ترخیص کامیونها

اقدامات انجام‌شده برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور در سال‌های اخیر آن‌طور که بایدوشاید به کمک این ناوگان نیامده است. طرح‌های نوسازی از طریق تولید داخل و حتی مدل‌های کارکرده وارداتی تا امروز نتوانسته‌ است سرعت لازم برای نوسازی ناوگان را داشته باشد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،قوانین کشورهای اروپایی به‌منظور کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در سال‌های آینده باعث خواهد شد تا خودروهای باری قدیمی امکان ورود و حتی عبور در این کشورها را نداشته باشند. خداحافظی اتحادیه اروپا با موتورهای دیزلی به‌طور قطع برای ناوگان کشورهایی نظیر ایران، مشکلاتی را در بخش ترانزیت به وجود خواهد آورد. از آنجا که حجم بالایی از خودروهای فعال در ناوگان کشور را مدل‌های فرسوده و آلاینده تشکیل می‌دهند، همین حالا هم امکان تردد از مرزهای اروپا تنها برای تعداد کمی از خودروهای باری متعلق به ایران فراهم است و با دستیابی این اتحادیه به ناوگان پاک و اجرای قوانین محیط‌زیستی بازار ترانزیتی کشور از دست خواهد رفت. مگر آن‌که در یک‌دهه باقیمانده تا اجرای این قانون، مسئولان کشور فکری به حال نوسازی این ناوگان کرده و شرایطی را فراهم کنند تا این خودروها هم‌گام با استانداردهای جهانی جایگزین شوند.

ورود کامیون‌های ایران به اروپا ممنوع!
اقدامات انجام‌شده برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور در سال‌های اخیر آن‌طور که بایدوشاید به کمک این ناوگان نیامده است. طرح‌های نوسازی از طریق تولید داخل و حتی مدل‌های کارکرده وارداتی تا امروز نتوانسته‌ است سرعت لازم برای نوسازی ناوگان را داشته باشد.
بنابراین در سال‌های اخیر بیش‌از آن که از تعداد خودروهای فرسوده کاسته شود، شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که تعداد فرسوده‌ها در ناوگان افزایش یافته، این در حالی است که قوانین عبور و مرور کامیون‌ها و کشنده‌ها در کشورهای اروپایی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.
در ماه‌های اخیر خودروهای واردشده از طریق واردات، خودروهای سه‌سال کارکرد اروپایی بوده‌اند که همین امروز هم جایی در بازارها و ناوگان‌های اروپایی نداشته‌اند. به‌طور قطع در سال‌های آینده که بر عمر این خودروها افزوده می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت تردد راحتی در جاده‌های این قاره داشته باشند.

از دست رفتن بازار ترانزیتی ایران

با خروج خودروسازان اروپایی و قطع همکاری آن‌ها با تولیدکنندگان داخلی، خودروسازان مجبور به گسترش همکاری‌های خود با شرکت‌های چینی شدند. بعد از آن بیشترین حجم از تولید داخل مربوط به مدل‌های مونتاژی چینی بود.
این در حالی است که به‌گفته مشاور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان؛ «اروپا اجازه ورود کامیون‌های چینی را که در ایران مونتاژ می‌شوند، نمی‌دهد. این در حالی است که در کشورهای همسایه‌شرقی ما صددرصد کامیون‌ها اروپایی هستند و به‌راحتی وارد کشورهای اروپایی می‌شوند.»
این بدان معناست که ایران در سال‌های آینده بازار ترانزیتی خود را بیش‌از امروز از دست خواهد داد و مجبور است سهم خود را به کشورهای دیگر واگذار کند. براساس اعلام صدراله بمانا؛ «کامیون‌هایی که وارد کشور شده کمتر در داخل تردد دارند و عمدتا برای ترانزیت است. ۲۰درصد نیاز نوسازی ناوگان را با واردات برطرف می‌کنیم و ۸۰درصد از محل تولید داخل است.»

چالش حذف ناوگان با سوخت فسیلی در اروپا

وضعیت ناوگان کشور امروز که هنوز تردد خودروهای دیزلی بلامانع نشده، اما با مشکلات بسیاری همراه است. باید این موضوع را در نظر گرفت که کشورهای پیشرفته و اروپایی‌ها به دنبال دستیابی به ناوگان پاک هستند؛ جایی که دیگر مدل‌های دیزلی و سوخت‌های فسیلی حذف می‌شوند. در شرایطی که ایران هنوز نتوانسته است شرایطی را برای نوسازی ناوگان براساس استانداردهای روز جهانی فراهم کند، قطعا توان استفاده از مدل‌های پاک را نخواهد داشت. تولید و حتی واردات مدل‌های الکتریکی و هیبرید، نیازمند زیرساخت‌هایی است که سرمایه‌گذاری‌های کلانی را می‌طلبد. اگر قرار باشد ایران خودروهای پاک را به ناوگان خود اضافه کند، باید از همین امروز گام‌های نخست را بردارد تا در دهه آینده بخشی از ناوگان را حداقل در بخش ترانزیت به مدل‌های پاک تبدیل کرده باشد.

کامیون‌های وارداتی جذب ناوگان بین‌المللی می‌شود

این در حالی است که برخی مسئولان بر این باورند که ناوگان ترانزیتی کشور با مشکل چندانی همراه نیست. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز ازجمله کسانی است که اعلام کرد: «درحال‌حاضر هیچ مشکلی به لحاظ ظرفیت ناوگان در بخش بین‌الملل نداریم؛ حدود 360هزار کامیون در کشور داریم که از این تعداد حدود 10درصد در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی فعالیت می‌کنند و مشکلی برای افزایش ظرفیت در بخش ترانزیت کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای نداریم.»
جواد هدایتی درعین‌حال اذعان داشت: «الان مشکل و خطری که در حوزه ناوگان داریم این است که طی 8 سال گذشته هیچ تزریق و جایگزینی خوبی برای نوسازی ناوگان فرسوده نداشته‌ایم.» این مساله به‌خصوص برای مسیرهای ترانزیتی اروپا که استانداردهای محیط‌زیستی سختی دارند و عوارض سختی می‌گیرند، ما را دچار مشکل کرده است.» وی عنوان کرد: «بخش زیادی از کامیون‌های کارکرده وارداتی جذب بخش بین‌المللی (ترانزیت) می‌شوند. مهم‌ترین ابزار حمل‌ونقل وسیله‌نقلیه است که ایران در بخش بین‌الملل مشکلات عدیده‌ای به لحاظ در اختیار داشتن ناوگان به‌روز را دارد.»
وی همچنین بیان کرد: «متاسفانه ناوگان کامیون کشور به‌دلیل تحریم‌های خارجی و خودتحریمی داخلی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =