دامپ‌تراک ۶۰ تنی

یکی از شرکت‌های ماشین‌سازی در کشور اعلام کرده است به‌منظور کمک حداکثری به واحدهای معدنی برای اولین‌بار نسبت به تولید دامپ‌تراک ۶۰ تنی در کشور اقدام کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از شرکت‌های ماشین‌سازی در کشور اعلام کرده است به‌منظور کمک حداکثری به واحدهای معدنی برای اولین‌بار نسبت به تولید دامپ‌تراک ۶۰ تنی در کشور اقدام کرده است. این محصول که گفته می‌شود مطابق با فناوری‌های روز تولید خواهد شد و تمامی تست‌های لازم در خصوص کیفیت و کارایی را پاس خواهد کرد، قرار با نصف قیمت مدل‌های مشابه خارجی وارد بازار کشور شود. هرچند پیش از این اعلام شده بود این خودرو تا تیرماه سال جاری به بازار خواهد آمد، اما به‌تازگی عنوان شده است تا 2 ماه آینده نخستین نسخه از دامپ‌تراک داخلی به بازار خواهد رسید. طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در راستای سیاست‌های توسعه ساخت داخل، از دامپ‌تراک ۶۰ تنی ساخت ایران ظرف دو ماه پیش رو رونمایی خواهد شد.

برنامه تولید و بومی‌سازی دامپ‌تراک برقی 120 تنی
رونمایی از دامپ‌تراک 60 تنی در شرایط انجام خواهد شد که ایمیدرو اعلام کرده برنامه تولید و بومی‌سازی دامپ‌تراک برقی ۱۲۰ تنی نیز در دستور کار قرار گرفته است. حسن یونسیان، مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی‌سازی و ساخت داخل در حاشیه بازدید از مراحل ساخت این دامپ‌تراک اظهار کرد: «پروژه بومی‌سازی دامپ‌تراک معدنی ۶۰ تنی در شرکت گل‌گهر و با راهبری ایمیدرو تعریف و ساخت داخل آن از حدود ۲۰ ماه قبل آغاز شد.» وی با بیان این که درحال‌حاضر ساخت این دامپ‌تراک در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود طی دو ماه آینده برای انجام تست‌های عملیاتی وارد معادن گل‌گهر شود، از برنامه‌ریزی برای ساخت داخل دامپ‌تراک برقی ۱۲۰تنی خبر داد و گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پس از تحویل و تأیید عملکرد دامپ‌تراک ۶۰تنی توسط گل‌گهر، مقرر شده است با حمایت‌های حاکمیتی ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید و بومی‌سازی دامپ‌تراک برقی ۱۲۰ تنی نیز در کشور آغاز شود.»

ظرفیت بالای داخلی‌های برای تولید انواع دامپ‌تراک
پیش از این اما تمام نیاز داخل به دامپ‌تراک توسط واردات تامین می‌شد و این در حالی بود که برخی تولیدکنندگان داخلی برای تولید این مدل‌ها اعلام آمادگی کرده بودند. هپکو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات عمرانی و معدنی که در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده، یکی از شرکت‌هایی است که برای تولید این مدل‌ها اعلام آمادگی کرده است. قائم‌مقام مدیرعامل هپکو اراک گفته است: «هپکو توانایی تولید دامپ‌تراک با هر سایزی را دارد و این‌که بعضی‌ها می‌گویند هپکو توانایی تولید هر سایزی را ندارد، دروغ بزرگی است. سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد.» وی از توانایی این شرکت برای تولید دامپ‌تراک‌هایی با ظرفیت‌های مختلف ۴۰، ۷۰ و ۱۰۰ تن با کیفیت و قیمتی مناسبت‌تر خبر داده و بیان کرده است: «هپکو ظرفیت تولید 100 دستگاه دامپ‌تراک را داراست و اگر نیمی از نیاز کشور به دامپ‌تراک را به شرکت هپکو بدهند، هپکو از توانایی تولید آن برخوردار است.»

واردات سالانه 250 دامپ‌تراک به کشور
با آن‌که تولیدکنندگان داخلی به ویژه هپکو از آمادگی خود برای تامین حداقل نیمی از نیاز داخل به خودروهایی مانند دامپ‌تراک خبر داده‌اند اما همچنان واردات این خودروها بدون کم‌وکاست ادامه دارد. براساس آمارهای ارائه شده سالانه بالغ بر ۲۵۰ دستگاه دامپ‌تراک از کشورهای خارجی به بازار داخلی می‌آید. البته واردات این خودروها، علاوه بر ضربه‌ای که به تولیدات داخلی می‌زند، خروج ارز از کشور را هم به همراه دارد. آن‌طور که عنوان شده است، واردات یک دستگاه دامپ‌تراک ۱۰۰ تن نیاز به نقدینگی در حدود ۳۰ میلیارد دارد. بنابراین سالانه حدود 7هزار و 500 میلیارد تومان از کشور بابت واردات این خودروها خارج می‌شود؛ رقمی که می‌تواند شرکت‌هایی مانند هپکو را دوباره زنده کند و به چرخه تولید بازگرداند. با این‌حال، به نظر می‌رسد مسئولان کشور همچنان از واردات این خودروها استقبال می‌کنند.

ضرورت ایجاد و پایداری اشتغال با تولید داخل
به نظر می‌رسد درصورتی‌که تولید دامپ‌تراک با کیفیت بالا در کشور وجود داشته باشد، واردات آن توجیهی نخواهد داشت. هرچند این مساله از سوی شرکت‌های داخلی باید اثبات شود. ضمن این‌که شرکت‌های بزرگی که به دامپ‌تراک‌ها نیازمند هستند، باید به شرکت‌های خودروساز داخلی سفارش تولید بدهند؛ روندی که می‌تواند به نجات شرکت‌های قدیمی مانند هپکو بینجامد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =