شرکت اسنا

شرکت اتوبوس‌سازی اسنا در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، خبر از همکاری با گروه بهمن داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت اتوبوس‌سازی اسنا در پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، خبر از همکاری با گروه بهمن داد. این اتوبوس‌ساز کشور که پیش از این در زمینه تولید اتوبوس‌های بی‌آرتی فعالیت می‌کرد، حالا در همکاری با گروه بهمن قرار است مدل‌های جدیدی را به ناوگان شهری و برون‌شهری کشور وارد کند. به‌گفته جلیل هاشمی، مدیرعامل اسنا این شرکت درحال‌حاضر توان تولید 1500دستگاه اتوبوس در سال را دارد که این رقم با توجه به سفارش‌های دولت و شهرداری امکان افزایش دارد.

همکاری جدید بین شرکت اسنا و گروه بهمن به چه صورت است؟
مشارکتی که بین اسنا و بهمن‌ اتفاق افتاده، به‌صورت خرید و فروش نبوده و بهمن‌ هم سهمی را نخریده، بلکه با اسنا مشارکت کرده است تا هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ مالی و طراحی یک هم‌افزایی ایجاد کرده باشد.
باتوجه به شبکه تامین گسترده‌ای که مجموعه‌ گروه بهمن و شرکت‌های وابسته‌ به این گروه در اختیار دارند، در اسنای جدید هدف ما به‌طور عمده بحث داخلی‌سازی است تا بتوانیم سطح ساخت داخل محصولات خود را به حداکثر برسانیم. در واقع می‌توان گفت همکاری اسنا با شرکت‌های وابسته به گروه بهمن در بحث افزایش داخلی‌سازی بوده است.

درحال‌حاضر شرکت اسنا چه محصولاتی را در زمینه تجاری‌های مسافری تولید می‌کند؟
در سبد محصولات شرکت اسنا اتوبوس‌های شهری را داریم و قرار است امسال حداقل دو محصول اتوبوس جدید 12 و 18 متری (یا همان آکاردئونی‌ بی‌آرتی) هم به این مجموعه اضافه شود. این اتوبوس‌ها با هدف استفاده در کلانشهرهای کشور تعریف خواهد شد.

محصولات مسافری اسنا از چه سطح داخلی‌سازی بهره می‌برند؟
درحال‌حاضر داخلی‌سازی محصولات اسنا به 40درصد می‌رسد. با این‌حال امیدواریم بتوانیم این رقم را در آینده به 60درصد برسانیم.
آیا اسنا برنامه‌ای برای معرفی محصولات جدید هم دارد؟
در سال‌های آینده محصولات جدیدتری عرضه خواهیم کرد. این محصولات در سگمنت‌های مختلف تولید و با هدف تامین ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری به سبد محصولات اسنا اضافه خواهند شد.

ظرفیت تولید سالانه اسنا چقدر است؟
سالانه 1500 دستگاه ظرفیت تولید اتوبوس داریم. بیش از 40هزار دستگاه هم ظرفیت تولید ون را در اختیار داریم. ون‌ جزو محصولات اصلی شرکت اسنا است و به همین منوال هم پیش خواهد رفت.

قرار است تا پایان سال 1000 دستگاه اتوبوس به تهران اضافه شود. اسنا چه سهمی از این قرارداد خواهد داشت؟
پیش از این هم ما بیشترین فروش شرکت را برای تهران انجام می‌دادیم. متاسفانه در چند سال گذشته نه شهرداری تهران و نه هیچ یک از شهرداری‌های دیگر خرید اتوبوس انجام نداده‌اند، دلیل اصلی آن نیزکمبودهایی است که در بودجه وجود داشته، خرید 1000دستگاه اتوبوس برای تهران، طرح خاصی نیست بلکه یک اعلان عمومی ازسوی شهرداری تهران است که تا پایان سال قصد تامین یک‌هزار دستگاه اتوبوس را دارد. در صورت اجرای این طرح، توان تولید 1500 دستگاه در یک سال را داریم البته مشارکت ما در این طرح بستگی به درخواست متقاضیان و شهرداری و نحوه پرداخت آن‌ها دارد. تمام این موارد بر تصمیم نهایی ما تاثیرگذار است. درحال‌حاضر برای فروش این اتوبوس‌ها با کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد و اصفهان در حال مذاکره هستیم.

آیا برای تولید این محصولات با شرکت‌های چینی همکاری می‌کنید؟
در این مسیر مجبور هستیم با چینی‌ها همکاری کنیم، اما نمی‌توانیم بگوییم محصولات ما چینی هستند. قطعات اصلی محصولات ما مانند موتور، گیربکس و اکسل از برندهای معروف اروپایی تامین می‌شوند، اما به دلیل تحریم‌ها مجبوریم با یکی از شرکت‌های توانمند چینی همکاری کنیم. هدف ما عمدتا این است که قطعات را در داخل کشور تامین کنیم، اما برای قطعاتی که مستقیما نمی‌توانیم از برندهای معتبر خریداری کنیم، با همکاری چینی‌ها این کار را انجام می‌دهیم.

آیا نیاز داخل به اتوبوس، به اندازه‌ای است که باید از طریق واردات تامین شود یا تولیدکنندگان داخلی در این زمینه توانمند هستند؟
صحبت‌های زیادی درخصوص واردات اتوبوس انجام می‌شود. اما من معتقدم این اتفاق نمی‌افتد و دولت و وزارت صنایع این اجازه را نمی‌دهند.
وقتی قابلیت لازم را در کشور داریم، چه دلیلی دارد که اتوبوس‌های نو یا دست‌دوم وارد کنیم؟ تولیدکنندگان داخلی می‌توانند محصولاتی با کیفیت‌های مدل‌های خارجی و اروپایی تولید کنند. یکی از این شرکت‌ها، اسناست. از این رو، بعید می‌دانم دولت اجازه واردات را بدهد.

اساسی‌ترین مشکل در تولید این محصولات چیست؟
برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان حتی برای تامین قطعه مشکل خاصی نداریم، اما مشکل اصلی ما مشتری است. اگر شهرداری‌ها و دولت همت کنند و خرید انجام دهند، توان تامین نیاز آن‌ها را در بخش مسافری‌ها داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =