌-ای شما تیم پرقدرتی بوده‌اید و بسیار قوی ظاهر شده‌اید. برنامه‌های آتی‌تان برای این تیم چیست؟
ما امسال برنده جام شدیم و می‌خواهیم که در فصل بعدی هم برنده باشیم. اما غیر از آن ما تمام تمرکز خود را روی مسابقات فرمول‌یک گذاشته‌ایم و قرار است که از سوخت‌های ترکیبی استفاده کنیم تا بتوانیم مسابقات را بدون انتشار دی‌اکسیدکربن برگزار کنیم.
من خودم درچند مسابقه فرمول-ای شرکت کرده‌ام و به‌عنوان یک طرفدار مسابقات اتومبیلرانی از آن‌ها لذت بردم؛ اما می‌دانید برای طرفداران پروپاقرص مسابقات اتومبیلرانی هیچ‌چیز خودروهای سنتی نمی‌شود.
می‌شود درباره نقش الکتریکی‌سازی در مسابقات اتومبیلرانی صحبت کنید؟
من این افتخار را داشتم که در سال 2008 در ساخت نخستین خودرو هیبریدی فرمول‌یک با عملکرد بالا نقش داشته باشم و حالا بیش از 10 سال از آن زمان می‌گذرد و شما بدون داشتن بهترین سیستم هیبریدی نمی‌توانید برنده جام قهرمانی شوید. چیزی که حالا درحال عرضه آن هستیم یعنی AMG GT نخستین‌نسخه جاده‌ای این فناوری است و این سیستم از دو تا سه سال بعد روی بسیاری از خودروهای AMG وجود خواهد داشت. فرمول‌یک پیچیده‌ترین لابراتوار بررسی عملکرد در جهان است.

این مساله موضوع عملکرد خودروهای برقی را پیش می‌کشد و به‌نظر می‌رسد یکی از چیزهایی که سبب تمایل افراد به‌خودروهای برقی می‌شود عملکرد بسیار مطلوب آن‌هاست.
نکته جالب درخصوص یک موتور الکتریکی این است که شما به‌میزان بالایی از گشتاور دسترسی دارید و کاملا در دسترس است. درنتیجه پشت چراغ‌قرمز همه این حس را دارند که سوار یک AMG هستند و به‌گشتاور ناگهانی و ضربه‌ای دسترسی دارند. لابد دیده‌اید که ما کمپانی بریتانیایی یاسا را خریده‌ایم و این شرکت تولیدکننده نوعی موتورهای برقی با یک نرخ نیرو به‌وزن خارق‌العاده است. درنتیجه ما با بعدی از عملکرد سروکار خواهیم داشت که فراتر از هرچیزی است که تاکنون تجربه کرده‌ایم.

سوال آخر این‌که شما سدان EQS را در خط‌تولید خود دارید؛ اما سال دیگر شاسی‌بلند EQS را عرضه خواهید کرد. هم‌زمان شاسی‌بلند برقی EQE را هم دارید. آیا این مساله نوعی سردرگمی در برندینگ را پدید نمی‌آورد؟
بله؛ احتمالا پایان‌نامه‌های دکترایی در رشته بازاریابی درباره «مشکلات» نامگذاری مرسدس نوشته شده است و وقتی من در بخش بازاریابی و فروش بودم می‌گفتیم که بیایید یک بار برای همیشه این مشکل را برطرف کنیم و فکر می‌کردیم که این کار را انجام داده‌ایم. آیا می‌توانستیم به‌جای شاسی‌بلند EQS از نامی مثل GL QS یا همچین چیزی استفاده کنیم؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =