بازار خودرو

در شرایطی که بازار خودروهای داخلی از ابتدای سال جاری طبق معمول با نوسان زیادی همراه بوده، اما در یکی دو هفته اخیر به‌دلیل نوسانات زیاد نرخ ارز خرید و فروش در بازار گره خورده و بازار به‌کما رفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در شرایطی که بازار خودروهای داخلی از ابتدای سال جاری طبق معمول با نوسان زیادی همراه بوده، اما در یکی دو هفته اخیر به‌دلیل نوسانات زیاد نرخ ارز خرید و فروش در بازار گره خورده و بازار به‌کما رفته است. درچنین شرایطی که خرید و فروش در بازار به‌پایین‌ترین سطح خود درچندهفته اخیر رسیده است، اما همچنان قیمت خودروهای داخلی با نوسان زیادی یک سیر صعودی را طی می‌کند و این نوسان قیمت دست‌بردار بازار خودرو نیست.
البته علاوه‌بر نوسان نرخ ارز عوامل دیگری همچون آغاز دوباره مذاکرات برجام و اظهار نظرهای ضد و نقیض درباره واردات خودرو روی شرایط کنونی بازار تاثیر مستقیم دارد. اما مهم‌ترین عاملی که درچندسال اخیر سبب نوسان قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد بوده و هست قیمت روزانه یا حتی لحظه‌ای دلار است که قیمت خودرو در بازار آزاد را دستخوش تغییر می‌کند.
از طرفی بررسی وضعیت بازار خودرو در پاییز سال جاری نشان می‌دهد که در این فصل بازار با حواشی زیادی مواجه شده است؛ درمهرماه بازار خودرو تحت‌تاثیر بازتاب‌های مربوط به‌مصوبه مجلس مبنی‌بر آزادسازی واردات خودرو قرار گرفت و قیمت‌ها به‌سمت نزولی شدن یا ثبات حرکت کردند؛ اما با ورود به‌آبان بازار خودرو تحت‌تاثیر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، نوسانات نرخ ارز و اخبار بین‌المللی دوباره سیر صعودی را طی کرد و سیگنال‌هایی درمورد افزایش قیمت دریافت کرد که درنهایت منجر به‌نوسان شدید قیمت شد؛ تا جایی که برای محصولات پرتیراژ خودروسازان در کف بازار افزایش قیمت پنج تا ۲۵ میلیون‌تومانی رقم خورد.
در اواخر آبان‌ماه و پس از رفت و برگشت افزایش قیمت، آشفته‌بازار خودرو در یک شوک فرو رفت و هم‌زمانی این اتفاق با نزدیک شدن به‌مذاکرات برجام، حجم این شوک را در بازار خودروهای داخلی گسترده‌تر کرد و بازار بیش از پیش گره خورد؛ گره‌ای که نشان می‌دهد فعلا قصد باز شدن ندارد؛ به‌گونه‌ای که طی دو هفته گذشته نه‌تنها تعداد فروشندگان خودرو در بازار آزاد کاهش نیافته، بلکه خریداران نیز کاملا از بازار خارج شده‌اند و فعلا خبری از خرید و فروش دربازار آزاد نیست.
از طرف دیگر نیز به‌دلیل عدم‌تعیین‌تکلیف‌ قیمت خودرو، دلالان نیز انگیزه‌ای برای جولان در بازار ندارند و درحال حاضر تعداد آن‌ها در بازار بسیار کم شده است و باید منتظر کاهشی شدن قیمت‌ها بمانیم.
کارشناسان بازار بر این عقیده هستند که دوموضوع مذاکرات برجام و تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار درمورد قیمت خودرو، منجر به‌قفل شدن و گره خوردن بازار خودرو شده است و دو طرف خریدار و فروشنده منتظر اعلام نهایی اخبار این دو حوزه هستند. همچنین خروج تقاضای کاذب از بازار سبب شده است تلاطم‌های کوتاه‌مدت و میزان تغییرات و نوسانات قیمت خودرو نسبت به‌گذشته کاهش پیدا کند. البته این امر بدیهی است که قیمت خودروهایی مانند پراید که دیگر تولید نمی‌شوند و خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ که عرضه محدودی دارند تغییرات زیادی در بازار خواهد داشت.
کارشناسان معتقدند که خریداران واقعی که قیمت‌های فعلی بازار نیز برایشان گران است، به‌امید کاهش قیمت فعلا دربازار خریدی انجام نمی‌دهند و تنها برای کسب اطلاع از قیمت‌های روز، وارد بازار خودروهای داخلی می‌شوند. درحال حاضر با توجه به‌این‌که خرید و فروشی در بازار وجود ندارد، اما همچنان قیمت‌ها توسط فروشندگان به‌بالاترین حد ممکن اعلام می‌شود. این درحالی است که درگذشته شاهد آن بودیم که به‌دلیل نبود خرید و فروش در بازار خودرو قیمت را خریداران تعیین می‌کردند و فروشنده به‌دلیل نبود مشتری مجبور به‌فروش خودرو با هر قیمتی بود. البته نکته مهم این‌که قیمت‌ها در فضای مجازی با بازار تفاوت زیادی دارد؛ اتفاقی که می‌توان آن را این‌گونه تحلیل کرد که قیمت‌های اعلام‌شده درسایت‌ها و فضاهای مجازی برای کشاندن مشتریان به‌بازار بوده تا آن‌ها را برای خرید تشویق کند و درمقابل عمل انجام‌شده قرار دهد. البته دربرخی مواقع نیز شاهد قیمت‌های بالاتر از بازار آزاد درفضای مجازی هستیم؛ اما دلالان بازار از هر شگردی برای فروش خودروهای خود در این بازار آشفته استفاده می‌کنند.
بازار خودرو دربسیاری از معاملات همچنان سردرگم است و تعیین دقیق قیمت خودرو در این بازار گره‌خورده و آشفته امکان‌پذیر نیست. به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات، و تارای دنده‌ای به‌ترتیب با قیمت 245، 250، 294، 260، 293، با 278، 331 میلیون و 500 هزارتومان، 346، 356 میلیون و 500 هزارتومان، 511، 262، 260، 343، 391 ، 445، 474، 413 میلیون‌تومان و همچنین پژو 206 تیپ 5 مدل 99 با قیمت 304 میلیون‌تومان و رانا LX مدل 99 با قیمت 244 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
بهای محصولات ایران‌خودرو در بازار روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت تمام محصولات ذکرشده بین یک تا سه‌میلیون‌تومان افزایش یافته و بازار همچنان سیر صعودی را طی می‌کند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 مدل 99، پراید 131 مدل 99 و پراید 132 مدل 98 به‌ترتیب با قیمت 173، 157 و 150 میلیون‌تومان و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 171، 182، 175 میلیون و 500 هزارتومان، 189، 180میلیون و 500 هزارتومان، 204، 189، 190، 194، 268 میلیون و 500 هزارتومان و 338 میلیون‌تومان دربازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین قیمت‌های روز گذشته بازار درمحصولات گروه خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که قیمت اکثر محصولات این گروه خودروسازی نیز با افزایش 500 هزار تا سه‌میلیون‌تومانی همراه بوده و نمودار قیمت محصولات سایپا سیر صعودی به‌خود گرفته است. درنهایت خودرو پراید 111 با دو میلیون‌تومان افزایش، پراید 131 با دو میلیون‌تومان افزایش، پراید 132 با سه‌میلیون‌تومان افزایش و تیبا صندوقدار و تیبا 2 پلاس نیز هر دو با دو میلیون‌تومان افزایش به‌نسبت روز قبل در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =