فراز باتری نوین پارسیان

شرکت فراز باتری پس از ثبت قانونی در اواخر سال 97 در شهرک صنعتی خوانسار از توابع استان اصفهان احداث و با تدارک ماشین‌آلات مورد نیاز از معتبرترین شرکت‌های سازنده اروپایی و کره‌ای در سال 99 راه‌اندازی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت‌باتری در ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند. رقابت در این صنعت به‌شدت بالاست و آن‌طور که کارشناسان بیان می‌کنند، شرکتی که نتواند کیفیت خود را ارتقا داده و خدمات پس از فروش مناسبی عرضه کند، نمی‌تواند در این بازار دوام بیاورد. یکی از شرکت‌های تازه‌وارد به‌این صنعت شرکت فراز باتری نوین پارسیان است و این شرکت با نصب خطوط کاملا مکانیزه و رباتیک قصد دارد محصولاتی با کیفیت بسیار بالا به‌بازار عرضه کند. در همین زمینه با مهندس علی صابری، مدیرعامل شرکت فراز باتری نوین پارسیان به‌گفت‌وگو پرداختیم.

ابتدا درخصوص مجموعه نوپای فراز باتری توضیح دهید؟
شرکت فراز باتری پس از ثبت قانونی در اواخر سال 97 در شهرک صنعتی خوانسار از توابع استان اصفهان احداث و با تدارک ماشین‌آلات مورد نیاز از معتبرترین شرکت‌های سازنده اروپایی و کره‌ای در سال 99 راه‌اندازی شد و پس از تولید آزمایشی و انجام آزمایشات کیفی و کسب گواهینامه استاندارد، رسما از خردادماه سال جاری شروع به‌تولید انبوه و عرضه محصولات خود کرد.

ظرفیت این کارخانه چقدر است؟
ظرفیت این کارخانه درنهایت برای تولید چهارمیلیون دستگاه باتری در سال پیش‌بینی شده است. اما در فاز نخست تولید دو میلیون دستگاه باتری در سال در دستور کار قرار دارد. برنامه‌ ما تا پایان سال 500 هزار دستگاه است که این رقم برای سال آینده به‌یک میلیون دستگاه می‌رسد. در نظر داریم برای سال‌های آینده افزایش ظرفیت داشته باشیم و همچنان برنامه توسعه‌ای نیز در دستور کار است.

مجموعه شما چه‌تفاوت و مزیتی نسبت به‌سایر تولیدکنندگان دارد؟
ما از ماشین‌آلات بسیار پیشرفته‌ای برای تولید محصولاتمان استفاده می‌کنیم و خطوط مونتاژ کاملا رباتیک از دخالت انسان و مشکلات ناشی از خطای نیروی انسانی جلوگیری کرده است. بزرگ‌ترین مشکل محصولات ایرانی عدم‌ثبات و تکرارپذیری کیفیت است که بخشی از آن به‌خطای نیروی انسانی برمی‌گردد. وقتی خطوط اتوماتیک می‌شود، این خطاها از بین می‌رود و خط‌تولید این مجموعه که در ابتدا برای تولید محصولات پرمصرف این صنعت که به‌باتری‌های L2 و L3 شهرت دارند درنظر گرفته شده، با سطح اتوماسیون بالا و با مراحل تست صددرصدی روی خطوط انتخاب شدند. همچنین تجهیزات شارژ باتری از شرکت‌های BERTOLA و OMI ایتالیا که از سیستم شارژ پیشرفته IGBT برخوردار است، تدارک دیده شده که امکان شارژ باتری را با کنترل دقیق جریان و حرارت برای ما فراهم می‌کند.

فرآیند تولید در شرکت فراز باتری به‌چه‌شکل است؟
تمام باتری‌ها هنگام شارژ از نظر مقدار اسید و درجه حرارت چک می‌شوند و خطای حاصل از تلورانس‌های برق و اختلاف جریان شارژ در این باتری‌ها کنترل شده و به‌صورت اتوماتیک تخلیه می‌شود. تفاوت شرکت‌ ما با بسیاری از شرکت‌های فعال درکشور این است که سیستم‌های خریداری‌شده ما قابلیت فست‌شارژ را دارد و یک باتری از زمان چیده شدن تا زمان شارژ شدن پروسه 24 ساعته را طی می‌کند. اما در سیستم‌های ما قابلیت خنک‌کنندگی و کنترل وان‌ها به‌گونه‌ای است که در 12 ساعت با جریان بالا باتری را شارژ می‌کند و به‌دلیل ظرفیت ایجادشده، محصول در هر وان نسبت به‌سایر وان‌های موجود در سطح کشور تا دو برابر قابلیت شارژ شدن دارد.
بعد از فرآیند شارژ، بسته‌بندی و فینیشینگ را داریم که ماشین‌آلات این بخش نیز از بهترین شرکت‌های کره‌ای خریداری و نصب شده است. مزیت خطوط فراز باتری این است که به‌صورت double shot یا two shot باتری‌ها را شارژ می‌کنیم؛ یعنی در سیستم دامپینگ کل اسید باتری‌ بعد از فرآیند شارژ تخلیه شده و اسید جدید دوباره وارد آن می‌شود و فرآیند تست نیز شامل پر کردن اسید و... می‌شود. شاید تنها یک یا دو کارخانه در کشور این فرآیند را در اختیار داشته باشند.

چه‌اتفاقی در سیستم double shot رخ می‌دهد؟
double shot یک سیستم یا روش تولید باتری درمرحله انتهایی است که جزو استانداردهای اجباری خودروسازان جهان است و شرکت رنو از کارخانه‌های فاقد این سیستم باتری خریداری نمی‌کند. به‌همین دلیل سطح کیفی محصولات ما فوق‌العاده بالاست. وجود ماشین‌آلات به‌روز و اتوماتیک که خطای انسانی را کاهش داده، به‌همراه مواداولیه باکیفیت این اطمینان را به‌ما داده که از کیفیت باتری کاملا مطمئن باشیم. مزیت double shot این است که با یک اسید با غلظت پایین باتری‌ها را شارژ می‌کنیم و پس از فرآیند شارژ در مرحله دامپینگ کل اسید را تخلیه کرده و اسید جدید داخل باتری ریخته می‌شود. این اسید جدید چند حسن دارد؛ نخست‌این‌که بیش‌تر ناخالصی‌ها در فرآیند شارژ تخلیه می‌شود و همچنین زمانی که کل اسید تخلیه می‌شود و اسید جدید وارد می‌شود، میزان دانسیته اسید باتری یکسان می‌شود که طول عمر باتری را افزایش می‌دهد. شرکت‌های کره‌ای و اروپایی همگی از این سیستم بهره می‌برند و این فرآیند هزینه‌بر است و باید برای این باتری دو بار از اسید استفاده کرد که هزینه تولید را افزایش می‌دهد؛ اما کیفیت را هم فوق‌العاده بالا می‌برد.

باتری‌های شما به‌لحاظ کیفی چه‌تفاوتی با سایر محصولات در این بازار دارند؟
همان‌طور که ذکر شد استفاده از مواداولیه باکیفیت و تجهیزات پیشرفته و به‌روز و استفاده از تکنولوژی شارژ IGBT و سیستم double shot و انجام تست و آزمون‌های سختگیرانه، موجب اطمینان کامل از کیفیت محصولات شده است؛ به‌طوری که نتایج آزمون همه باتری‌ها حداقل اعداد 106 تا 110 درصد را نشان می‌دهند .

با توجه به‌ظرفیتی که برای تولید در نظر گرفته‌اید آیا قرار است قطب جدیدی از تولید باتری در کشور ایجاد شود؟
استراتژی و هدف شرکت فراز باتری این است که با اجرای برنامه‌های توسعه کمی و کیفی در سال‌های آتی جزو برترین شرکت‌های تولید باتری قرار باشد. در فاز اول ظرفیت ما دو میلیون‌دستگاه باتری در سال است که درنهایت به‌چهارمیلیون‌دستگاه خواهد رسید.
خوشبختانه درکشور بحث صادرات شکل گرفته و رفته‌رفته گسترش هم پیدا می‌کند. از سوی دیگر صنعت تولید خودرو در یکی، دو سال آینده ظرفیت تولید خود را از یک‌میلیون دستگاه فراتر می‌برد و هر سال یک‌میلیون دستگاه به‌نیاز کشور اضافه می‌شود.
تعداد خودرو موجود در کشور بین 20 تا 23 میلیون‌دستگاه است و میزان تولید و نیاز بازار کشور بین 12 تا 13 میلیون‌دستگاه باتری است. تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه نیز زیاد است؛ اما شرکت‌های بزرگی که سهم بالایی از بازار دارند می‌توانند این رقم را پوشش دهند. با این حال بحث کیفیت و قیمت مطرح است و با توجه به‌سیاست‌گزاری‌ شرکت، کیفیت را بالا گرفته‌ایم و بهترین تجهیزات را در اختیار داریم و هزینه نیروی انسانی نیز تا حد ممکن کاهش یافته است.
همچنین درکنار سهم‌خواهی از بازار داخلی دراندیشه صادرات نیز هستیم و به‌خواست خدا سال آینده صادرات را درنظر خواهیم گرفت.
برای تامین باتری مورد نیاز خودروسازان، مذاکره‌ای نیز انجام داده‌اید؟
با دو، سه خودروساز به‌صورت ضمنی مذاکره کرده‌ایم و به‌هرحال خودروسازان بازار ثابتی دارند که تبلیغ بزرگی برای هرمحصولی است. هر محصولی که در بدو تولید خودرو روی آن قرار می‌گیرد سبب می‌شود مشتری به آن تمایل پیدا کند و این درحالی است که بازار خودروسازان فصل متفاوتی نسبت به‌کل بازار دارد. درواقع پیک تولید در بازارهای دیگر از اواسط بهار آغاز شده و تا اواسط پاییز ادامه دارد؛ درحالی که پیک خودروسازان ریتم ثابتی دارد و پایان سال تقاضای بیش‌تری دارند.

برای فروش اینترنتی و تغییر در مدل فروش چه‌برنامه‌ای خواهید داشت؟
سیاست امسال فروش شرکت فراز باتری با توجه به‌آن‌که محدود به 500 هزار دستگاه است، توزیع این تعداد به‌صورت انحصاری و دراختیار چند نماینده معتبر است که قابلیت توزیع محصولات و ارائه خدمات پس از فروش در سراسر کشور را دارند و ممکن است سال بعد روش‌های توزیع دیگری نیز در دستور کار قرار گیرد. درحال حاضر فروش اینترنتی نداریم؛ اما فروش از طریق نماینده‌ها امکان‌پذیر است.
پنج برند را آماده‌سازی کردیم که دو برند آن درحال حاضر جاری شده و با توجه به‌این‌که صفحات ما از شرکت sebang کره‌ای تامین شده، مجوز استفاده از نام این برند را دریافت کرده‌ایم. برندهای Rocket SGB،voltacell و Accent را نیز درحال حاضر عرضه کرده‌ایم؛ اما سه‌برند دیگر هم داریم که در آینده عرضه می‌کنیم. ما درحال حاضر محصولاتمان را در ظرفیت‌های 55، 50، 60، 66 و 74 آمپر-ساعت عرضه می‌کنیم و تیپ‌های ژاپنی 60 و 70 که مخصوص باتری‌های ژاپنی است را تا یک ماه آینده عرضه می‌کنیم. باتری 90 و 100 آمپر را برای مینی‌کامیون‌ها تا دو ماه آینده در دستور کار داریم و برای خودروهای سنگین نیز برنامه‌هایی داریم که تا آخر سال آن‌ها را عرضه می‌کنیم. این درحالی است که 75 تا 80 درصد نیاز بازار همین باتری‌هایی است که درحال حاضر عرضه می‌کنیم.

تولید و عرضه باتری‌های UPS را نیز در دستور کار دارید؟
جزو اهداف شرکت است؛ اما تا سال آینده عملی نمی‌شود و شاید در سال‌های بعد تصمیمات لازم برای آن اتخاذ شود. باتری‌های UPS درمقایسه با باتری‌های خودرویی نیاز به‌تجهیزات کمتری دارد؛ اما تنوع بیش‌تری نیز دارد.

با توجه به‌این‌که در سال‌های اخیر بازار رقابتی شده، فراز باتری چه‌سیاستی را برای رقابت در این بازار در پیش گرفته است؟
رقابت در بازار شدید شده و میدان رقابتی که بین تولیدکنندگان مختلف ایجاد شده است، چاره‌ای جز افزایش کیفیت برای هیچ‌یک از تولیدکنندگان نمی‌گذارد و به‌طور قطع محصول بی‌کیفیت از دور خارج می‌شود. در بازار رقابتی کسی برنده است که بتواند محصولی باکیفیت و به‌روز را همراه با قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش مناسب عرضه کند.

خدمات گارانتی شرکت به‌چه‌صورت است؟
گارانتی فعلی را از طریق نمایندگانی که انتخاب کرده‌ایم، ارائه می‌دهیم و شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنیم، دارای دفاتر فروش متعددی هستند و همه خدمات از طریق کارت گارانتی در نمایندگی‌های ما پوشش داده می‌شود که تقریبا مشابه سایر تولیدکنندگان است. باتری محصول زنده‌ای است که تمام دارندگان خودرو درنهایت با آن سروکار دارند و ناچار به‌تعویض آن خواهند بود. کیفیت اتفاقی نیست و باتری از آن دسته محصولاتی است که کیفیت خود را در طول زمان نشان می‌دهد و این محصول با سایر قطعات خودرو از جمله لنت یا لاستیک قابل مقایسه نیست. باتری باید یک تا سه‌سال روی خودرو استفاده شود تا مشتری بتواند به‌آن اطمینان کند. بنابراین هیچ‌شرکتی نمی‌تواند بدون پشتوانه وارد این بازار شود و بماند. اما تضمین کیفیت و گارانتی 18 ماهه نشانه اطمینان ما از کیفیت محصول و باعث دلگرمی مصرف‌کنندگان است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین برقی US ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 0
    شرکت محترم،تاریخ۲۳/۳/۱۴۰۰۱باضمانت نامه۱۸ماهه باطری ازشرکت بازرگانی بانک باطری ازتبریزبرای سانتافه باتعریف وتوصیف فروشنده خریدم،که چندروزپیش ماشین به علت خرابی باطری استارت نخوردبه شرکت فروشنده مراجعه کردم گفتند۶/۶ضمانتش تمام شده حالا۲تاسوال دارم ۱_اززمان خرید۱۸ماه تمام نشده چطوری میفرمایندضمانتش گذشته؟ ۲_شرکت فرازعمرباطری رافقط برای ۱۵ ماه طرح ریزی کرده است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =