ب‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر

ب‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر خودرو مد نظر ما در این نوشتار بوده که نسل دوم آن به‌تازگی رونمایی شده و در آینده نزدیک به‌عنوان محصول 2022 روانه بازار جهانی خواهد شد. به‌همین بهانه تصمیم گرفتیم در این بخش از روزنامه به‌مقایسه سری 2 اکتیوتورر موجود در ایران با نسل جدید آن در بازار جهانی بپردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند و مطابق با یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی به‌چشم نمی‌خورد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این سه‌سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. امروز به‌سراغ خودرویی رفته‌ایم که نسل جدید آن به‌تازگی رونمایی شده و بحث آن داغ است. ب‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر خودرو مد نظر ما در این نوشتار بوده که نسل دوم آن به‌تازگی رونمایی شده و در آینده نزدیک به‌عنوان محصول 2022 روانه بازار جهانی خواهد شد. به‌همین بهانه تصمیم گرفتیم در این بخش از روزنامه به‌مقایسه سری 2 اکتیوتورر موجود در ایران با نسل جدید آن در بازار جهانی بپردازیم.

معرفی ب‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر
نام ب‌ام‌و همیشه یادآور خودروهای اسپرت و جذاب بوده است. این برند آلمانی با نزدیک به‌یک قرن تجربه در صنعت‌خودرو، همواره خودروهای پرمیوم و لوکس را به‌گونه‌ای ساخته که آمیخته با ویژگی‌های اسپرت بوده‌اند. دیفرانسیل عقب محرک یکی از ویژگی‌های مشترکی بود که در میان تمام مدل‌های تولیدشده توسط ب‌ام‌و به‌چشم می‌خورد. البته پس از تولید سری 2 اکتیوتورر اوضاع به‌گونه دیگری شد و درسال 2014 زمانی که ب‌ام‌و نخستین سری 2 خود را راه‌اندازی کرد شاهد عرضه سه‌مدل خودرو در این سری بودیم که شامل سری 2 کوپه، کانورتیبل و اکتیوتورر می‌شد. سری 2 و کانورتیبل طبق رسم دیرینه ب‌ام‌و، به‌صورت دیفرانسیل‌عقب به بازار عرضه شدند؛ اما اکتیوتورر از این قاعده کلی و همیشگی خودروهای باواریایی مستثنا بود. سری 2 اکتیوتورر با ورود خود به‌سبد محصولات ب‌ام‌و خیلی چیزها را تغییر داد. این خودرو نخستین مینی‌ون یا همان خودرو چندمنظوره‌ای است که ب‌ام‌و در طول تاریخ خودروسازی خود تولید کرده است. علاوه‌بر این سری 2 اکتیوتورر عنوان نخستین ب‌ام‌و دیفرانسیل‌جلو تاریخ را نیز با خود یدک می‌کشد. یک سال بعد از عرضه سری 2 اکتیوتورر، ب‌ام‌و دومین مینی‌ون خود را با نام سری 2 گرن‌تورر در سال 2015 رونمایی کرد و سری 2 گرن‌تورر در اصل نسخه بزرگ‌تر اکتیوتورر بود. سری 2 اکتیوتورر یک خودرو چندمنظوره با دو ردیف صندلی بوده؛ اما سری 2 گرن‌تورر یک خودرو چندمنظوره با سه‌ردیف صندلی است. ویژگی دیفرانسیل‌جلو، در سال 2015 به‌نسل دوم X1 و در سال 2017 به‌سری یک سدان و X2 نیز سرایت کرد و در سال 2018 ب‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر را دستخوش فیس‌لیفت قرار داد که شاهد به‌روزرسانی‌های مختصری در بخش‌های مختلف بدنه، کابین، فنی، امکانات و ... بودیم. سری 2 اکتیوتورر نسل اول تا سال جاری میلادی به‌مدت هفت سال در سه‌نسخه بنزینی، هیبرید و دیزلی به‌بازار جهانی عرضه شد و در سال 2021 نسل دوم این خودرو توسط ب‌ام‌و معرفی شده است.

مقایسه آخرین مدل از ب‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

سری 2 اکتیوتورر ما
درسال 2012 شاهد ورود دو مدل از ب‌ام‌و سری 2 به‌بازار کشور بودیم. سری 2 کوپه و اکتیوتورر مدل 2016 به‌عنوان نخستین مدل‌ها از سری 2 ب‌ام‌و وارد ایران شدند و یک سال بعد مدل کانورتیبل این سری نیز عرضه شد؛ اما هرگز خبری از مدل گرن‌تورر در کشورمان نبود. سری 2 اکتیوتورر در دو نسخه بنزینی با نام‌های 218i و 225i وارد بازار خودرویی ایران شد و در آن سال‌های ابتدایی ب‌ام‌و 218i اکتیوتورر برچسب قیمت 284 میلیون‌تومانی به‌خود می‌دید و نسخه قوی‌تر آن که 225i نام داشت، با قیمت 339 میلیون‌تومان قابل سفارش بود. عرضه 225i بسیار محدود بود و فروشی کمتر از انگشتان دست را تجربه کرد و اکنون نیز یکی از نایاب‌ترین مدل‌های ب‌ام‌و در کشور به‌حساب می‌آید. اما مدل 218i تا سال 2018 که واردات خودروهای خارجی به‌ایران آزاد بود حضوری مداوم به‌مدت سه‌سال را تجربه کرد. قیمت مدل 218i اکتیوتورر به 294 میلیون تومان رسید؛ اما عجیب‌تر از آن قیمت مدل 2018 بود. تمام سری 2 اکتیوتوررهای عرضه‌شده در ایران متعلق به‌نسخه قبل از فیس‌لیفت نسل اول این مینی‌ون هستند. این مینی‌ون کوچک پرمیوم در سال 2018 همچون دیگر خودروهای موجود در بازار ایران رشد قیمت نجومی را تجربه کرد و قیمت آن به 859 میلیون‌تومان رسید. 218i اکتیوتورر مجهز به‌یک موتور کوچک سه‌سیلندر 1.5 لیتری توربو بوده که 136 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت این مینی‌ون 9.2 ثانیه بوده که شتاب بسیار قابل قبولی برای یک خودرو خانوادگی و چندمنظوره به‌حساب می‌آید. همچنین حداکثر سرعت مجاز آن طبق اعلام کمپانی ب‌ام‌و 205 کیلومتر برساعت است. 218i اکتیوتورر با وجود عملکرد فنی خوبی که دارد از مصرف سوخت پایینی بهره می‌برد که تنها 5.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. گیربکس مورد استفاده درمدل مورد نظر از نوع شش‌سرعته اتوماتیک بوده که حالت دستی نیز دارد. با وجود این‌که سری 2 اکتیوتورر در نسخه xDrive یا همان چهارچرخ‌محرک نیز قابل سفارش بوده، اما مدل‌های عرضه‌شده در بازار کشور از نوع دیفرانسیل‌جلو هستند.

سری 2 اکتیوتورر آن‌ها
ب‌ام‌و در سال جاری میلادی نسل دوم سری 2 اکتیوتورر را به‌عنوان محصول 2022 معرفی کرد. در نسل جدید این خودرو چندمنظوره شاهد طراحی پخته‌تر هستیم و چراغ‌های جلو و عقب باریک‌تر از مدل قبلی شده و ظاهر جسورانه‌تری به‌این خودرو خانوادگی بخشیده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد طراحی سری 2 اکتیوتورر در نسل اول، لچکی کنار پنجره ردیف جلو بود. این لچکی از نوع ثابت بود و به‌عبارت دیگر بخشی از بدونه خودرو به‌حساب می‌آمد؛ اما در نسل جدید این لچکی دیگر ثابت نبوده و بخشی از درهای ردیف جلو خودرو به‌حساب می‌آید. اما مهم‌تر از تمام این تغییرات در نمای بیرونی خودرو، جلوپنجره بزرگ جلب‌توجه می‌کند و جلوپنجره سری 2 اکتیوتورر نیز مانند بسیاری از مدل‌های جدید ب‌ام‌و در نسل جدید بزرگ‌تر شده است. دربخش داخل کابین نیز همچون نمای بیرون شاهد تغییر و تحولات فراوان درطراحی هستیم. مهم‌تر از هر چیزی، شاهد استفاده از یک صفحه‌نمایشگر بزرگ و کشیده هستیم که نیمی از آن نقش مانیتور میان داشبورد و نیمی دیگر نقش صفحه‌کیلومترشمار را ایفا می‌کند. علاوه‌بر آن طراحی بخش‌های دیگر کابین نیز جدید بوده و سرنشینان می‌توانند از امکانات جدید بهره ببرند که با تکنولوژی روز کمپانی ب‌ام‌و ساخته شده‌اند. با وجود این‌که سری 2 اکتیوتورر ذاتا خودرویی خانوادگی به‌حساب می‌آید، اما جزئیات طراحی آن همگی رنگ و بوی اسپرت ب‌ام‌و را به‌خود گرفته‌اند.

این کجا و آن کجا؟
هیچ شکی در این نیست که سری 2 اکتیوتورر جدید از نظر طراحی، امکانات، تکنولوژی و ... شرایط بهتری نسبت به‌نسل پیشین خود دارد. با وجود این‌که نسل اول نیز یک خودرو چندمنظوره زیبا و جذاب به‌حساب می‌آمد، اما نسل جدید به‌مراتب زیباتر و جذاب‌تر از قبل شده است. اما تغییرات در اعداد ارقام مربوط به‌بخش فنی خودرو چندان تغییر قابل توجهی را به‌خود نمی‌بیند. نسخه 218i از نسل جدید سری 2 اکتیوتورر به‌همان موتور B38 مجهز بوده که در نسل قبلی نیز استفاده شده بود. قدرت تولیدی نیز همچون نسل گذشته 136 اسب‌بخار بوده؛ اما گشتاور آن با 10 واحد افزایش به 230 نیوتون‌متر رسیده است. گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک جای خود را به‌گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک داده که عملکرد بهتری دارد. پلت‌فرم خودرو نیز همچون گذشته به‌صورت دیفرانسیل‌جلو است. شتاب خودرو 0.2 بهبود یافته و حداکثر سرعت مجاز آن 9 کیلومتر برساعت افزایش یافته است. ب‌ام‌و 218i اکتیوتورر جدید درکنار تمام این پیشرفت‌ها، یک پسرفت مهم نیز دارد و آن بالا رفتن مصرف سوخت خودرو است. مصرف سوخت ترکیبی در 218i جدید نزدیک به 20 درصد افزایش یافته و به 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است. نکته عجیب این‌که با وجود افزایش مصرف سوخت، حجم مخزن سوخت این خودرو درنسل جدید به 45 لیتر رسیده که نشان از کاهش شش لیتری نسبت به‌نسل گذشته دارد. با این حساب، اگر 218i نسل اول با هر بار سوخت‌گیری کامل در بهترین حالت قادر به‌پیمایش یک‌هزار کیلومتر مسافت بود، 218i نسل دوم با هر بار سوخت‌گیری کامل می‌تواند 725 کیلومتر پیش برود. میزان آلایندگی نیز از 119 گرم گاز کربن‌دی‌اکسید در هر کیلومتر به 140 گرم رسیده است. اگر از بررسی تغییرات فنی این مینی‌ون جذاب آلمانی نسبت به‌گذشته بگذریم به‌آخرین مبحث یعنی مبحث مقایسه تغییرات قیمتی می‌رسیم. پیشتر به‌قیمت تمام مدل‌های عرضه‌شده از این خودرو در سال‌های گذشته پرداختیم. اما امروز قیمت سری 2 اکتیوتورر در بازار فعلی چقدر است؟ درحال حاضر مدل 2017 از نسخه 218i این خودرو بیش‌تر از هر مدل دیگری در بازار خودروهای دست‌دوم ایران یافت می‌شود که قیمتی در بازه دو میلیارد و 350 میلیون تا دو میلیارد و 550 میلیون‌تومان دارد. این درحالی است که نمونه مشابه همین خودرو در کشور امارات‌متحده عربی به‌عنوان مبدا اصلی واردات خودرو به‌کشور در سال‌های گذشته، در بازه 422 میلیون تا 439 میلیون تومان است. به‌عبارت واضح‌تر، اگر بخواهید ب‌ام‌و 218i اکتیوتورر 2017 را با پلاک ملی ایران سوار شوید مجبور هستید حدود شش برابر بیش‌تر از ارزش واقعی این خودرو، پول پرداخت کنید. عجیب‌تر این‌که قیمت جهانی ب‌ام‌و 218i اکتیوتورر 2022 صفرکیلومتر هم‌اکنون از یک میلیارد و 105 میلیون‌تومان در بازار جهانی آغاز می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =