تاکسی‏ های آنلاین

این تاکسی‌یاب‌ها به‌سرعت فعالیت خود را گسترش دادند و در مدت کوتاهی توانستند به سوددهی قابل‌توجهی هم دست پیدا کنند. فعالیت در شهرهای بزرگ، جذب رانندگان، تنوع خودروها، نرخ کرایه پایین‌تر از عرف، دسترسی آسان و تعیین مسیر، برخورد محترمانه و... مواردی بودند که به گسترش این اپلیکیشن‌ها کمک کردند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،از آغاز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی حدود 8-7 سال می‌گذرد. فعالیتی که بر پایه اپلیکیشن‌های تعاملی ایجاد شده زیرا پیشرفت فناوری با تاثیرات چشمگیری که داشته، به‌نوعی مسیر زندگی افراد را تغییر داده است. این خدمت اینترنتی با فاصله کمی از حضورش در دنیا به ایران هم رسید و در مدت کوتاهی با استقبال شهروندان به‌خصوص ساکنان کلانشهرها روبه‌رو شد.
این تاکسی‌یاب‌ها به‌سرعت فعالیت خود را گسترش دادند و در مدت کوتاهی توانستند به سوددهی قابل‌توجهی هم دست پیدا کنند. فعالیت در شهرهای بزرگ، جذب رانندگان، تنوع خودروها، نرخ کرایه پایین‌تر از عرف، دسترسی آسان و تعیین مسیر، برخورد محترمانه و... مواردی بودند که به گسترش این اپلیکیشن‌ها کمک کردند.

راهی برای بهبود شرایط
قبل از ورود تاکسی‌های اینترنتی به چرخه حمل‌ونقل مردم بیشتر از طریق آژانس‌های تاکسی تلفنی تردد خود را انجام می‌دادند. بالا بودن قیمت‌ها، کم بودن تعداد خودروها و مدت زمان طولانی انتظار برای اعزام خودرو، تخلفات برخی رانندگان، نظارت ضعیف بر عملکرد آنها و پایین بودن کیفیت خودروهای فعال در شبکه آژانس‌ها، انتقادات زیادی را متوجه دست‌اندرکاران موسسات اتومبیل کرایه و تاکسی‌های تلفنی می‌کرد. در این هنگام شرکت‌های تاکسی اینترنتی با رفع این نقاط ضعف شروع به‌کار کردند. در این سال‌ها این شرکت‌ها جای خود را بین مردم باز کرده‌اند و رضایت نسبی هم از آنها وجود دارد.
اما در این بین افزایش قیمت‌هایی که در برخی ساعت و روزهای خاص اعمال می‌شود نارضایتی برخی مسافران را به همراه دارد. مردم، ترافیک و شرایط جوی را دو عامل مهم افزایش تعرفه‌ها می‌دانند اما برخی مسافران بر این باور هستند میزان هزینه اضافه‌شده ناعادلانه است و یک رقم بسیار زیاد برای مسیر موردنظر به‌حساب می‌آید. نحوه محاسبه هزینه سفرهای انجام‌شده توسط تاکسی‌های اینترنتی همیشه برای کاربران و مسافران این استارت‌آپ‌ها سوال‌برانگیز بوده است. افزایش قیمت هزینه سفر در روزهای بارانی و برفی یک مسیر مشخص نسبت‌به روزهای عادی مورد اعتراض برخی مشتریان بوده زیرا آنها بر این باورند سفرهای عصرگاهی نسبت‌به سایر زمان‌ها از قیمت بیشتری برخوردار است. مشکل دیگر فعال نبودن ناوگان این اپ‌ها در روزهای خاص (برخی تعطیلات، مناسبت‌ها و...) است که به سردرگمی و معطلی کاربران می‌انجامد. افزایش ناگهانی نرخ کرایه ازجمله موضوعاتی است که موجب گلایه برخی کاربران می‌شود چون بدون دلیل و توجیه مناسب اعمال شده و کاربر هم چاره‌ای جز پذیرش ندارد. البته مدیران این شرکت‌ها در پاسخ به این گلایه‌ها می‌گویند: «در شرایط خاص مانند روزهای بارانی، ازیک‌سو با افزایش ترافیک، مدت زمان سفر طولانی‌تر می‌شود و از سوی دیگر تعداد کاربران مسافری که ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند نیز بیشتر می‌شود. در حالی که تعداد راننده‌ها معمولا تغییر محسوسی نمی‌کند و حتی ممکن است کمتر نیز شود. به ویژه اینکه مدت زمان سفرها برای کاربران راننده به‌دلیل ترافیک افزایش می‌یابد، درنتیجه تعداد سفرهایی که هر راننده نسبت به شرایط عادی می‌تواند انجام بدهد، کمتر است. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت در ساعت‌هایی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر و ارزان‌تر از همیشه هستند. این موضوع یکی از تفاوت‌های اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی است، به طوری که در اغلب تاکسی‌های تلفنی کرایه از ساعت ۱۲ شب به بعد افزایش پیدا می‌کند اما در تاکسی‌های اینترنتی به‌دلیل کاهش ترافیک و همچنین افت تقاضا در این ساعات شاهد کاهش قیمت هستیم. »
البته رانندگان این شرکت‌ها نیز گلایه‌های خودشان را دارند، آنها می‌گویند: «اگر افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی اعمال نمی‌شد دیگر کار کردن با این همه مخارج سنگین خودرو برایمان به‌صرفه نبود، قبل از افزایش قیمت برخی رانندگان از این مجموعه‌ها خداحافظی کردند. هرچندوقت یک‌بار نیز به قیمت لاستیک و قطعات خودرو اضافه می‌شود و باید با همان درصد، کرایه‌ها نیز افزایش یابد، البته هنوز هم این قیمت ها برای رانندگان به‌صرفه نیست. زمانی که برف و باران می‌آید خیابان‌های تهران قفل می‌شوند، یک مسیر نیم‌ساعته را باید یک ساعت و نیم طی کنیم بنابراین باید متناسب با این زمان کرایه محاسبه می‌شود.»
از برآیند اظهارات راننده‌ها و مدیران این طور برداشت می‌شود که دو مولفه «ساعت درخواست» و «میزان ترافیک» در نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی موثر هستند. البته گره کور ترافیک تهران نیز موجب می‌شود این نرخ‌گذاری در ساعاتی از شبانه‌روز افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

بازگشت دوباره مردم به آژانس‌ها
با بالا گرفتن نارضایتی‌برخی شهروندان نسبت به تاکسی‌های اینترنتی این شائبه قوت گرفت که مردم دوباره به آژانس‌های تاکسی تلفنی قدیمی که بازارشان در این چند ساله با حضور تاکسی‌های اینترتی از رونق افتاده است، روی آورده‌اند. جالب آنکه کرونا بسیاری از مشاغل را به سمت اینترنتی شدن، دورکاری و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هل داد اما کار برای رانندگان تاکسی برعکس شد. مردم دوباره یاد تاکسی‌سرویس‌های محل افتاده‌اند و دنبال کد اشتراک قدیمی‌شان می‌گردند. ظاهرا نگاه مردم این بود نمی‌توان به راننده ناشناس از نظر بهداشتی اعتماد کرد اما تاکسی‌سرویس محل، لااقل جلوی چشم‌شان است. ازسوی‌دیگر با گران شدن کرایه تاکسی‌های اینترتی دیگر تفاوت قیمت چندانی بین آنها و خودروهای آژانس وجود ندارد. در این میان اعتماد مردم به رانندگان آژانس‌ها بیشتر است. رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه اهواز در این باره گفت: «بیشتر استارت‌آپ‌های اینترنتی مربوط به خدمات حمل‌ونقل، گواهی عدم سوءپیشینه و تست اعتیاد از رانندگان خود اخذ نمی‌کنند.» امید است با ایجاد رقابت در شرایط عادلانه، آژانس‌های کرایه اتومبیل هم بتوانند در کنار تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =