تلفن‌همراه

این وسیله ضروری و اجتناب‌ناپذیر دنیای مدرن می‌تواند دردسرساز هم باشد. استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی ازجمله کارهای بسیار پرخطر است و حوادث زیادی را وجود می‌آورد.

به گزارش «اخبار خودرو»،حدود نیم قرن از عمر تلفن همراه می‌گذرد و این وسیله کوچک به‌قدری زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار داده که اگر لحظه‌ای از آن دور باشیم، احساس فلج بودن می‌کنیم. این روزها برقراری تماس تلفنی دیگر ابتدایی‌ترین کاربرد تلفن همراه محسوب می‌شود و تقریبا برای انجام تمام امور زندگی‌ به‌نوعی به گوشی‌های هوشمندمان وابسته‌ایم. این وسیله مخابراتی در ابتدای حضورش امکانات چندانی نداشت و قابلیت‌های آن فقط به یک تماس تلفنی و ارسال پیامک محدود می‌شد. البته اگر مشکل آنتن‌دهی مانع این کار نبود. بسیاری از ما نمی‌توانیم زندگی را بدون تلفن همراه خود تصور کنیم. این حجم نفوذ و وابستگی در مدت زمان کوتاهی رخ داده است. این وسیله ارتباطی تا جایی پیش رفته که به وسیله‌ای چند منظوره تبدیل شده و خدمات متنوعی ازجمله فرمت‌های موسیقی، عکسبرداری و فیلمبرداری، بازی‌های رایانه‌ای، انجام امور بانکی و از همه مهم‌تر استفاده و تعامل با شبکه‌های اجتماعی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. جالب آنکه هر روز بر امکاناتش نیز افزوده می‌شود و بیشتر نیازمند و وابسته به این وسیله می‎شویم.

تلفن همراه، نعمت یا مصیبت؟
اما این وسیله ضروری و اجتناب‌ناپذیر دنیای مدرن می‌تواند دردسرساز هم باشد. استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی ازجمله کارهای بسیار پرخطر است و حوادث زیادی را وجود می‌آورد. رشد فزاینده تجهیزات و سامانه‌های مخابراتی این امکان را به کاربران می‌دهد تا موقع رانندگی هم بتوانند با سهولت از این وسیله استفاده کنند. استفاده از تلفن‌همراه در حین رانندگی همیشه خبرساز بوده و البته یک معضل بزرگ نیز ایجاد کرده و آن کاهش توجه راننده و افزایش تعداد تصادفات جاده‌ای و شهری است. کشته یا مجروح شدن افراد به‌دلیل تصادف علاوه بر ایجاد مشکلات روحی برای خانواده‌ها، هزینه‌های بسیاری را نیز بر جامعه تحمیل می‌کند. امروزه تلفن‌همراه نقش بسزایی در بروز تصادفات دارد به‌طوری که عامل انسانی در تصادفات جاده‌ای به عنوان اثرگذارترین نقش شناخته شده است. جالب اینجاست که موتورسیکلت‌سواران هم از کار کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی دریغ نمی‌کنند؛ این در حالی است که موتورسیکلت از ایمنی بسیار پایینی برخوردار است و راکبان باید بیشتر حواس‌شان جمع باشد. ازسوی‌دیگر تب فرستادن پیغام از طریق شبکه‌های اجتماعی تیز این روزها بسیار داغ است و این مساله میزان تخلفات رانندگی و همچنین میزان تصادفات به‌خصوص با عابران را افزایش می‌دهد. به‌دلیل تبعات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، کشورهای مختلف محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند و مجازات‌های سنگینی را هم به اجرا در می‌آورند. طبق برآوردهای صورت‌گرفته رانندگانی که حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کنند، چهار برابر بیشتر از دیگر رانندگان احتمال وقوع تصادف دارند. نتیجه یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد حدود یک‌سوم رانندگان جوان در این کشور به‌رغم آگاهی از خطرات استفاده از تلفن همراه برای ارسال پیام کوتاه در زمان رانندگی، این کار خطرناک را انجام می‌دهند.

پلیس و لایوهای مجازی
اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود؛ با گسترش قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند و امکانات جدیدی که این وسایل در اختیار افراد می‌گذارند، شاهد استفاده‌های نادرست از آنها هستیم فقط مکالمه تلفنی نیست که حواس راننده را پرت می‌کند بلکه عکس گرفتن، فیلمبرداری و لایوهای اینستاگرامی در کنار توهم راننده حرفه‌ای بودن و دست‌فرمان خوب داشتن همراه با خودنمایی باعث شده است بسیاری از راننده‌ها- که عمدتا هم جوان هستند- به این مسایل توجه نکنند و زمانی به خود بیایند که کار از کار گذشته باشد.بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌ها، میزان تصادف هنگام ارسال پیامک ۲۳برابر بیشتر از زمان صحبت با تلفن همراه است؛ زیرا در ارسال پیامک حواس راننده به صفحه گوشی پرت می‌شود و به جلو دید ندارد. به غیر از ارسال و دریافت پیام، عموم مردم حداقل یکبار این تجربه را داشته‌اند که هنگام رانندگی از مسیر روبه‌روی خود ویدیویی ضبط کنند و در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام به اشتراک بگذارند.
به‌گفته پلیس، این کار به طور بارز از مصادیق کار کردن با گوشی حین رانندگی است و یک تخلف محسوب می‌شود. به همین دلیل پلیس راهور ناجا از تصمیم پلیس برای تعیین جریمه مشخص برای این اقدام و برخورد با خاطیان خبر داده است. در همین رابطه جانشین پلیس راهور ناجا به رانندگان متخلف هشدار داد فعالیت‌های پرخطرشان ثبت و ضبط می‌شود. به‌گفته سردار تیمور حسینی واحدی در مجموعه پلیس راهور به نام «رصد فضای مجازی» مستقر است و یکی از نکاتی که در این مرکز کنترل می‌شود، استفاده از شبکه‌های مجازی حین رانندگی است. وی اعلام کرد: «درصدد هستیم با این بدعت خطرناک که بین عده‌ای باب شده است برخورد کنیم تا کسی موقع رانندگی از خودش فیلم نگیرد.» همچنین معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا تاکید کرد: «نحوه جریمه این افراد حضوری است و اگر چنین مواردی دیده شود، همکاران ما درجا اعمال قانون می‌کنند.»

لایو اینستاگرام قربانی می‌گیرد
مدتی قبل چند دانشجوی نخبه بیرجندی برای تفریح با خودرو از منزل خارج می شوند. آنها تصمیم می گیرند هنگام رانندگی در اینستاگرام لایو پخش کنند. پیام شروع لایو اینستاگرام بالای صفحه دوستانشان آمد و چند نفری برای تماشا به صفحه آنها پیوستند. صدای موزیک و خودرویی که با سرعت می‌راند و صدای خنده و شادی پنج جوان بیرجندی تمام آن چیزی بود که در لایو آن شب ضبط شد، اما چند دقیقه‌ای طول نکشید که ناگهان صفحه سیاه شد و صدای کوبیده شدن خودرو و فریادهای سرنشینان، جایش را به تمام خوشی‌هایی داد که تا چند دقیقه قبل قرار بود در معرض نمایش باشد. هزینه سنگین لایو اینستاگرام آن شب، تصادف وحشتناک پنج دانشجوی بیرجندی و جان باختن چهار نفر از آنها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =