خودرو تاکر

رسوایی خودروسازان به‌این روزها محدود نمی‌شود و همواره درطول تاریخ خودروسازی خبرهایی مبنی بر تقلب خودروسازان و رسوایی‌های آنان به‌گوش رسیده است. در این‌جا به‌برخی از رسوایی‌های بزرگ خودرویی می‌پردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،از زمان افشای تقلب گسترده فولکس‌واگن که خسارت‌های مالی بی‌سابقه‌ای را به‌این خودروساز آلمانی وارد کرد، اتهامات مشابه و غیرمشابه برسر زبان‌ها افتاد. میتسوبیشی ژاپن به‌دلیل تقلب درارائه ارقام صحیح مربوط به‌میزان مصرف سوخت تا حد زیادی ارزش سهام خود را از دست داد و جنرال‌موتورز به‌دلیل ارائه خودروهایی فاقد استانداردهای ایمنی به‌مکزیک مورد شماتت قرار گرفت. در روزهای اخیر هم از احتمال تخلف مرسدس‌بنز در اعلام صحیح میزان آلایندگی محصولات دیزل و بنزین‌سوزش صحبت می‌شود. اما مساله‌ رسوایی خودروسازان به‌این روزها محدود نمی‌شود و همواره درطول تاریخ خودروسازی خبرهایی مبنی بر تقلب خودروسازان و رسوایی‌های آنان به‌گوش رسیده است. در این‌جا به‌برخی از رسوایی‌های بزرگ خودرویی می‌پردازیم.

1- کلاه‌برداری تاکر

خودرو تاکر که در سال 1948 به‌بازار معرفی شد، به‌لطف طراحی جسورانه، مشخصات پیشرفته برای ایمنی و کمپین موفق جذب سرمایه‌اش توسط بنیانگذار کاریزماتیک خود پرستون تاکر تا حد زیادی نظر عموم را به‌خود جلب کرد. تاکر که در زمان جنگ جهانی دوم یک توپ برجک موفق را برای نیروی دریایی آمریکا طراحی کرده بود، یک کمپین تبلیغاتی گسترده راه انداخت و سوار بر خودرو آینده‌گرایانه‌اش برای جذب سرمایه سراسر آمریکا را پیمود. اما مساله اینجا بود که درواقعیت این شرکت تقریبا ورشکسته شده بود و این اقدام تاکر نمی‌توانست به‌تولید این خودرو کمکی کند. درنهایت مقامات آمریکایی این اقدام را فریبکاری تشخیص دادند و کمپانی تاکر بعد از تولید تنها 51 دستگاه خودرو برای همیشه تعطیل شد.

2- موتور مرگبار شورولت

در سال 1969 اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای آمریکا گزارشی را درمورد وجود خطایی در موتورهای شورولت دریافت کرد که می‌توانست منجر به‌بروز تصادفات مرگبار زنجیره‌ای در بزرگراه‌ها شود. وقتی این گزارش با جنرال‌موتورز در میان گذاشته شد، مشخص شد که این خودروساز تاکنون 172 گزارش مشابه را درمورد بروز خطا در موتورهای شورولت دریافت کرده و از بروز 63 تصادف با 18 مورد آسیب‌دیدگی مطلع است. اما به‌طور شگفت‌انگیزی جنرال‌موتورز و اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای به‌مدت سه‌سال درمورد این مساله سکوت کردند. ایراد موتور مزبور که درمدل‌های 1965 تا 1969 شورولت نصب شده بود سبب سرعت گرفتن غیرتعمدی و از کار افتادن جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و درنتیجه غیرقابل کنترل شدن خودرو می‌شد. جنرال‌موتورز بعدها اعتراف کرد که از سال 1958 از این موتور استفاده کرده است.

3- بحران فورد-فایراستون

فورد شاسی‌بلند اکسپلورر را در سال 1990 و به‌عنوان جایگزینی برای برانکو II عرضه کرد و توانست به‌یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این دهه بدل شود. برای تامین تایرهای این خودرو فورد به‌سراغ فایراستون رفت که سابقه همکاری قریب به 100 سال را با هم داشتند؛ اما وقتی اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای از فورد و فایراستون خواست درباره ترکیدن بالای لاستیک‌ها که موجب چپ شدن ماشین‌ها می‌شوند تحقیق کنند، هرکدام طرف دیگر را مقصر اعلام کرد. سوانح صورت‌گرفته موجب مرگ 100 نفر در سراسر جهان شده بود و فایراستون در واکنش با مقصر دانستن گرما، فشار پایین هوا در تایرها و وزن بالای اکسپلورر فراخوانی برای جمع‌آوری 6.5 میلیون حلقه لاستیک خود را منتشر کرد. چند ماه بعد فورد نیز خواهان تعویض 13 میلیون تایر دیگر شد. این دو کمپانی بعد از فراز و نشیب بسیار از سال 2002 همکاری خود را با هم قطع کردند.

4- پنهان‌کاری تویوتا

درسال 2012 کمپانی تویوتا بعد از سال‌ها انکار، بالاخره پذیرفت تا مبلغ 1.2 میلیارد دلار (بیش‌ترین مبلغ جریمه‌ای که توسط یک خودروساز پرداخت شده) را به‌دولت آمریکا بپردازد. در تمام این سال‌ها این مساله مطرح شده بود که بسیاری از مدل‌های تویوتا و لکسوس به‌طور ناخواسته سرعت می‌گیرند؛ اما تویوتا هم مانند سایر کمپانی‌های بزرگ خوروسازی اول از همه خطای انسانی را دلیل بروز هرگونه مشکل معرفی کرد. بعد مدعی شد که کف‌پایی ماشین‌ها به‌شکلی زیر پدال گیر می‌کنند که مانع از برگشتن پدال گاز به‌بالا می‌شوند. این در زمانی بود که تویوتا اسناد رسمی درخصوص وجود نقص در پدال گاز را مخفی می‌کرد. درنهایت تویوتا که یکی از پرفروش‌ترین خودروسازان در بازار آمریکاست، فراخوانی برای جمع‌آوری 9.3 میلیون‌دستگاه خودرو اعلام کرد.

5- کیسه‌های هوای تاکاتا

هیچ‌یک از فراخوان‌ها برای جمع‌آوری در تاریخ خودروسازی به‌گستردگی فراخوان ایربگ‌های تاکاتا نبوده است که 10 خودروساز بزرگ جهانی و دست‌کم 17 میلیون‌دستگاه خودرو فروخته‌شده در سراسر جهان را درگیر خود کرد. بین سال‌های 2000 تا 2008 این تولیدکننده ژاپنی کیسه‌های هوایی تولید کرد که در برخی موارد با فشار زیاد منفجر می‌شدند و در برخی موارد سوانح مرگباری را رقم می‌زدند. «نیویورک‌تایمز» در افشاگری خود اعلام کرد که تاکاتا از سال 2004 درباره این نقص اطلاع داشته؛ اما آن را به‌مقامات مربوطه گزارش نداده است. درحالی که هر 10 خودروساز درتلاش برای رفع این نقص هستند، اما برآورد می‌شود حدود 30 میلیون‌دستگاه خودرو با ایربگ‌های خطرناک در سطح جهان درحال تردد باشند.

6- رسوایی دیزلی فولکس‌واگن

بی‌بروبرگرد این رسوایی بزرگ‌ترین نمونه از خرابکاری‌هایی است که یک خودروساز می‌تواند به‌بار آورد. وقتی در سپتامبر 2015 «نیویورک‌تایمز» اسنادی را درمورد اقدامات خرابکارانه نظام‌مند توسط فولکس‌واگن برای پایین آوردن میزان آلایندگی خودروهای دیزلی‌اش منتشرکرد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد ابعاد این رسوایی آن‌چنان گسترده باشد که تا عالی‌ترین رده مدیریتی گروه خودروسازی فولکس‌واگن را که برای چندین‌سال متوالی بزرگ‌ترین خودروساز جهان به‌شمار می‌رفت در بر بگیرد. درنتیجه این رسوایی، فولکس‌واگن مجبور به‌پرداخت میلیاردها دلار غرامت شد و برای بازسازی وجهه خودش تولید محصولات دیزلی‌اش را تا جای ممکن کاهش داد و درعوض سیاست الکتریکی‌سازی را در پیش گرفت که نسبتا سیاست موفقی هم بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =