قطعات خودرو تولیدی سایپا آذربایجان

مهدی صادقی نیارکی: اگر قطعه‌ای در کشور داخلی‌سازی شده و میزان تولید آن نیز پاسخگوی خطوط تولید خودروسازان است، انجمن قطعه‌سازان باید پیشنهاد افزایش تعرفه واردات آن قطعه را با ما مطرح کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت قطعه‌ طی سال‌های گذشته با بحث داخلی‌سازی وارد تولید قطعاتی شد که پیش از آن از خارج تامین می‌شدند. به‌گفته خودروسازان و قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری در این بخش باعث شد چند ده میلیون یورو طی برگزاری ۴میز داخلی‌سازی از خروج ارز جلوگیری شود. اما قطعه‌سازان نگران این مساله هستند چنین سرمایه‌گذاری با ازسرگیری واردات قطعات در آینده به هدر برود. از این نظر، بسیاری فعالان و کارشناسان صنایع خودرو و قطعه‌سازی معتقدند دولت باید حمایت صحیحی داشته باشد. در همین زمینه با مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت به گفت‌وگو پرداختیم.

قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری سنگینی برای توسعه ساخت داخل در صنعت خودرو انجام داده‌اند و میزهای بسیاری در این خصوص برگزار شد. چه تضمینی می‌توان به قطعه‌سازان داد که با باز شدن فضای بین‌المللی، دوباره صنعت خودرو به سمت واردات قطعات داخلی‌سازی‌شده نرود؟

قانون این اجازه را داده است که برای کالاهایی که در داخل ساخته و تولید می‌شوند، نظام تعرفه‌ای حاکم شود. بنابراین قطعاتی که به ساخت داخل می‌رسند و نیاز کشور را تامین می‌کنند، باید تعرفه‌گذاری شوند. یعنی اگر قطعه‌ای در کشور داخلی‌سازی شده و میزان تولید آن نیز پاسخگوی خطوط تولید خودروسازان است، انجمن قطعه‌سازان باید پیشنهاد افزایش تعرفه واردات آن قطعه را مطرح کند که در این خصوص اقدام کنیم تا استفاده از نوع وارداتی آن دیگر به‌صرفه نباشد. این مساله در زمانی که شرایط واردات تسهیل شود، اهمیت دوچندان می‌یابد، در این صورت می‌توانیم با نظام تعرفه‌ای از صنعت قطعه حمایت کنیم.

گفته می‌شود با رفتن خودروسازان به سمت ساخت خودروهای اتوماتیک، درصد داخلی‌سازی خودروهای داخلی به‌شدت سقوط خواهد کرد. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درصد داخلی‌سازی در هر بخش خودرو کاملا مشخص است؛ مثلا درصد داخلی‌سازی تریم خودرو مشخص بوده، در قوای محرکه، بدنه و قطعات الکترونیکی خودرو نیز مشخص است. به همین ترتیب، سهم گیربکس هم مشخص است و داخلی‌سازی آن بیشتر یا کمتر از یک‌حد مشخص نیست. اما به‌هرحال شرکت‌ها باید نقشه‌راه مشخصی برای تولید گیربکس و خودروهای اتوماتیک داشته باشند. چراکه بازار، بازار خودروهای اتوماتیک بوده و نیاز بازار در این بخش کاملا معلوم است. یعنی خودروسازان چه در بحث بازار داخلی و چه در بحث بازار صادراتی باید نقشه‌راه خود را مشخص کنند و برنامه درستی در حوزه گیربکس‌های اتوماتیک داشته باشند. باید خودروهایی داشته باشیم که بتوانیم در خارج کشور آنها بفروشیم. بنابراین تکلیف گیربکس اتوماتیک و مصرف سوخت و غیره باید مشخص شود.

سرمایه‌گذاری در برخی قطعات بسیار هزینه‌بر و سنگین است. در بحث گیربکس هم هزینه سرمایه‌گذاری بسیار بالاست. آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای جوینت‌شدن ایران‌خودرو و سایپا در حوزه تولید گیربکس دارد؟

بله؛ یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث اصلاح ساختار صنعت خودرو است. این مساله شامل همکاری مشترک خودروسازان خواهد شد. ضمن این‌که به‌کارگیری ظرفیت بخش‌های غیردولتی و خصوصی برای تولید قطعات از برنامه‌های وزارت صمت است. ما باید تیراژ گیربکس، موتور و اکسل عقب را به برنامه تولید خودرویی که اعلام شده، برسانیم. بنابراین تولید این قطعات جزو برنامه‌های اصلی وزارتخانه است.

آیا این روند با کمک و حمایت سازمان گسترش و نوسازی انجام خواهد شد؟

صرفا بحث سازمان گسترش مطرح نیست و در این مسیر و نقشه راه تنظیم‌شده هرکسی که بتواند حرکت داشته باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم. یعنی هم برای گیربکس اتوماتیک و هم برای موتورهای کم‌مصرف از حضور هر شرکتی استقبال می‌کنیم و این جزو برنامه‌های اصلی وزارتخانه است.

آیا در این بخش شاهد اتحادی بین ایپکو و مگاموتور خواهیم بود؟

در این بحث، اصلا محدودیتی وجود ندارد؛ هر شرکتی می‌تواند به این بخش ورود داشته باشد و مورد حمایت وزارت صمت خواهد بود. بنابراین انحصاری در آن وجود ندارد و به سمتی حرکت می‌کنیم که مجموعه سازندگان قوای محرکه به همه شرکت‌های خودروساز سرویس بدهند. در سطح جهانی، پلت‌فرم‌ها به‌صورت مشترک ساخته می‌شوند، ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. همچنین باید اصلاح ساختار مالکیتی و توسعه صادرات و نوسازی را داشته باشیم. فعالیت ما امروز کمتر از ظرفیت موجود است که نشان می‌دهد نیاز به افزایش تولید داریم.

رسیدن به ۳ میلیون دستگاه خودرو نیازمند چه مواردی است؟

برنامه وزارت صمت همان برنامه سازمان ایدرو است که در 10سال پیش ارائه شده بود و موضوع جدیدی نیست. قرار بود در افق 1404 سالانه 3میلیون دستگاه تولید شود. حال باید دید ظرفیت ساخت داخل برای رسیدن به آن را داریم یا خیر. زیرا این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. برای افزایش سرمایه‌گذاری نیاز است اقتصاد صنعت خودرو اصلاح شود. نمی‌توان بدون اصلاح این موضوع توقع توسعه یا افزایش ساخت داخل را داشت. باید روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز و همچنین قطعه‌ساز و تولیدکننده مواد اولیه اصلاح شود. اکنون 9 پروژه در برنامه تحول صنعت خودرو تعریف شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اصلاح قیمت‌گذاری و ساختار اقتصاد صنعت خودرو است.

برخی قطعه‌سازان معتقدند دولت مشوق‌های لازم برای بحث داخلی‌سازی را در اختیار قطعه‌سازان قرار نمی‌دهد. چه اقدامی باید در این حوزه انجام شود؟

در حوزه مشوق‌ها نیاز به اصلاح برخی قوانین در مواردی مانند مالیات و غیره نیاز داریم که این موضوع در اختیار مجلس است. صنعت نیاز به حمایت دارد. درحال‌حاضر دو پلت‌فرم جدید توسط دو خودروساز رونمایی شده است و حوزه توسعه صنعت خودرو از دل همین نوع از فعالیت‌ها می‌تواند پیش برود. بنابراین نیاز به حمایت‌های قانونی به‌خصوص در این حوزه داریم.

یکی از مشکلات حوزه تولید، بحث نقدینگی و تسهیلات با سود بسیار بالاست. این روند را چگونه می‌بینید؟

تسهیلات با سود ۱۸درصد در تورم کنونی چندان غیرطبیعی نیست، ولی برای همکاری در ارائه تسهیلات با سود کمتر آمادگی داریم.

میزهای داخلی‌سازی صنعت خودرو به کجا خواهد رسید؟

در سال ۹۸ پروژه نهضت ساخت داخل در سرفصل برنامه‌های وزارت صمت قرار گرفت و ساخت داخل در قالب برگزاری میزهای توسعه و تعمیق ساخت داخل و مدیریت واردات با جدیت دنبال شد. هدف‌گذاری توسعه ساخت داخل توسط استان‌ها در دو سال اخیر مدنظر بوده است. برای توسعه ساخت داخل در سراسر کشور ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار هدف‌گذاری کردیم و کاهش قیمت تمام‌شده در زنجیره ارزش صنعت خودرو از جمله موضوعاتی هستند که در چشم‌انداز این پروژه صنعتی در نظر گرفته شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =