والنسی

بازار لوازم یدکی یکی از بازارهای بزرگ با گردش مالی فراوان است. بیش‌از ۲۰میلیون خودرو در کشور وجود دارد که همگی نیازمند هزاران قطعه یدکی هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار لوازم یدکی یکی از بازارهای بزرگ با گردش مالی فراوان است. بیش‌از ۲۰میلیون خودرو در کشور وجود دارد که همگی نیازمند هزاران قطعه یدکی هستند. اما این بازار بزرگ همچنان به شکل سنتی و پر از واسطه مدیریت می‌شود. تولیدکنندگان یا واردکنندگان قطعات، لوازم یدکی را بین نمایندگی‌ها و عمده‌ فروشان توزیع کرده و آن‌ها هم بین خرده‌فروشان توزیع می‌کنند. وجود واسطه‌های متعدد در این بخش باعث افزایش هزینه‌ها شده است. کاهش واسطه‌ها و خرید از شرکت‌های بزرگ به‌صورت مستقیم ضمن کاهش قیمت فروش، سبب می‌شود اجناس تقلبی و جعلی هم از بازار کنار بروند. این روند باعث شده است شرکت‌های بزرگ حوزه قطعات به فکر فروش اینترنتی و حذف واسطه‌ها باشند. در همین زمینه با علی نداف، مدیرعامل شرکت «والنسی» به گفت‌وگو پرداختیم.

رویکرد مجموعه‌سازی در عرضه قطعات را چگونه دنبال می‌کنید؟
ما به‌صورت تخصصی روی قطعات موتوری خودروهای سبک و سنگین کار می‌کنیم. محصولات ما در بخش موتور شامل رینگ، بوش، پیستون، سوپاپ و سرسیلندر برای انواع خودروهای سبک و سنگین است. یکی از تخصص‌ها و مزیت‌های ما، مجموعه‌سازی است. ما سوپرکیت رینگ و پیستون داریم که شامل رینگ، بوش، پیستون، واشر سرسیلندر، فیلتر روغن و اورینگ دور بوش می‌شود. البته افراد می‌توانند تک‌تک محصولات را از بازار تهیه کنند، این مجموعه قطعات را داخل یک پک به مشتریان ارائه کرده‌ایم. سرسیلندر کامل سوپر داریم که شامل میل‌سوپاپ تقویتی، واشر سرسیلندر، کاسه‌نمک عینکی، لاستیک در قالپاق می‌شود و کلیه متعلقات و نیازمندی‌هایی را که برای یک سرسیلندر کامل نیاز است داخل یک پک قرار داده‌ایم. یعنی شما فقط سرسیلندر را تحویل می‌گیرید و روی خودرو نصب می‌کنید. درصورتی‌که قبلا روند به‌صورتی بود که باید این قطعات را به‌صورت جدا خریداری می‌کردید و بعد به تراشکار تحویل می‌دادید. این روند تراشکاری حدود یک‌روز زمان می‌برد و بعد از آن قطعات به مکانیک برای نصب داده می‌شد. در آن شرایط از نظر گارانتی هم دو، سه تا مجموعه درگیر بودند، اما با این پک فقط با شرکت والنسی در ارتباط خواهید بود. سوپرکیت‌های سوپاپ ما نیز شامل سوپاپ، گاید، لاستیک ساقه سوپاپ، کاسه‌نمد میل‌سوپاپ و کلیه متعلقاتی است که یک تراشکار نیاز دارد. بدین‌ترتیب در بازار افتر مارکت با رویکرد مجموعه‌سازی در عرضه قطعات و لوازم یدکی پیش رفته‌ایم.
یکی از مسائل مهم در بازار افترمارکت بحث کیفیت قطعات است. در این بخش، چه برنامه‌هایی را دنبال کرده‌اید؟
قطعات ما از نظر بحث کیفیتی موردتایید OEM است، یعنی قابلیت استفاده در خطوط تولید را نیز دارد. درحال‌حاضر قطعاتی که برای خودروهای ایران‌خودرو تولید می‌کنیم، از تاییدیه شرکت ایتراک یعنی آزمایشگاه ایران‌خودرو برخوردار است.
شرکت سایپایدک نیز قطعات ما را تایید کرده است. البته به‌طور مستقیم به ساپکو و سایپا یدک قطعه نمی‌دهیم، بلکه از آزمایشگاه‌هایشان استفاده و تاییدیه کیفی دریافت می‌کنیم تا به بازار عرضه کنیم. بر این اساس، قطعات ما با قطعاتی که خود خودروساز برای خودروهایش توصیه می‌کند، هم‌رده هستند. یکی دیگر از مزیت‌های والنسی، شرکت بازرگانی‌ ماست که کنترل کیفی دارد. کلیه مواد ورودی کنترل کیفی می‌شوند، کد کنترل کیفی دریافت می‌کنند و همان کد روی جنس و روی لیبل جنس نیز درج می‌شود. این رویه در شرکت‌های بازرگانی داخلی در بحث قطعات یدکی به‌ندرت دنبال می‌شود.

بسیاری از قطع‌سازان داخلی گرفتار معضل قطعات تقبلی و جعل برندها و بسته‌بندی‌ها هستند. آیا این موارد برای شما نیز اتفاق افتاده است؟
خوشبختانه خیر. با دو راهکار در زمینه استعلام کیفیت از این معضل پیشگیری کرده‌ایم. نخست؛ کدی که روی کلیه بسته‌بندی‌هاست و مصرف‌کنندگان با وارد کردن آن در وب‌سایت ما می‌توانند از اصالت محصول آگاه می‌شوند. راهکار بعدی، کارت اصالت است که هویت محصول محسوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری شرکت‌ها صرفا بر نحوه بسته‌بندی قطعه متمرکز هستند و نظارت و کنترل لازم بر بازار ندارند.

آیا در بحث تولید قطعات خودروهای چینی و انواع خودروهای تجاری نیز فعال بوده‌اید؟ به‌طور کلی برنامه‌های توسعه‌ای شما در چه زمینه‌هایی است؟
داخلی‌سازی برخی قطعات خودروهای چینی هم در برنامه‌های توسعه‌ای قرار دارد. در بخش خودروهای سنگین هم قطعات داخل موتور برای خودروهای ولو F12، ولو FH، بنز 10 تن تامین می‌شود. مزیت فعالیت ما این است که به‌صورت تخصصی روی پیشرانه کار می‌کنیم. برنامه دیگری که داریم، بحث فعالیت توسعه بازار افتر مارکت است. اکو سیستم بازار قطعات یدکی، سال‌ها به همین شکل بوده است. در این اکوسیستم قدیمی در بازار، یک‌سری تاجر و تولیدکننده جنس را تولید می‌کرده‌اند و به‌صورت عمده‌فروشی در اختیار خرده فروشان قرار می‌داده‌اند. این در حالی است که بازارهای مختلف تغییرات بسیاری را شاهد بوده‌اند؛ مثل بازار صنایع غذایی و نیز دارویی. ولی متاسفانه بازار صنعت قطعات یدکی به‌دلیل یک‌سری ویژگی‌های خاص و همچنین به دلیل سنتی‌بودن بازار چنین تغییراتی نداشته است. فعالیتی که انجام می‌دهیم، بر توسعه این صنعت با حفظ منافع کل ذی‌نفعان بازار است. ما برآنیم که در یک مجموعه با عنوان «شرکت اتحاد یدک ایرانیان» و تحت برند «شهر قطعه» منافع کل ذی‌نفعان بازار را تامین کنیم. یکی از اتفاقاتی که پس از رواج فروش اینترنتی و تغییر اکوسیستم بازارها می‌افتد، حذف بسیاری از ذی‌نفعان قوی بازار است؛ بنکداران بازار حذف می‌شوند. زیرا یکی از اهداف فروش اینترنتی، حذف واسطه‌های بازار با هدف پایین آمدن قیمت فروش است. اما قصد داریم ذی‌نفعان و واسطه‌های بازار را زیر یک چتر گرد هم آوریم تا منافع همه حفظ شود و درعین‌حال اکوسیستم بازار هم تغییر کند. بر این اساس، ذی‌نفعان به‌عنوان مرجع تامین از سورس‌های مختلف حضور خواهند داشت. این پروژه که تخصصی‌ترین سایت فروش قطعات یدکی خودرو خواهد بود، به‌زودی در اصفهان به‌صورت آزمایشی استارت می‌خورد و خرداد 1401 در نمایشگاه اصفهان رونمایی خواهد شد. در آبان سال آینده نیز در تهران فعالیت کشوری خود را آغاز می‌کند.

چه مولفه‌های دیگری وجود دارد که کار شما را از دیگر مجموعه‌هایی که روی فروش اینترنتی قطعات کار کرده‌اند، متمایز می‌کند؟ چون بسیاری از آن‌ها در بحث جلب اعتماد مشتری چندان موفق نبوده‌اند.
اقدامات بسیاری انجام خواهد شد، به‌عنوان‌مثال هولوگرامی که برای احراز اصالت قطعه روی تمام بارهایی که ارسال می‌شوند،‌ نصب خواهد شد. مزیت دیگر این است تمامی خودروها را پوشش می‌دهیم و حتی دوچرخه را هم جزو دامنه خودرو حساب کرده‌ایم و هر کسی بخواهد در این زمینه کار کند، می‌تواند به روشی نوین از این خدمات بهره‌مند شود. زیرا به‌جای این‌که برای گرفتن سهم با رقبای خودمان بجنگیم، برای گرفتن سهم از بازار سنتی می‌جنگیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =