اتوبوس برقی

با افزایش فشار برای کربن‌زدایی و ضرب‌الاجل چهار ساله برای برآورده کردن حداقل الزامات و زیرساخت‌ها، مقامات حمل‌ونقل عمومی اروپا در حال سرعت بخشیدن به راه‌اندازی ناوگانی متشکل از اتوبوس‌های الکتریکی و پاک هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با افزایش فشار برای کربن‌زدایی و ضرب‌الاجل چهار ساله برای برآورده کردن حداقل الزامات و زیرساخت‌ها، مقامات حمل‌ونقل عمومی اروپا در حال سرعت بخشیدن به راه‌اندازی ناوگانی متشکل از اتوبوس‌های الکتریکی و پاک هستند. انتظار می‌رود میانگین سهم اتوبوس‌های بدون آلایندگی تا سال 2030 در این قاره به 67درصد از فروش و سفارش مدل‌های جدید افزایش یابد که ناوگانی متشکل از 65 هزار اتوبوس الکتریکی را شامل می‌شود؛ این رقم نشان‌دهنده افزایش 8برابری آمار فعلی در این ناوگان است. اتوبوس‌های عمومی نقطه شروع دستیابی به ناوگانی سبز در نظر گرفته می‌شوند. درحال‌حاضر برخی ناوگان‌های الکتریکی در این قاره در دسترس هستند که متناسب با مسیرهای در نظر گرفته فعالیت و نیازهای این مسیر و ناوگان را تامین می‌کنند.


راهکار اروپا برای کربن‌زایی: اتوبوس برقی دارای باتری

اروپا بر این باور است که دهه جاری، زمان تغییر به‌ویژه در این ناوگان خواهد بود. اتوبوس‌های برقی برخوردار از باتری به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای کربن‌زدایی بیشتر ناوگان‌های اتوبوسرانی عمومی شناخته می‌شوند که عمدتا در مناطق شهری حرکت می‌کنند. اتوبوس‌های برقی برخوردار از باتری با شارژ سریع و چرخه عمر طولانی‌تر از نظر هزینه کل مالکیت نیز رقیب سرسختی برای سایر مدل‌ها خواهد بود. حدود 98درصد اتوبوس‌های تازه ثبت‌نام‌شده بدون آلایندگی در سراسر اروپا در دو سال گذشته خودروهای الکتریکی برخوردار از باتری بودند. گزینه دیگر بدون آلایندگی یعنی اتوبوس‌های الکتریکی سلول سوختی، از نظر انرژی کارآمدی کمتری دارند و انتظار می‌رود نقش متوسطی در ناوگان پاک داشته باشند.


شیوع کرونا و تاثیر منفی بر تولید و توسعه اتوبوس‌
همه‌گیری کرونا شرایط سختی را برای حمل‌ونقل عمومی به وجود آورد. به دلیل کاهش حجم مسافر و همچنین دورنمای نامشخص شیوع کووید-19، تعداد کل اتوبوس‌ها و اتوبوس جدید ثبت‌شده در اروپا در سال 2020 بیش‌از یک پنجم کاهش یافت و این شرایط هنوز بهبود نیافته است. سرمایه‌گذاری روی اتوبوس‌های جدید بیشترین ضربه را خورده است. اما ورود اتوبوس‌های سبز جدید نیز کُند شده زیرا به‌دلیل عدم اطمینان در مورد بازگشت حجم مسافر به شرایط عادی، برخی اتوبوس‌هایی که قرار بود تعویض شوند دوباره به ناوگان برگشتند. با افزایش سطح واکسیناسیون و برداشته شدن محدودیت های کرونایی، در پاییز امسال حجم استفاده از حمل‌ونقل عمومی دوباره افزایش یافت و نشانه‌هایی از بازگشت این حمل‌ونقل به وضعیت قبل دیده شد. این در حالی است که بازگشت مسافران در سراسر کشورها شرایط متفاوتی دارد و بهبود کامل زمان بیشتری را می‌طلبد زیرا برخی تاثیرات ساختاری ممکن است ادامه‌دار باشد.


سرمایه‌گذاری بریتانیا روی اتوبوس‌های برقی
در سال 2020 بریتانیا بیشترین حجم از اتوبوس‌های قاره اروپا را در اختیار داشت؛ 38هزار دستگاه. این رقم برای دانمارک به 37هزار دستگاه و برای فرانسه به 25هزار و 500 دستگاه می‌رسد. این رقم برای ایتالیا، هلند و بلژیک به ترتیب به 20 هزار و 5 هزار و 500 و 5هزار دستگاه می‌رسد. سایر کشورهای این قاره درمجموع 58هزار دستگاه اتوبوس در اختیار دارند. در اکثر کشورهای اروپایی، الکتریکی‌سازی ناوگان به تازگی آغاز شده است. اکثر اتوبوس‌های برقی در حال حاضر توسط کشورهای اروپای غربی و شمال اروپا خریداری می‌شوند. دستورالعمل خودروهای پاک اتحادیه اروپا حداقل الزامات را برای خرید اتوبوس عمومی جدید بدون آلایندگی در کشورهای عضو تعیین می‌کند که در سراسر قاره متفاوت است.

برنامه اروپا برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل

اکثر کشورهای اروپای غربی باید حداقل 22.5درصد از ناوگان خود را تا سال 2025 به خودروهایی با آلایندگی صفر تبدیل کنند و تا سال 2030 اکثر کشورها این رقم را به 32.5درصد افزایش دهند. برای برخی از کشورهای اروپای شرقی مانند رومانی ارقام پایین‌تری مشخص شده، با این حال برخی شهرها و کشورها اهداف بلندپروازانه‌تری دارند اما همچنان راه زیادی در پیش است. این بدان معناست که اتوبوس‌های برقی به ارتقای خود ادامه خواهند داد و انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد تسریع در جذب این خودروها باشیم.

فعال شدن بیش‌از ۴هزار اتوبوس برقی تا سال ۲۰۲۵

همان‌طور که کشورهای اروپایی از همه‌گیری خارج می‌شوند انتظار می‌رود فروش اتوبوس‌های برقی از سال 2023 به بعد به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. در سال 2025 انتظار می‌رود بیش‌از 4 هزار اتوبوس الکتریکی جدید در سراسر اروپا فعال شوند. این رقم در سال جاری 2450 دستگاه بوده است. پس از سال 2025 نیز انتظار می‌رود که جریان ورودی مدل‌های جدید به بیش از 10 هزار اتوبوس برسد. این رقم تقریبا برابر با 60درصد از سفارش جدید این اتحادیه است. در حالی که انتظار می‌رود اتوبوس‌های برقی پیل سوختی سهم بیشتری را از بخش حمل‌ونقل تا سال 2030 به خود اختصاص دهند. اتوبوس‌های برقی باتری‌دار همچنان بر بازار تسلط خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود دو سوم اتوبوس‌های جدید تا آن زمان آلایندگی صفر داشته باشند.


آلمان و بریتانیا، بزرگ‌ترین ناوگان برقی را اداره می‌کنند
با افزایش فروش اتوبوس‌های الکتریکی، ناوگان اتوبوسرانی اروپا همچنان شاهد جایگزین بیشتر خواهد بود. انتظار می‌رود طی 9سال آینده ناوگان اتوبوس‌های برقی از جمله اتوبوس ترولی که نقش مهمی در برخی شهرهای اروپای مرکزی و شرقی دارند به 65هزار دستگاه برسد. آلمان و بریتانیا بزرگ‌ترین ناوگان الکتریکی را اداره خواهند کرد. این به آن معناست که سهم ناوگان از 4درصد در سال 2020 به 33درصد در سال 2030 افزایش خواهد یافت که نشان‌دهنده یک تغییر قابل‌توجه است اما در عین حال نشان می‌دهد بخش بزرگ‌تری از این ناوگان، باید بعد از سال 2030 جایگزین شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک کاربر IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    بمرور زمان، هزینه تولید این نوع اتوبوس های برقی بدلیل تولید انبوه و تغییر شیوه های تولید، کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =