مدیرعامل استلانتیس

مدیرعامل استلانتیس، کارلوس تاوارس در مصاحبه‌ای با «رویترز» گفته است فشار خارجی بر خودروسازان برای تسریع حرکت به‌سمت الکتریکی‌سازی، مشاغل و کیفیت خودروها را تهدید می‌کند؛ زیرا خودروسازان برای مدیریت هزینه‌های بالاتر ساخت خودروهای الکتریکی باید تقلا کنند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل استلانتیس، کارلوس تاوارس در مصاحبه‌ای با «رویترز» گفته است فشار خارجی بر خودروسازان برای تسریع حرکت به‌سمت الکتریکی‌سازی، مشاغل و کیفیت خودروها را تهدید می‌کند؛ زیرا خودروسازان برای مدیریت هزینه‌های بالاتر ساخت خودروهای الکتریکی باید تقلا کنند.
به‌گفته وی، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران از خودروسازان می‌خواهند که حرکت به‌سمت خودروهای الکتریکی را تسریع کنند؛ اما هزینه‌های این کار فراتر از محدودیت‌هایی است که صنعت‌خودرو می‌تواند تحمل کند. وی دراین‌باره گفته است: «تحمیل الکتریکی‌سازی به‌صنعت‌خودرو درمدل‌های معمولی ۵۰ درصد هزینه اضافی را به‌دنبال خواهد داشت و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم این ۵۰ درصد را به‌مصرف‌کنندگان نهایی منتقل کنیم؛ زیرا بخش عمده‌ای از قشر متوسط توان پرداخت آن‌ را ندارند.»
به‌گفته تاوارس برای حل این مشکل، خودروسازان یا باید قیمت‌ها را افزایش دهند و خودرو کمتری بفروشند یا از حاشیه‌سود خود کم کنند. به‌همین دلیل، سردمداران اتحادیه‌اروپا و آمریکای‌شمالی هشدار داده‌اند که این موضوع ممکن است سبب نابودی ده‌ها هزار فرصت شغلی شود. مدیرعامل استلانتیس می‌گوید خودروسازان برای آزمایش و اطمینان از کارآمدی تکنولوژی جدید به‌زمان نیاز دارند و فشار برای سرعت بخشیدن به‌این فرآیند تنها نتیجه عکس خواهد داد و منجر به‌بروز انواع مشکلات کیفی خواهد شد.
البته انتظار می‌رود درآینده هزینه‌ توسعه خودروهای الکتریکی کاهش یابد؛ تا جایی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در نیمه دوم دهه جاری خودروهای الکتریکی به‌برابری هزینه با نمونه‌های درون‌سوز خواهند رسید. درحال حاضر اما استلانتیس مثل بسیاری از خودروسازانی که به‌تولید خودروهای درون‌سوز می‌پردازند، از سوی خودروسازان الکتریکی مثل تسلا و دیگر استارت‌آپ‌های الکتریکی مثل ریویان تحت‌فشار قرار گرفته است؛ زیرا خودروسازان الکتریکی از لحاظ میزان فروش و کارکنان بسیار کوچک هستند؛ اما ارزش سهام آن‌ها بسیار بالاتر از برندهای سودآوری همچون جیپ و رم است. به‌همین دلیل سهام‌دارانِ خودروسازان درون‌سوز به‌آن‌ها برای تسریع حرکت به‌سمت الکتریکی‌سازی فشار می‌آورند که این فشار توسط سیاست‌های دولتی با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای نیز تشدید می‌شود. به‌عنوان‌ مثال اتحادیه‌اروپا و کالیفرنیا از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای درون‌سوز را ممنوع خواهند کرد و بریتانیا نیز تا سال ۲۰۳۰ به‌درون‌سوزها مهلت داده است. به‌گفته تاوارس اما دولت‌ها به‌جای فشار بر خودروسازان باید سیاست‌های آب‌وهوایی خود را روی توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی و همین‌طور پاک کردن فرآیند تولید انرژی متمرکز کنند.
مضحک این است که همه این اقدام‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تحت‌عناوین «پاک» یا «سبز» معرفی می‌شوند. تاوارس درادامه می‌گوید این همه فشاری که سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران روی برقی‌سازی اعمال می‌کنند موجب هزینه‌هایی می‌شود که ورای تحمل خودروسازان است و متاسفانه این فشارها را با توهین و به‌کارگیری الفاظی همچون «فوبیای تکنولوژی»، «ضدیت با پیشرفت»، «ضدیت با علم» و موارد مشابه همراه می‌کنند. تاوارس از سیاستمداران خواسته است که کمی واقع‌بینانه‌تر به‌موضوع نگاه کنند و برای فراموشی موتورهای درون‌سوز تا این حد ستیزه‌جویانه برخورد نکنند. فناوری‌های درحال ظهور باید وقت کافی پیدا کنند تا امتحان خود را پس بدهند و نقص‌های کیفی آن‌ها برطرف شود. ممکن است که هواداران تسلا به‌دید تمسخر به‌این ماجرا نگاه کنند، اما اگر درمورد کاستی‌های خودروهای برقی منصفانه برخورد کنند لحن آن‌ها تغییر خواهد کرد.
این اظهارنظر مدیرعامل استلانتیس نشان از شجاعت او دارد و به‌جز مدیرعامل تویوتا، هیچ خودروساز دیگری شجاعت کافی نداشته است که کاستی‌ها و معضلات پیش روی برقی شدن خودروها را مطرح کند.
از جمله اخباری که نشان می‌دهد تمام خودروسازان نمی‌توانند با یک سرعت مشابه خود را با گذار به‌سمت تولید ‌خودروهای برقی وفق دهند، اخبار شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتاست. به‌عنوان نمونه تویودا گفته که دشمن اصلی کربن است؛ نه موتورهای درون‌سوز. اصلا یکی از دلایل ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن کاهش هزینه‌ها برای گذار از دوران بنزینی به‌برقی بوده است. سرجیو مارچیونه، مدیرعامل سابق فیات-کرایسلر (که در اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد) برای شکل دادن به‌ادغام، تقریبا به‌تک‌تک خودروسازان بزرگ دنیا رو انداخت. حتی وقتی فیات ۵۰۰ را برقی می‌کرد، به‌خاطر زیان‌های شدیدی که به‌کمپانی وارد کرده بود، علاقه‌ای به‌فروش فیات ۵۰۰ برقی نداشت. متاسفانه عمر او قد نداد که ادغام بین فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن را ببیند. این ادغام می‌تواند این ۱۴ برند را به‌مقیاس اقتصادی برساند تا هزینه‌ها سرشکن شوند. اینکه دوران گذار به‌خودروهای برقی تا کی طول می‌کشد و تا چه‌حد موفقیت‌آمیز خواهد بود خیلی روشن نیست؛ اما تنها با سیاستگذاری و تصویب قانون، نمی‌توان به‌این هدف رسید و تحقق این امر مستلزم بسترسازی و فراهم آمدن زیرساخت‌های آن است.
بدون‌شک هزینه‌های این دوران گذار بر دوش مشتریان خودرو سنگینی خواهد کرد و این درحالی است که همین مدیر موفق خبر از همکاری با ب‌ام‌و، ویمو و فاکسکان برای توسعه فناوری خودران به‌عنوان فناوری داده که در کنار برقی‌سازی شناخته می‌شود. البته هدف از آغاز این همکاری‌ها، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات استلانتیس و بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌ها اعلام شده است. گروه تکنولوژی Hon Hai که بیشتر با نام فاکسکان شناخته می‌شود، شرکت ویمو و ب‌ام‌و طرفین مقابل این همکاری هستند.
براساس تفاهم‌نامه امضاشده، شرکت چینی فاکسکان وظیفه دارد مجموعه‌ای از تراشه‌های مورد نیاز استلانتیس و دیگر مشتریان ثالث را تامین کند. به‌گفته کارلوس تاوارس، این همکاری منجر به‌تولید چهار سری چیپ‌ شده و تا ۸۰ درصد از نیاز گروه استلانتیس را برطرف خواهد کرد. تاوارس باور دارد که مدرن‌سازی محصولات درعین کاهش پیچیدگی‌ها و همچنین ساده‌تر شدن زنجیره تامین از مزایای این چیپ‌ها خواهند بود.
غیر از این، فاکسکان سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای خودروهای گروه استلانتیس توسعه خواهد داد. استلانتیس درزمینه فناوری خودران، شرکت ویمو را برای همکاری انتخاب کرده است.
این شرکت حالا با گسترش همکاری‌ها می‌خواهد از تجارب ویمو در خودروهای تجاری استفاده کند و به‌انتقال دانش به‌مهندسین خود بپردازد. علاوه‌بر این، استلانتیس با ب‌ام‌و نیز در راستای توسعه بیشتر و بهتر پلت‌فرم STLA AutoDrive همکاری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =