تراکتور

ارزش بازار جهانی تراکتورها طی یک دهه آینده با رشد همراه بوده و به رقمی نزدیک به 98 میلیارد دلار برسد؛ رقمی که نشان از اهمیت این بازار و نقش مهم آن‌ها در صنعت کشاورزی کشورهای مختلف دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،تراکتورها را می‌توان یکی از اصلی‌ترین ماشین‌آلات کشاورزی در سراسر دنیا ارزیابی کرد. هر چند برخی از کشورها به واسطه اقتصاد ضعیف خود همچنان از مدل‌های قدیمی و گاه فرسوده استفاده می‌کنند اما تولیدکنندگان این خودروها، از تکنولوژی‌های روز بهره گرفته و بازارهای جهانی را در اختیار گرفته‌اند. تولید این خودروها براساس فناوری‌های جدید و مطابق با نیاز بازارهای پیشرفته جهانی باعث شده است این مدل‌ها در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند و سهم بالایی از رشد اقتصادی هر کشوری را به خود اختصاص دهند. در این مسیر البته تولیدکنندگان مطرح، نقش پررنگ‌تری در اختیار دارند. در همین راستا پیش‌بینی‌ها نشان از دارد ارزش بازار جهانی تراکتورها طی یک دهه آینده با رشد همراه بوده و به رقمی نزدیک به 98 میلیارد دلار برسد؛ رقمی که نشان از اهمیت این بازار و نقش مهم آن‌ها در صنعت کشاورزی کشورهای مختلف دارد.

تراکتورها و بازار صعودی تا سال 2030
تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها با نگاه به بازار ماشین‌آلات کشاورزی، حاکی از آن است که بازار جهانی تراکتور تا سال 2030 به ارزشی معادل 97.9 میلیارد دلار دست خواهد یافت. براساس گزارش منتشر شده توسط Allied Market Research بازار جهانی تراکتور درسال 2020 به 64.80 رسید و انتظار می‌رود تا سال 2030 این رقم به 97.9 میلیارد دلار برسد یعنی با رشد 4 درصدی همراه باشد. این خودروها طی یک‌دهه آینده هم‌راستا با فناوری‌های روز و نیاز بازارهای جهانی پیشرفت خواهند کرد تا نیاز بخش کشاورزی را در تمام مناطق جغرافیایی تامین کنند. این خودروها در سال 2020 توانستند در زمینه تنوع کاربرد بیشترین سهم از بخش کشاورزی را در اختیار بگیرند و بیشترین فروش این خودروها در کشورهای کشورهای موسوم به Lamea شامل آمریکای‌لاتین، خاورمیانه و آفریقا بوده و انتظار می‌رود سریع‌ترین نرخ رشد مرکب سالانه را تا 2030 در همین بخش داشته باشند.

فاکتورهای توسعه از فناوری تا حمایت‌های دولتی

فاکتورهای بسیاری روی افزایش یا کاهش فروش خودروهای کشاورزی تاثیرگذار خواهند بود. پیشرفت در فناوری تراکتور، افزایش جمعیت و افزایش استفاده از کشاورزی مدرن باعث خواهند شد بازار جهانی تراکتور در سال‌های آینده با افزایش فروش و رشد همراه باشد. این در حالی است که متاسفانه کمبود اطلاعات در مورد تراکتورهای کشاورزی کارآمد در بین کشاورزان و گرانی تراکتورهای کشاورزی تا حدودی رشد را مهار می‌کند. ازسوی‌دیگر اما انتظار می‌رود حمایت دولت‌ها به ویژه در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته از گسترش فعالیت‌های کشاورزی فرصت‌های سودآوری را در جهان ایجاد کند که نیاز به خودروهای کشاورزی پیشرفته را افزایش دهد و سهم این خودروها را از بازار بالا ببرد. شیوع بیماری کووید-19 تاثیر متفاوتی بر بازارهای جهانی داشت که در این میان تراکتور نیز از این قاعده مستثنا نبوه است. افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی تازه، نیاز به عرضه عادلانه تراکتور برای تامین نیازهای کشاورزی را ایجاد می‌کند. ازسوی‌دیگر، اختلالات بزرگی در زنجیره تامین مانع رشد بازار شده است. با این وجود با بهتر شدن وضعیت در سراسر جهان، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی تراکتور به زودی به مسیر خود بازگردد.


سریع‌ترین رشد تا سال 2030 در اختیار لامیا
در فروش تراکتورها دسته‌بندی‌های بسیاری مانند نوع پیشرانه، کاربرد، برخورداری از فناوری‌ها و... نقش تعیین‌کننده دارند. این در حالی است که فروش این خودروها براساس مدل‌های 2چرخ محرک سهم عمده‌ای از این بازار را در اختیار گرفته‌ و توانسته‌اند در سال 2020 سهم 86 درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند.
با این حال بخش چهارچرخ محرک، سریع‌ترین نرخ رشد مرکب سالانه را با رشد 5.3درصد در دوره مورد پیش‌بینی در اختیار خواهد داشت. براساس منطقه، بازار سراسر آسیا و اقیانوسیه در سال 2020 بیشترین سهم را در اختیار داشتند و بیش از دوپنجم بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر انتظار می‌رود که منطقه لامیا (آمریکای‌لاتین، خاورمیانه و آفریقا) سریع‌ترین CAGR را با 5.1درصد رشد تا پایان سال 2030 به ثبت برساند.

شرکت‌های پیشرو و موفق در تراکتورسازی

اصلی‌ترین شرکت‌هایی که در بخش تراکتور در این بازه زمانی ایفای نقش خواهند کرد شامل CNH Industrial، Tractors and Farm Equipment ، Deere،Sonalika International Tractors Limited، فورس‌موتورز، HMT، ماهیندرا، V.S.T. Tillers Tractors Ltd و شرکت اسکورت هستند. این تولیدکنندگان بازار چند استراتژی ازجمله مشارکت، گسترش، همکاری، سرمایه‌گذاری مشترک و مواردی از این دست را برای تقویت جایگاه خود در صنعت تراکتورسازی جهانی ترکیب خواهند کرد و همین همکاری و به‌روزرسانی آن‌ها احتمالا طی یک‌دهه آینده به یکی از عوامل اصلی موفقیت آن‌ها تبدیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =