بازار خودرو

بازار خودرو هر روز تحت‌تاثیر نوسانات قیمت با تغییرات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از این رو خریداران در بازار آزاد تا حد زیادی از خرید مدل‌های صفر فاصله می‌گیرند و به‌خرید خودروهای کارکرده روی می‌آورند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو هر روز تحت‌تاثیر نوسانات قیمت با تغییرات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و از این رو خریداران در بازار آزاد تا حد زیادی از خرید مدل‌های صفر فاصله می‌گیرند و به‌خرید خودروهای کارکرده روی می‌آورند. این در شرایطی است که بازار خودرو به‌دلیل نوسانات قیمت شدید از نفس افتاده است و واکنش خاصی به‌آن ندارد.
کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو ماه گذشته تحت‌تاثیر دو اتفاق خاص با افزایش قیمت شدیدی مواجه شد؛ اولی اعلام افزایش قیمت رسمی خودرو توسط خودروسازان بود که البته با دستور رئیس‌جمهور لغو شد و دیگری اعلام خبر گران شدن خودرو توسط رئیس سازمان بورس بود. با این تفاصیل با افزایش قیمت خودرو درکارخانه برای بار دیگر بازار ظرفیت افزایش قیمت را نداشته و تقریبا باید گفت عملکرد معکوسی داشته و به‌جای افزایش قیمت برای چندمین‌بار تا حدودی با افت قیمت مواجه شده است.
از طرفی کارشناسان صنعت‌خودرو همچنان معتقدند افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی کافی نیست و بنابراین به‌نظر می‌رسد به‌رغم افزایش قیمت‌ فعلی، همچنان خودروسازان راضی نشده‌اند؛ درواقع انجمن خودروسازان فعلا اعلام نکرده که درنهایت خواهان چنددرصد افزایش قیمت خودرو هستند.
این تقاضای افزایش قیمت درشرایطی است که بازار خودرو تا سال 98 هر سال دو بار شاهد افزایش قیمت خودرو بود؛ اما سال گذشته حدود چهار تا پنج بار افزایش قیمت خودرو را تجربه کرد. این درحالی است که خودروسازان تنها خواستار آزادسازی قیمت خودرو از مبدا تولید هستند که دولت و مجلس نیز آن را قبول نمی‌کنند. درحال حاضر متاسفانه به‌دلیل نوسان نرخ ارز و چشمداشت مردم به‌مذاکرات وین بازار خودرو روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و همچنان راکد بوده و خرید و فروش در بازار بسیار کم شده است. این درحالی است که یکی از دلایل رکود بازار خودرو و شرایط بد اقتصادی کشور نتایج نامعلوم مذاکرات برجام در وین است که تا روشن شدن نتایج آن فعلا خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شده و خریداران برای ثبات قیمت و آرام شدن بازار تا مشخص شدن نتایج چنین اتفاق سیاسی مهمی برای خرید خودرو صبر می‌کنند. البته این درشرایطی است که تقاضا برای خودروهای صفر بسیار پایین است؛ اما درمورد خودروهای کارکرده آگهی‌های خریدوفروش خودرو در فضاهای مجازی به‌سرعت دست‌به‌دست می‌شود و برخی خودروهای خوش‌فروش بازار یک‌روزه به‌فروش می‌رسند. البته باید گفت همان‌طور که در آگهی‌های فروش خودروهای کارکرده درفضای مجازی دیده می‌شود، با توجه به‌افزایش تقاضا بابت خرید خودروهای کارکرده، افت قیمت این خودروها نیز به‌نسبت خودروهای صفر بسیار کم شده است.
البته باید گفت متاسفانه درشرایط بد اقتصادی کشور قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و خودروهای بالای ۳50 تا 400 میلیون‌تومان در بازار آزاد همچون گذشته متقاضی ندارد و خودروهای صفر بالای 400 میلیون‌تومان بیش‌تر بین دلالان در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود و مصرف‌کننده‌ای در بازار به‌دنبال خرید خودرو در این محدوده قیمت نیست.
از طرفی کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده هستند که مساله افزایش قیمت خودرو این بار پیچیده‌تر از همیشه شده است و کارشناسان می‌گویند در آبان‌ماه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به‌دستور رئیس‌جمهور لغو شد و امروز نیز شورای‌رقابت به‌موضوع افزایش قیمت خودرو که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفت واکنش نشان داده است.
اتفاقی که مشخص نیست درادامه چه‌پیامدهایی خواهد داشت و بازار به‌این‌گونه تصمیم‌های آنی چه‌واکنشی نشان خواهد داد؛ اما درادامه این اقدامات بعد از افزایش قیمت خودرو توسط سازمان حمایت و سازمان بورس، رئیس‌جمهور موضع خود را درمورد ممنوعیت افزایش قیمت خودرو تغییر داد و درحال حاضر درمقابل افزایش 18 درصدی قیمت خودرو درکارخانه واکنش خاصی نداشته است.
البته برخی کارشناسان بازار خودرو می‌گویند که این افزایش قیمت از سمت خودروسازان چندان تاثیری در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد ندارد و نوسان قیمت در بازار آزاد تنها به‌عوامل خارجی، سیاسی و بین‌المللی وابسته است. این درشرایطی است که درروزهای پایانی هفته گذشته که نرخ ارز تا حدودی روند کاهشی به‌خود گرفت، قیمت خودرو در بازار آزاد اعم از داخلی، وارداتی و مونتاژی نیز کاهش یافت و درحال حاضر شرایط آرامی دارد.
به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز پنجشنبه (25/9/1400) خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، خودرو سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو 207 دنده‌ای، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات، و تارای دنده‌ای هستند که به‌ترتیب با قیمت 256، 260، 303، 275، 304، 280، 340، 362، 371، 540، 271، 263، 356، 397، 473، 503، 415 میلیون‌تومان معامله شدند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانا LX هر دو مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 318 و 247 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و پراید 131 هردو مدل 1299 به‌ترتیب با قیمت 182 و 164 میلیون‌تومان، پراید 132 مدل 98 با قیمت 162 میلیون‌تومان و در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 178، 195، 183، 200، 191، 212، 194، 200، 202، 283 و 346 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =