بیکاری در شهرهای دیگر باعث شده است این افراد برای تامین هزینه زندگی رهسپار تهران شوند و با خودرویشان مسافر جابه‌جا کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،هنگام تردد در خیابان‌های پایتخت حتما در میان خودروهای درحال عبور حضور تاکسی‌ها و خودروهای پلاک‌شهرستان را بیش‌از گذشته احساس می‌کنید. بیکاری در شهرهای دیگر باعث شده است این افراد برای تامین هزینه زندگی رهسپار تهران شوند و با خودرویشان مسافر جابه‌جا کنند. شلوغ بودن تهران سبب شده است هیچ نهاد نظارتی نتواند جلو فعالیت آنها را بگیرد. ازسوی‌دیگر این افراد به‌راحتی می‌توانند شغلی داشته باشند که روزانه درآمد مشخصی را برایشان رقم می‌زند.

پلیس طبق قوانین با مسافربرهای شهرستانی برخورد می‌کند
از آنجا که موج بیکاری در کشور افزایش یافته و به‌همین‌دلیل عده‌ای برای کسب درآمد، محل زندگی خود را ترک می‌کنند و به پایتخت می‌آیند. شهری که به دلیل ازدحام جمعیت زندگی در آن هر روز سخت‌تر می‌شود. ضمن اینکه برخی از این افراد با تبدیل سرمایه خود به یک خودرو برای مسافربری، تمام دارایی خود را به کلان‌شهری می‌آورند که هزینه زندگی در آن سر به فلک کشیده است و کمی لغزش می‌تواند کاخ آرزوهایشان خراب کند. این موضوع نه‌تنها برای این افراد خطرناک است بلکه باید زنگ خطری برای مسئولان باشد تا توجه بیشتری به این قشر، شهرستان‌ها و روستاها داشته باشند. طی چند سال گذشته حضور خودروهای شخصی در پایتخت، بر فعالیت تاکسی‌های تهران اثرات نامطلوبی داشته، به گونه‌ای که برخی رانندگان تاکسی گلایه خود را با تجمع در مقابل شهرداری تهران ابراز داشتند. در این خصوص چندی قبل رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها مردم پایتخت در خیابان‌های اصلی و مرکز شهر با تردد مسافربرهای شخصی روبه‌رو هستند، گفت: «پلیس براساس قوانین در حوزه انتظامی حق برخورد با مسافربرهای پلاک‌شهرستان را دارد، برهمین اساس ماموران راهنمایی‌ورانندگی به محض مشاهده، مطابق قانون با این افراد برخورد می‌کنند.» وی افزود: «به محض بروز مشکل در حوزه ترافیکی شهر تهران این انتظار وجود دارد که مساله به شکل پلیسی حل شود اما باید چرایی حضور خودروهای مسافربر پلاک‌شهرستان در پایتخت مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد.» رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برابر قانون بین خودروهای پلاک تهران و شهرستان تفاوتی وجود ندارد، بیان کرد: «مساله، پلاک‌شهرستان بودن مسافربرهای شخصی نیست بلکه براساس تمهیدات انتظامی، بسیاری از حوادث ناگوار و جرایم از مسیر سوار شدن افراد به خودروهای عبوری و شخصی رقم می‌خورد. این موضوع سبب شده است پلیس در برخورد با مسافربرهای شخصی برخورد قاطع و قانونی داشته باشد.»
تهران مکانی درآمدزا برای مسافربران مهاجر
رضا راننده تاکسی است و در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» بیان کرد: «15سال است تاکسی دارم، مشکل ما با راننده‌های شخصی همیشه وجود داشته اما چند سالی‌ است که مسافربرهای پلاک‌شهرستان، خط‌های تاکسی را قُرق کرده‌اند و هیچ‌کس هم توان مقابله با آنها را ندارد. جالب آنکه با برخی رانندگان فامیل هستند و اگر به یکی از آنها اعتراض کنیم، از او حمایت می‌کنند.
ما هم از این شرایط خسته شده‌ایم. مگر چقدر درمی‌آوریم که بخواهیم از صبح تا شب هم با دیگران سروکله بزنیم؟» محمود ازجمله افرادی است که همراه دیگر دوستانش از یکی از شهرهای جنوبی برای مسافربری به تهران آمده است. او گفت: «بیش‌از یک سال است که در تهران مشغول به‌کارم و خیلی راضی هستم. اگر از صبح تا شب مشغول کار باشم، مسافر زیاد باشد و همچنین مسافر دربستی هم بیاید، درآمد خوبی دارم اما در شهرستان‌ها با این کار چنین درآمدی به دست نمی‌آید. ازیک‌سو در شهرستان اکثرا خودرو دارند و هرجا که بخواهند بروند از خودرویشان استفاده می‌کنند، اما در تهران همه از خودرو شخصی برای تردد در شهر استفاده نمی‌کنند. ازسوی‌دیگر تعداد مسافران در تهران بیشتر است. البته در شهرستان مردم توان پرداخت کرایه تاکسی را ندارند، اما شهروندان تهرانی برای رفتن به محل کارشان مجبورند کرایه تاکسی را جزو مخارج‌شان در نظر بگیرند.» وی ادامه داد: «به‌دلیل اینکه در تهران سرپناهی نداریم، مجبوریم داخل خودرو بخوابیم.»

مشکلات ایجادشده درپی افزایش خودروهای مسافربر شهرستانی
اما خودروهای مسافربر با پلاک شهرستان مشکلات زیادی را برای سیستم حمل‌ونقل به وجود آورده‌اند که حل آنها بدون‌شک به همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها ازجمله پلیس راهور، نیروی انتظامی و شهرداری تهران نیاز دارد. در این رابطه دکتر مرضیه طاهری، جامعه‌شناس گفت: «جولان مسافربران شخصی در خیابان‌ها، ‌زخم کهنه و دیرینه‌ای بر پیکر تهران بزرگ که نه بلکه بسیاری از شهرهای کشور است، معضلی ریشه دوانده در ساختار شهری و اجتماعی که متولی مشخصی
ندارد.»
به باور وی، جدا از مشکلات فراوانی که فعالیت مسافربران شخصی در سطح شهر برای سایر تاکسی‌های مجاز ایجاد کرده، مهم‌ترین مساله تامین امنیت مسافران است زیرا در برخی موارد منجر به اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبرانی نیز شده است. در این سال‌ها کمتر شهروند به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با آسیب‌هایی چون اخاذی، آزار با هدف سرقت، آدم‌ربایی، درگیری‌های خیابانی، ترافیک سنگین، تخلف از قوانین راهنمایی‌ورانندگی و جرایم دیگر مانند توهین و درگیری راننده و مسافر و دریافت کرایه بیش‌از نرخ مصوب توسط برخی خودروهای مسافربر پلاک شهرستان روبه‌رو نشده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =