تصادفات خسارتی

طبق شواهد پزشکی، مرگ‌ومیرهای ناشی از صدمات یا جراحات اولیه قبل از رسیدن به بیمارستان اجتناب‌ناپذیرند اما تعداد قابل‌توجهی از جراحات می‌توانند منجر به مرگ نشوند و با بهره‌مندی از روش‌های ساده کمک‌های اولیه، مانع آنها شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،از وقتی پدیده‌ای به‌نام خودرو وارد زندگی روزمره انسان‌ها شد، جدای از محاسن و ویژگی‌های مثبت، خطرات و حوادث مربوط به خود را نیز به همراه داشت. با افزایش شهروندان خودروسوار در کنار وضع و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی، نیروهای امدادی نیز در کنار پرسنل انتظامی قرار گرفتند تا به حادثه‌دیدگان در حوادث رانندگی شهری و جاده‌ای کمک‌های فوری و حیاتی ارائه دهند. امداد و نجات عبارت است از یک سری عملیات که منجر به رهایی افراد حادثه‌دیده از شرایط بحرانی، خطرناک و مرگبار می‌شود و همچنین انجام کمک‌های اولیه تا از وخامت حال افراد جلوگیری کند. نجات، یک کار کاملا فنی و تخصصی است و اجرای صحیح آن نیاز به آموزش، تمرین و مهارت‌های خاص دارد.

امداد و آموزش
این روزها تصادف امری اجتناب‌ناپذیر است و بیشتر ما شاهد آسیب‌دیدگان خودروهای تصادف‌کرده بوده‌ایم که توسط مردم و بدون توجه به هیچ اصولی از خودروهای تصادفی خارج شده‌اند. کم نیستند کسانی که پس از تصادف در خودروهای‌شان گرفتار شده‌اند و کسی به کمک‌شان نیامده و خودرو آتش گرفته است. بسیارند کسانی که هنگام خروج از صحنه حادثه آسیب‌های جدی دیده‌اند و تا آخر عمر از آن آسیب رنج می‌برند.
طبق شواهد پزشکی، مرگ‌ومیرهای ناشی از صدمات یا جراحات اولیه قبل از رسیدن به بیمارستان اجتناب‌ناپذیرند اما تعداد قابل‌توجهی از جراحات می‌توانند منجر به مرگ نشوند و با بهره‌مندی از روش‌های ساده کمک‌های اولیه، مانع آنها شد. اهمیت کمک‌های اولیه در تصادفات جاده‌ای بیشتر به چشم می‌خورد. حوادث جاده‌ای و ترافیکی، مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر انسان‌ها و دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، همچنین طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پیش‌بینی می‌شود تا ‌سال ٢٠٣٠، آسیب‌های ناشی از حوادث جاده‌ای و ترافیکی به‌عنوان هفتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان مطرح شود البته درحال ‌حاضر نهمین علت مرگ‌ومیر در جهان است.
در همین رابطه سرپرست اورژانس تهران از آمادگی این سازمان برای آموزش «اصول امداد در تصادفات» در آموزشگاه‌های رانندگی خبر داد و گفت: «با واحدها و نهادهای مختلف درحال رایزنی هستیم تا آموزش‌های لازم را به هر گروهی که لازم است، ارائه کنیم.» یحیی صالح‌طبری درباره لزوم ورود دستگاه‌های الکتروشوک خودکار یا AED به تجهیزات این سازمان گفت: «برای استفاده از دستگاه الکتروشوک خودکار افراد باید استفاده از این دستگاه را بلد باشند. استفاده از الکتروشوک خودکار نیاز به آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی دارد.»
وی اضافه کرد: «در این خصوص با سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران نیز گفت‌وگو و اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم در هر آموزشگاهی که گواهینامه ارائه می‌کند، به صورت رایگان اصول امداد در تصادفات را نیز تدریس کنیم.»
البته سابق بر این نیز مسئولان هلال‌احمر اعلام کرده بودند وظیفه برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی امداد و نجات، کمک‌های اولیه و حوادث جاده‌ای برای کارکنان امداد و نجات و نمایندگان داوطلب هلال‌احمر، همچنین کمک‌های اولیه در زمینه حوادث جاده‌ای در مدارس، دانشگاه‌ها، رانندگان ناوگان عمومی و تجاری شهری و برون‌شهری برعهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است.
معاون این سازمان به‌تازگی گفت: «درحال‌حاضر ۵۶۵ پایگاه امداد و نجات در جاده‌های کشور مستقر هستند که باتوجه به رشد چشمگیر سوانح باید به یک هزار پایگاه افزایش یابند.»

هنگام تصادف چه کنیم؟
به‌گفته کارشناسان هنگامی که شخصی در اثر سانحه رانندگی مجروح می‌شود، دقایق اولیه پس از تصادف برای حفظ جان وی بسیار مهم و نقش شما به‌عنوان یک کمک‌دهنده در اداره کردن صحنه حادثه و نجات مصدومان احتمالی بسیار حیاتی است. قبل از حضور در صحنه حادثه ابتدا نسبت به ارزیابی موقعیت اقدام کنید، با حفظ خونسردی، از ایمن بودن محل مطمئن شوید و خطراتی از قبیل آتش‌سوزی یا انفجار را مدنظر قرار دهید. تا حد امکان مصدوم را از خطر دور کنید. به‌یاد داشته باشید در قدم اول باید مراقب سلامت خود باشید. اگر چنانچه با کمک‌های اولیه آشنایی ندارید، سریعا با مراکز درمانی و امدادی تماس بگیرید و تقاضای کمک کنید اما چنانچه در این زمینه مهارت کافی دارید، تا رسیدن کادر درمانی اقدامات اولیه را آغاز کنید.
دکتر نیکا علامی، درباره شرایط رسیدگی به مصدومان تصادف‌های رانندگی گفت: «مدیریت شرایط مصدوم از زمان رسیدن اولین فرد بالای سر فرد آسیب‌دیده آغاز می‌شود و هدف، انجام اقدامات حیاتی قبل از رسیدن نیروهای امدادی یا رساندن مصدوم به بیمارستان است تا باعث نشود آسیب تهدیدکننده حیات به شرایط بدتر یا شدیدتری تبدیل و به‌این ترتیب بیمار با اقدامات درست و اصولی در کوتاه‌ترین زمان برای درمان قطعی به مراکز درمانی اعزام شود.»
این پزشک متخصص طب اورژانس تصریح کرد: «بی‌حرکت نگه داشتن و محافظت از ستون فقرات و گردن مهم‌ترین اقداماتی هستند که در برخورد با یک مصدوم تصادفی باید انجام داد. باید از نخاع گردنی محافظت و از هرگونه چرخش گردن یا ستون فقرات جلوگیری شود چراکه در هرکدام از این چرخش‌ها و حرکت‌های ناگهانی ممکن است نخاع بیمار آسیب ببیند. بنابراین باید یا با دو دست یا هر وسیله دیگر دو طرف گردن بیمار ثابت نگه داشته شود و بی‌حرکت بماند.»
وی بیان کرد: «اولویت در رسیدگی به مصدومان یک سانحه با مصدومی است که ساکت بوده و توان حرف زدن ندارد چون مصدومی که ناله می‌کند به دو دلیل در اولویت کمک‌رسانی قرار ندارد. زیرا وقتی فرد مصدوم فریاد می‌زند، از سطح هوشیاری نسبی برخوردار است، دوم آنکه راه تنفسی او باز است که می‌تواند صدا تولید کند، به‌این‌ترتیب عملا دو فاکتور از چهار فاکتور ارزیابی وضعیت مصدوم را که شامل سطح هوشیاری، وضعیت راه هوایی-تنفسی و همچنین شرایط خونریزی است، دارد و دچار آسیب جدی نیست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =