کد خبر: 238219
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

معرفی روغن صنعتی و کاربرد آن

روغن صنعتی به گروهی از روغن‌ها گفته می‌شود که در صنایع کاربردهای مختلفی دارند. حال این کاربرد می‌تواند استفاده به عنوان روان‌کننده باشد و یا در سیستم‌های هیدرولیک برای پیشگیری از خوردگی و اکسیداسیون استفاده شود.‌ در بازار طیف بسیار گسترده‌ای از روغن‌ها وجود دارند که آن‌ها را با نام روغن صنعتی می‌شناسیم. این روغن‌ها معمولا دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی مانند روغن پایه و مواد افزودنی هستند، اما در حقیقت، کاربرد آن‌ها در صنعت، در موارد مختلف تا حدود زیادی یکسان است.

روغن‌های صنعتی چند نوع هستند؟

معرفی روغن صنعتی و کاربرد آن

روغن‌های صنعتی برای اهداف مختلفی تولید می‌شوند. در سیستم‌های هیدرولیکی، روغن با فشار بالا باعث به حرکت درآمدن قطعات مختلف یک ماشین می‌شود. روغن‌های جامد مانند گریس نیز، در صنایع مختلف کاربرد دارند. این نوع از روغن‌های صنعتی در شرایطی که حرارت بالایی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. در این بخش به برخی دیگر از مهم‌ترین انواع روغن‌های صنعتی پرکاربرد اشاره خواهیم کرد:

  • روغن دنده صنعتی
  • روغن توربین
  • روغن گردشی و هیدرولیک
  • روغن ترانسفورماتور
  • روغن صنعتی کمپرسور
  • روغن دیزل ژنراتور
  • روغن توربین
  • روغن صنعتی محافظ
  • روغن ماشین آلات سنگین
  • روغن انتقال حرارت

استفاده از روغن صنعتی چه فوایدی دارد؟

معمولا تولید قطعات ضد سایش در صنعت امری غیر ممکن است. به همین خاطر، قطعاتی مانند چرخ دنده، میل لنگ و شاتون که مدام در حال حرکت و سایش با قطعات کناری خود هستند، در مدت زمان اندکی دچار خوردگی و فرسودگی می‌شوند. روغن‌های صنعتی راه حل اصلی برای جلوگیری از این مشکل هستند. چرا که با روان کردن حرکت قطعات مختلف، نیروی اصطکاک بین آن‌ها را به کمترین میزان ممکن می‌رسانند و همین موضوع، باعث دوام و طول عمر زیاد این قطعات می‌شود. به همین ترتیب، روغن‌های صنعتی به جزء جدایی ناپذیر دستگاه‌های صنعتی تبدیل شده‌اند. هر دستگاه باید به صورت هفتگی از نظر داشتن روغن کافی بررسی شود، تا کمبود روغن باعث آسیب‌دیدگی قطعات آن نشود.

روغن صنعتی در چه مواردی کاربرد دارد؟

اغلب دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی دارای جعبه دنده هستند. برای جلوگیری از آسیب دیدن آن باید از روغن‌های صنعتی استفاده شود. برای مثال، روغن توربین با روانکاری بسیار عالی که دارد، باعث جداسازی روغن از آب یا بخار آب می‌شود.

همچنین روغن ترانفسورماتور این قابلیت را دارد که علاوه بر روانکاری، عایق الکتریکی بسیاری مناسبی برای جلوگیری از برق گرفتگی باشد. این روغن می‌تواند دمای ترانسفورماتور را در حین کار، ثابت نگه دارد. به این ترتیب، سیم‌پیچ و هسته این قطعات، هرگز دچار خرابی ناشی از حرارت بالا نمی‌شوند. روغن حل شونده نیز یکی دیگر از روغن‌های صنعتی موجود در بازار است که از آن در روانکاری عملیات ماشین کاری استفاده می‌شود. از دیگر استفاده روغن‌های صنعتی می‌توان به خنک سازی ماشین‌ها اشاره کرد. برخی از روغن‌های صنعتی قابلیت محافظت از قطعات حساس را دارند. از این نوع روغن‌ها در حمل و نقل قطعات حساس از طریق دریا کاربرد دارند و باعث جلوگیری از خوردگی در این قطعات می‌شوند.

روغن موتور چیست و چه انواعی دارد؟

روغن موتور خودرو وظیفه خنک کاری و روان‌کاری را در شرایط کاری گوناگون بر عهده دارد و در افزایش طول عمر خودرو و پیشگیری از معیوب شدن قطعات آن نقش مهمی دارد. بهتر است که در خودروی خود از روغن موتور مناسبی استفاده کنید تا آلودگی‌ها در قسمت‌هایی از موتور پیشرانه که تمیزکردن آن‌ها دشوار است، ته‌نشین نشوند. همچنین، درصورت استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت، رسوبات گرمای داخل موتور را به دام می‌اندازند و باعث کاهش بازده در تولید نیرو می‌شوند.

معرفی روغن صنعتی و کاربرد آن

هر روغن موتور دو جزء اصلی دارد. بخش اول پایه اصلی روغن و بخش دوم افزودنی‌هایی هستند که به ترکیب اصلی اضافه می‌شوند تا محصول نهایی تولید شود. تفاوت روغن موتورهای معمولی (معدنی) و سنتتیک در ترکیب پایه آن‌ها است. روغن موتورهای معمولی از نفت خام به‌دست می‌آیند، ولی در ترکیب پایه روغن‌های سنتتیک، ترکیبات شیمیایی ساخت بشر استفاده می‌شود.

همچنین روغن موتور نیمه سنتتیک یا نیمه مصنوعی و روغن موتور مخصوص خودروهای با کارکرد بالا نیز، از انواع روغن موتورها هستند. روغن موتور نیمه مصنوعی از ترکیب روغن‌های مصنوعی و معدنی برای مقاومت بیشتر در برابر اکسایش ساخته می‌شود. در عین حال، این روغن موتور ویژگی‌های کنترل درجه حرارت پایین را نیز دارد. همچنین، از روغن موتور مخصوص خودروهای پرکارکرد، برای خودروهای قدیمی یا جدید که بیش از 100 هزار کیلومتر کارکرد داشته‌اند، طراحی شده است. این روغن‌ها با ترکیب خاص خود به جلوگیری از سوختن و نشت روغن موتور کمک می‌کنند. در بخش بعد با برخی از کاربردها و مزایای استفاده از روغن موتور آشنا خواهید شد.

فواید استفاده از روغن موتور کدامند؟

روغن موتور به عنوان یکی از انواع روانکارهای مایع در پیشرانه خودروها کاربرد دارد. این روغن از طریق سیستم روغن‌کاری تعبیه شده در پیشرانه خودرو، به بخش‌های حیاتی سیستم خودرو پمپ می‌شود تا وظیفه جلوگیری از ایجاد سایش، افزایش دما و اتلاف انرژی را به خوبی انجام دهد. از مهم‌ترین فواید استفاده از روغن موتور در پیشرانه خودروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش اتلاف قدرت ناشی از اصطکاک میان قطعات
  • کاهش ساییدگی و خوردگی در سطوح و قطعات
  • خنک کاری پیشرانه خودرو
  • کاهش ارتعاشات در پیشرانه
  • تمیزکاری قطعات پیشرانه

با خرید روغن از فروشگاه مستر روغن از کیفیت محصول مطمئن باشید

این موضوع که روغن موتور خودروی خود را از کجا خریداری کنید، اهمیت بسیاری در تهیه روغن صنعتی یا روغن موتور دارد. روغن‌های صنعتی و روغن موتورهای بسیاری وجود دارند که به علت کیفیت پایین، ممکن است باعث ایجاد مشکل در سیستم خودرو یا دستگاه صنعتی شما شوند. بهتر است که در انتخاب یک فروشگاه مناسب برای تهیه انواع روغن دقت داشته باشیم.

یکی از این فروشگاه‌های قابل اعتماد، مستر روغن (https://mrroghan.com/) است. این فروشگاه یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین مراکز توزیع انواع روغن‌ها و روان کننده‌ها در کشور است. مستر روغن با داشتن سال‌ها تجربه در پخش و فروش انواع روغن‌های ایرانی و خارجی به شرکت‌ها و کارخانجات مختلف، به یکی از برترین فروشگاه‌های انواع روغن‌های صنعتی و روغن موتور تبدیل شده است. شما همواره می‌توانید با مراجعه به وبسایت این فروشگاه، هر نوع روغن صنعتی را با توجه به استفاده و نیاز خود، انتخاب و خریداری کنید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Akbar adi IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم که آیامیتوان از روغن ترانسفورماتور برای ماشین های سواری مثلا پژو استفاده کرد یا نه؟ ممنون زنده باشین🙇‍♂️

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =