تصادفات ساختگی

رواج فرهنگ استفاده از بیمه برای وسایل نقلیه، تاثیرات مثبتی در جامعه دارد اما باعث سوءاستفاده برخی افراد نیز می‌شود به‌گونه‌ای‌که این افراد با ایجاد تصادف‌های ساختگی درصدد گرفتن خسارت از بیمه برمی آیند.

به گزارش «اخبار خودرو»،رواج فرهنگ استفاده از بیمه برای وسایل نقلیه، تاثیرات مثبتی در جامعه دارد اما باعث سوءاستفاده برخی افراد نیز می‌شود به‌گونه‌ای‌که این افراد با ایجاد تصادف‌های ساختگی درصدد گرفتن خسارت از بیمه برمی آیند. آن‌طور که اسناد منتشرشده نشان می‌دهند، فقط در ۶‌ ماه نخست امسال، ۷۲ مورد جراحات ساختگی در پزشکی‌قانونی تهران برملا شده است؛ اما آمار دقیقی از مواردی که کسی متوجه ساختگی‌ بودن جراحت‌ها نشده، در دست نیست.

آیا تصادف ساختگی کلاهبرداری است؟
عموم مردم واژه کلاهبرداری را به هرکار غیر مشروعی که در آن فریب باشد، اطلاق می‌کنند. اما کلاهبرداری از نظر حقوقی تعریف و ارکان خود را دارد. در ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری چنین آمده است: «هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به‌داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیش‌آمدهای غیرواقع بترساند، یا اسم و عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب و علاوه‌بر رد مال به صاحبش به حبس از یک تا ۷سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم می‌شود.» در این راستا طبق ماده۶۱ قانون بیمه شخص‌ثالث؛ هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش(۶ماه تا۲سال حبس) و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم (منظور اقدام به انجام عمل مجرمانه و ناکام ماندن در آن است) مندرج در این ماده علاوه‌بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات‌اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج (جزای نقدی ۸۰میلیون تا۱۸۰میلیون ریال) است. همچنین طبق ماده۶۲ همان قانون؛ هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله‌نقلیه مسبب حادثه معرفی کند به مجازات حبس درجه‌هفت (حبس از سه تا شش‌ماه) محکوم می‌شود؛ راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد، به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

بار مالی تصادفات ساختگی چقدر است؟
چندی قبل علی‌اکبر ترکاشوند، مدیرکل دفتر مرکزی حراست بیمه‌مرکزی و رئیس کارگروه ساماندهی امور بیمه‌ای در مرزهای کشور گفت: «در قانون بیمه شخص ثالث این روند جرم‌انگاری شده است و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، مجرم شناخته می‌شوند. سامانه‌ای نیز در بیمه‌مرکزی راه‌اندازی شده که سامانه ثبت تخلفات و تقلبات بیمه‌ای است و تمام متخلفان در یک لیست، نامشان به شرکت‌های بیمه داده شده و در سامانه مورد نظر هم به ثبت رسیده‌ است.» در همین رابطه سیدجواد میرقاسمی، مدیر کل حقوقی بیمه مرکزی نیز اعلام کرد: «افرادی که در این زمینه فعالیت دارند به‌صورت باند و گروهی فعالیت می‌کنند. حتی در مواردی هم به‌صورت خانوادگی این تخلف را انجام می‌دهند به صورتی که پدر خانواده فرزند خود را جلو خودرو می‌اندازد.» وی ادامه داد: «سالانه بیش‌از ۳۰هزارمیلیارد در زمینه بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود که ۲۰درصد این میزان صرف جرایم تصادفات ساختگی شده است.»
او در رابطه با بیمه شخص ثالث توضیح داد: «اگر فرد بیمه‌شده سالانه بدون تصادف باشد تا سقف ۷۵درصد برای حق بیمه آنها تخفیف اعمال می‌شود، اما در صورت ثبت تصادف با خسارت مالی به میزان ۲۰درصد و خسارت جانی ۳۰درصد از تخفیفات گذاشته شده کاسته می‌شود.»
از شکستگی عمدی دندان تا شکستگی دنده !
دکتر علی‌اصغر قربانی، کارشناس اداره‌کل معاینات سازمان پزشکی‌قانونی تهران درخصوص تصادفات ساختگی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «روزانه افراد زیادی برای انجام معاینه‌های تخصصی به پزشکی‌قانونی مراجعه می‌کنند که برخی از این موارد مربوط به تصادفات است. کارشناسان ما در پزشکی‌قانونی گاه با مواردی مواجه می‌شوند که ساختگی است.
به این معنی که افراد با نقشه ازپیش طراحی‌شده اقدام به ایجاد جراحت یا شکستگی ساختگی در بدن‌شان کرده و برای ثبت جراحت و دریافت دیه به پزشکی‌قانونی مراجعه می‌کنند البته ساختگی‌بودن این موارد در معاینه‌های اولیه کشف می‌شود.» کارشناس اداره‌کل معاینات سازمان پزشکی قانونی تهران در رابطه با روند کلاهبرداری این افراد عنوان کرد: «فعالیت این افراد معمولا به شکل باندی است، آنها فردی را که معمولا نیاز مالی دارد، به‌عنوان مصدوم اجیر می‌کنند. نفر اصلی با این فرد توافق می‌کند درصدی از دیه‌ای که در نهایت از بیمه دریافت می‌شود، به او برسد. به این ترتیب ابتدا شکستگی ایجاد می‌شود و بعد از صحنه‌سازی‌ تصادف، نفر اصلی پرونده را در پزشکی‌قانونی و بیمه پیگیری می‌کند.» وی ادامه داد: «یکی از موارد شایع در تصادف‌های ساختگی، شکستگی دندان است. این افراد با علم به اینکه دندان‌های قدامی دیه زیادی دارند، به‌طور ساختگی اقدام به شکستن دندان‌های قدامی می‌کنند. دیه هر یک از این دندان‌ها معادل 5درصد دیه کامل انسان است. آنها در محیطی امن با استفاده از ابزار تخصصی این کار را انجام می‌دهند و در نهایت باعث سقوط دندان شده و دیه سنگینی می‌گیرند. مورد دیگر، شکستگی اندام‌هاست. این افراد پیش از عملی‌کردن نقشه‌شان درباره میزان دیه هر عضو تحقیق می‌کنند، به‌عنوان‌مثال می‌دانند دیه شکستن دنده‌ها حدود 8درصد دیه کامل است و معمولا به دنده‌ها آسیب می‌زنند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =