سرقت لوازم خودرو

سرقت لوازم جانبی و یدکی خودرو در کنار دزدیدن خودرو ازجمله معضلات روزمره به‌شمار می‌روند. روزانه ‌ده‌ها فقره دزدی به کلانتری‌ها و یگان‌های انتظامی گزارش می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،سرقت لوازم جانبی و یدکی خودرو در کنار دزدیدن خودرو ازجمله معضلات روزمره به‌شمار می‌روند. روزانه ‌ده‌ها فقره دزدی به کلانتری‌ها و یگان‌های انتظامی گزارش می‌شود و البته بسیاری از پرونده‌های موجود در پلیس آگاهی مربوط به سرقت خودرو یا لوازم جانبی آن است. برخلاف تصور عموم مردم، سرقت لوازم جانبی خودرو و لوازم داخلی آن از سرقت خودرو بیشتر است. زیرا برای سارقان حمل‌ونقل لوازم جانبی و همچنین فروش آنها راحت‌تر از انتقال و فروش یک خودرو است، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند اقدام به سرقت لوازم قیمتی داخل خودرو یا قطعات ارزشمند آن کنند. در واقع باید گفت میزان سرقت خودرو درمقایسه‌با قطعات داخل آن حدود یک‌پنجم است.

پیشگیری از خطر!
دزدیده شدن خودرو کابوس بی‌پایان مالک آن است. در بیشتر مواقع، سارقان قصد دارند قطعات خاص یا لوازم جانبی خودرو را به سرقت ببرند نه وسیله‌نقلیه را؛ به‌همین‌دلیل راهی ساده‌تر را برای کسب درآمد نامشروع انتخاب می‌کنند و به‌تصور خودشان خطر چندانی هم نخواهد شد. چه صاحب یک خودرو ارزان‌ با ایمنی پایین باشید و چه خودرویی گران با حداکثر ایمنی، بهتر است نکات ایمنی در برابر سرقت را کاملا رعایت کنید تا گرفتار این پدیده شوم نشوید.
کارشناسان انتظامی می‌گویند: «شرایط اقتصادی موجب افزایش تعداد سارقان می‌شود، به‌خصوص سارقانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند؛ با این که ارزش ریالی این نوع سرقت‌ها در حد پایینی است اما این افراد برای تامین موادمخدر موردنیازشان و همچنین مخارج دیگر اقدام به سرقت می‌کنند.»
خودرو دارای قطعات ارزشمندی است و پارک کردن آن خارج از پارکینگ که سارقان به آن دسترسی داشته باشند، دور از عقل و احتیاط است. برخی از قطعاتی که دزدها سراغ آنها می‌روند عبارتند از قطعات موتور، باتری، لاستیک، ابزار، سیستم‌های صوتی و تصویری و متعلقات آن، باندهای حرفه‌ای، کامپیوتر و ای‌سی‌یو خودرو. سرقت این قطعات آسان است و در بازار دست‌دوم‌ها نیز به‌راحتی به فروش می‌رسند.
جانشین رئیس پلیس پایتخت در این باره می‌گوید: «متاسفانه در تابستان شاهد وقوع تعداد قابل‌توجهی سرقت از داخل خودروها بودیم. در مواردی پنل دستگاه پخش صوت، کیف، عینک آفتابی، لپ‌تاپ و... از داخل خودروها به سرقت رفته‌اند. شهروندان باید توجه کافی داشته باشند و از قرار دادن لوازم گران و به‌خصوص مقابل دید خودداری کنند. لازم است شهروندان موارد ایمنی را رعایت کنند؛ قفل‌هایی برای پیشگیری از سرقت باتری و کامپیوتر خودرو در بازار موجود است که توصیه می‌شود شهروندان از آنها استفاده کنند.» سردار هداوند در ادامه می‌افزاید: «متاسفانه محل‌هایی که شاهد چنین سرقت‌هایی بوده‌ایم، مقابل ادارات، بانک‌ها همچنین اماکنی چون سینماها، سالن‌های تئاتر و... است چراکه سارق با اطلاع از زمان نسبی حضور فرد در محل، اقدام به سرقت از داخل خودرو می‌کند.»
هنگامی‌که مجبورید خودرویتان را برای مدتی در خیابان پارک کنید، بهتر است با یک متخصص در زمینه برق خودرو مشورت و با راهنمایی وی، فیوز یا رله‌های اصلی برق و سوخت خودرو را شناسایی کرده تا درمواقع ضروری بتوانید آنها را از مدار خارج کنید.

لوازم محبوب!
رایج‌ترین و ساده‌ترین هدف سارقان، چراغ خودرو است. چراغ‌ها به‌دلیل قیمت نسبتا خوب در بازار لوازم یدکی دست‌دوم، به‌خصوص چراغ خودروهای گران، می‌توانند بسیار پرسود باشند. سپر خودرو نیز به‌دلیل دسترسی بسیار آسان، هدف خوبی برای سارقان است. زیرا در صورت یافتن خودرو در مکان خلوت به‌راحتی می‌توان آن را جدا کرد. یکی دیگر از سرقت‌های رایج که در ایران درباره آن می‌شنویم، دزدیدن ضبط‌صوت خودروهاست. سارقان با شکستن شیشه بغل خودروهایی که ضبط‌صوت آنها قابل جدا شدن باشد، سرقت را انجام می‌دهند. باتری خودرو درحال‌حاضر قطعه بسیار ارزشمندی به شمار می‌رود. البته برخی افراد روی باتری خودرویشان قفل می‌زنند. به‌دلیل افزایش سرقت و دزدی در سطح کشور، می‌توان انواع قفل را برای تمام قطعات خودرو در بازار پیدا کرد. شاید این قفل‌ها چندان بازدارندگی ایجاد نکنند، اما می‌توانند وقت سارقان را بگیرند و در مواقعی آنها را از سرقت منصرف کنند. طبق اعلام پلیس، بیشترین سرقت خودرو مربوط به خودروهای تولید داخل است زیرا از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

نخستین اقدام بعد از سرقت
اولین کار بعد از به سرقت رفتن خودرو یا لوازم آن تماس با پلیس ۱۱۰ است. با اطلاع به پلیس، واحد گشتی برای ثبت سرقت به محل اعزام می‌شود، گزارش تهیه می‌کند و یک برگ از آن را به فرد خسارت‌دیده تحویل می‌دهد. با همراه داشتن گزارش باید به اولین کلانتری نزدیک محل سرقت خودرو مراجعه کنید و سرقت را گزارش بدهید. برای تشکیل پرونده و اعلام خسارت در کلانتری، مدارک خودرو، مدارک شناسایی خود و اطلاعات لوازم سرقت شده را در اختیار مامور تجسس کلانتری قرار دهید.
به توصیه کارآگاهان اداره آگاهی، شهروندان باید مشخصات کامل ضبط خودرو و شماره سریال آن را بنویسند و نگهداری کنند تا درموقع کشف اموال مسروقه بتوان آن را شناسایی کرد. هنگام دریافت پول از بانک و حمل وسایل قیمتی با خودرو ممکن است سارقان در کمین باشند؛ بسیاری از مالباختگان فکر می‌کنند خودرو محیط امنی برای لوازم ارزشمند آنهاست! مورد دیگر استفاده از قطعات کارکرده است. باید گفت فرهنگ خرید و فروش لوازم دست‌دوم خودرو در جامعه ما وجود دارد و همین موضوع به این بازار رونق بخشیده است. برخی رانندگان برای آنکه هزینه کمتری متحمل شوند به لوازم دست‌دوم روی می‌آورند. اما در اکثر مواقع این لوازم دست‌دوم، سرقتی هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =