FJ کروزر

FJ کروزر مورد نظر مدل 2012 و کاین S نیز مدل 2011 بوده که درحال حاضر هر دو در محدوده سه تا چهار میلیارد تومان به‌فروش گذاشته می‌شوند. در ادامه این نوشتار ضمن مقایسه قصد داریم ببینیم کدام‌یک انتخاب جذاب‌تری خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،با بودجه بالای سه‌میلیاردتومان در بازار شاسی‌بلندهای فعلی دست بازتری برای انتخاب خودرو مورد نظرتان دارید. از شاسی‌بلندهای لوکس، اسپرت و آفرود با موتورهای حجیم که پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی وارد کشور شده‌اند، گرفته تا کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای صفرکیلومتر خارجی از برندهای رده‌بالا که همگی جزو بهترین‌ها و گران‌قیمت‌ترین‌های بازار فعلی به‌حساب می‌آیند. امروز به‌این بخش از بازار خودرو رفته‌ایم و قصد داریم دو گزینه را برای مقایسه از میان شاسی‌بلندهای قدیمی‌تر که دارای حجم موتور بالایی هستند انتخاب کنیم. دو شاسی‌بلند کارکرده بالای 2500 سی‌سی که اکنون درمحدوده قیمتی مشترکی خرید و فروش می‌شوند اما از دو دنیای کاملا متفاوت هستند. گزینه اول ما تویوتا FJ کروزر به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرود از یک برند متوسط بوده که در برابر پورشه کاین S به‌عنوان یک شاسی‌بلند اسپرت از یک برند لوکس قرار می‌گیرد. FJ کروزر مورد نظر مدل 2012 و کاین S نیز مدل 2011 بوده که درحال حاضر هر دو در محدوده سه تا چهار میلیارد تومان به‌فروش گذاشته می‌شوند. در ادامه این نوشتار ضمن مقایسه قصد داریم ببینیم کدام‌یک انتخاب جذاب‌تری خواهد بود.

آشنایی با کاین و FJ کروزر

با وجود اینکه گروه خودروسازی تویوتا ید طولایی در زمینه ساخت شاسیبلند دارد و قدمت شاسیبلندهای این برند بهاواسط قرن 20 میلادی بازمیگردد، اما شاسیبلندی که امروز بهسراغ آنها رفتهایم متولد قرن 21 بوده و قدمتش بههمین یکی دو دهه اخیر ختم میشود. کمپانی تویوتا در نمایشگاه خودرو بینالمللی آمریکای شمالی سال 2003 یک شاسیبلند خارج جادهای کانسپت بهنام FJ کروزر را بهنمایش گذاشت. با وجود اینکه در آن زمان تویوتا شاسیبلندهای آفرود زیادی بهنامهای لندکروزر پرادو، فوررانر، فورچنر، هایلندر و ... را در ویترین محصولات خود داشت، بنابراین نمایش یک شاسیبلند آفرود دیگر در آن نمایشگاه اتفاق عجیبی بود؛ اما FJ کروزر با تمام شاسیبلندهای آن زمان تویوتا تفاوت داشت. FJ کروزر یک شاسیبلند کانسپت با دو درِ کامل برای ردیف جلو و 2 نیمچهدر برای ردیف عقب بود که همچون محصولات کمپانی رولزرویس درهای جلو رو بهعقب و درهای عقب رو بهجلو باز و بسته میشدند. خیلیها بعید میدانستند تویوتا چنین شاسیبلند عجیبی را بهمرحله تولید برساند؛ اما تنها دو سال بعد تویوتا نسخه تولیدی FJ کروزر را با خود بهنمایشگاه خودرو بینالمللی آمریکای شمالی سال 2005 برد و اعلام کرد این خودرو بهعنوان محصول 2006 بهبازارهای جهانی عرضه خواهد شد. FJ کروزر طبق برنامه بهبازار آمد و بهسرعت بهیک خودرو محبوب بدل شد. تولید اصلی این تویوتا تا سال 2017 بهمدت 11 سال ادامه داشت. FJ کروزر پنج سال بعد از رونمایی جهانی در سال 2011 وارد بازار خودرویی ایران شد. از شانس علاقهمندان بهآفرود FJ کروزر، این مدل تنها دو، سهسال بعد ناچار بهترک بازار ایران شد. با وضع قانون جدید واردات خودرو که در آن واردات خودروهای بالای 2500 سیسی ممنوع بود، ورود این شاسیبلند که پیشرانه 4000 سیسی داشت غیرممکن شد. در همان سالها که تویوتا بهفکر ساخت FJ کروزر بود، برند پورشه نخستین شاسیبلند خود را تولید میکرد و در سال 2002 کمپانی پورشه نخستین شاسیبلند تاریخ خود را بهجهان معرفی کرد. این خودرو کاین نام داشت و در کلاس شاسیبلندهای متوسط لوکس قرار میگرفت. نسلهای دوم و سوم کاین بهترتیب در سالهای 2010 و 2017 معرفی و بهبازار عرضه شدند که تولید نسل سوم آن درحال حاضر همچنان ادامه دارد. نسل اول کاین کم و بیش در ایران نیز عرضه شد؛ اما فروش اصلی آن مربوط بهنسل دوم بود که همچون تویوتا FJ کروزر از سال 2011 آغاز و تا زمان بسته شدن واردات خودروهای بالای 2500 سیسی ادامه داشت.

FJ کروزر با ابهت؛ پورشه جذاب

با وجود اینکه طراحی تویوتا FJ کروزر به 18 سال پیش بازمیگردد، اما همچنان بهعنوان یک شاسیبلند آفرود، کاملا جذاب و زیباست. در اصل FJ کروزر دارای یک طراحی کاملا کلاسیک اما با ابهت و هیجانانگیز است و بهخوبی میتوان در چهره FJ کروزر، نشانههایی از نخستین شاسیبلندهای ساختهشده توسط تویوتا را دید. اما از همه اینها که بگذریم، باید اعتراف کرد که جذابترین بخش این تویوتا درهای آن است و تویوتا بهجای استفاده از دو درِ معمولی برای ردیفهای جلو و عقب، از یک درِ بزرگ و کشیده برای ردیف جلو و یک درِ باریک و کوچک برای ردیف عقب استفاده کرده که در بین آنها ستون B وجود ندارد. جالب است بدانید برای باز کردن درِ عقب ابتدا باید درِ جلو را باز کرد. هنگام ورود بهکابین FJ کروزر بهخوبی میتوان حس کرد که این کابین متعلق بههمان خودرویی است که قبل از ورود بهآن دیدهایم. کابینی کاملا ساده، بسیار بزرگ و با کیفیت که تجربه فوقالعاده متفاوتی را بهسرنشینان هدیه میدهد. پورشه پس از 87 سال فعالیت درعرصه تولید خودروهای اسپرت بهیک سبک و سیاق منحصر بهفردی رسیده که در هر سهنسل کاین نیز شاهد این بهرهگیری از این سبک طراحی هستیم. استفاده از خطوط گرد و منحنی درطراحی پورشه بهیک قالب اصلی تبدیل شده که در چهره کاین مورد نظر نیز کاملا مشهود است. درون کابین نیز همهچیز بهسبک مشخص پورشه طراحی شده که سرنشینان را بهتجربهای متفاوت از رانندگی اسپرت در دنیای شاسیبلندها دعوت میکند.

مقایسه پورشه کاین S با تویوتا FJ کروزر کارکرده در محدوده 3 میلیارد و 500 میلیون تومان

آپشن دوست دارید؟ کاین بخرید

در همین ابتدا باید گفت اگر آپشنها و امکانات رفاهی برایتان جزو مهمترین پارامترها هنگام خرید خودرو است، همین الان فکر خرید تویوتا FJ کروزر را از سرتان بیرون کنید. چراکه این شاسیبلند آفرود برای سرگرم کردن سرنشینان با آپشن ساخته نشده است. این خودرو درون کابین خود بهامکاناتی از جمله کروزکنترل، کنترل پایداری، کنترل کشش هوشمند، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغ خوشآمدگویی، سیستم صوتی JBL با 10 اسپیکر، هندزفری و چنجر 6 تایی، دوربین عقب، نمایشگر دندهعقب در آینه، نمایشگر چندکاره داشبورد شامل شیبسنج، قطبنما و دماسنج،، مجموع ایربگها شش عدد، سیستم تهویه دستی، صندلی راننده هشتحالته دستی با تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی با تنظیم گودی کمر، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی پارچه ضدآب، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی، شیشهدودی عقب، بلوتوث، درگاه USB و AUX و ... مجهز بوده که با توجه بهمعیارهای امروزی خودرو چندان خوشآپشنی بهحساب نمیآید. هرچند قطبنما در این خودرو یک آپشن استاندارد بوده، اما در پورشه کاین برای داشتن این آپشن سفارشی باید پول بیشتری پرداخت کنید؛ چراکه بهصورت استاندارد خبری از قطبنما در این خودرو نیست. کاین S با امکانات زیادی همچون کروزکنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، سیستم ضدواژگونی، تعلیق هوشمند، توزیع گشتاور در پیچ، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطهکور، رادار تغییر لاین، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغشور، نورپردازی داخلی، فرمان با نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمههای کنترلی، پدال شیفتر، گرمکن و سنسور حساس بهسرعت، سیستم صوتی با 10 اسپیکر، مانیتور هفتاینچی لمسی، دوربین عقب، مجموع ایربگها شش عدد،، پشتسری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویهعقب، کولباکس، صندلی راننده و سرنشین جلو 12 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی عقب تاشو، روکشصندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشهدودی و عایق گرما، بلوتوث، درگاه USB و AUX و ... در این بخش بهطور قطعی گزینه برتری بهحساب میآید.

غولهای +4000 سیسی

بیشک مقایسه فنی FJ کروزر و کاین S یک کار غیرمنطقی است و با وجود اینکه هرخودرو شاسیبلند سایز متوسط بهحساب میآید اما کاملا متفاوت از هم هستند. FJ کروزر با یک موتور شش سیلندر حجیم که چهار لیتر گنجایش دارد بدون استفاده از هرگونه پرخورانی توانایی تولید 270 اسببخار طبیعی را دارد. موتوری کاملا بیدردسر بدون هیچگونه آزار و اذیتی که باب میل تویوتاسواران است.

با اینکه FJ کروزر یک شاسیبلند خارج جادهای است و در بیراهه بیرقیب است اما در مسیرهای جادهای نیز سواری بسیار نرم و در عین حال چالاکی دارد. درمقابل کاین S با موتور هشتسیلندر 4.8 لیتری همچون FJ کــــروزر بهصورت طبیعی عمل کرده و شاهد تولید قدرت 400 اسببخاری هستیم.

البته دردسرها و هزینههای نگهداری بالای این خودرو همچون بسیاری از مدلهای پورشه از نکات منفی آن بهحساب میآید. شاید با کاین S در خیابانهای شهری و جاده از بسیاری از شاسیبلندهای بازار جلو باشید؛ اما در مسیرهای آفرود با مشکل مواجه خواهید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =