تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۱

تفاوت‌های لکسوس NX200t و تویوتا لندکروزر تمامی ندارد و در زیر کاپوت نیز شاهد قوای فنی کاملا متفاوتی هستیم که البته خروجی‌هایی نزدیک به‌هم را ارائه می‌دهند. تویوتا از یک موتور بزرگ V6 با حجم چهار لیتر استفاده می‌کند و این پیشرانه تنفس‌طبیعی می‌تواند ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۶ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خریداران خودروهای شاسی‌بلند SUV در بازار دو دسته هستند. عده‌ای این خودروها را واقعا برای قابلیت‌های خارج از جاده‌ای خریداری می‌کنند و بخش دیگری که مدل‌های SUV را به‌دلیل طراحی، ارتفاع و استایل خاص آن‌ها می‌خرند که البته کم هم نیستند. اگرچه این روزها اکثر خودروسازان به‌تولید کراس‌اوورها مشغول هستند، اما تویوتا جزو معدود خودروسازانی است که هم کراس‌اوورهای لوکس را با برند زیرمجموعه‌ خود یعنی لکسوس تولید می‌کند و هم خودروهای آفرودی مانند لندکروزر و پرادو را درسبد محصولات خود دارد. شاسی‌بلندهای لوکس و آفرودی تویوتا هر دو آن‌قدر خوب هستند که بسیاری از مشتریان بین آن‌ها دو دل می‌شوند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند. به‌همین دلیل «دنیای‌خودرو» قصد دارد تویوتا لندکروزر را با لکسوس NX ‌مقایسه کند تا ببینیم کدام‌یک برای خریداران می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

معرفی لکسوس NX و تویوتا لندکروزر
همان‌طور که می‌دانید لکسوس NX و تویوتا لندکروزر نه از نظر سایز و نه مشخصات فنی نمی‌توانند در یک سطح قرار گیرند و با هم مقایسه شوند؛ اما با توجه به‌اینکه یک تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۱ این روزها قیمتی مشابه با یک لکسوس NX200t توربو مدل ۲۰۱۷ دارد، می‌خواهیم با در نظر گرفتن بازه قیمتی، این دو خودرو را کنار هم بگذاریم. تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ درمدل‌های نخستین خود در دو نسخه شش و هشت‌سیلندر به‌بازار عرضه شد که ما در اینجا مدل شش‌سیلندر را به‌دلیل تعداد بیشتر آن در بازار انتخاب کردیم. لکسوس NX نیز در دو نسخه توربو و هیبرید به‌بازار آمد و برای شباهت فنی بیشتر خودروها، به‌مدل توربو آن دراین مقایسه پرداخته‌ایم. لندکروزر خودرویی ساده، بزرگ، سنگین و قدرتمند است و در سمت مقابل، لکسوس NX یک کراس‌اوور کوچک و تند و تیز است که تا دندان به‌امکانات رفاهی و ایمنی مسلح شده‌ است. با این تفاصیل باید این مقایسه را نبرد قدرت و استحکام با فناوری و تکنولوژی دانست.

مقایسه لکسوس NX با تویوتا لندکروزر

مقایسه طراحی لکسوس NX و تویوتا لندکروزر
بیشترین تفاوت در دو خودرو به‌طراحی آن‌ها برمی‌گردد که البته سال طراحی آن‌ها را نیز باید در نظر گرفت. تویوتا لندکروزر خودرویی با طراحی مکعبی است که در آن سادگی زیادی به‌چشم می‌خورد و طراحی این خودرو کاملا با هدف دستیابی به‌بهترین زوایا در آفرود انجام شده است و به‌همین دلیل زیبایی اولویت نخست سازندگان نبود. چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره کرومی بزرگ لندکروزر نیز در بزرگ دیده شدن ابعاد این خودرو تاثیر دارند و بر ابهت آن افزوده‌اند. البته با طولی درحدود پنج متر، لندکروزر به‌واقع بزرگ است و درحال حاضر بزرگ‌ترین شاسی‌بلندی است که در بازار می‌توانید بخرید. بهترین بخش طراحی این خودرو عقب آن است؛ جایی که چراغ‌هایی زیبا در کنار نوار کرومی بالای جا پلاک قرار دارند و با باز کردن درِ صندوق‌عقب دو تکه نیز لندکروزر بخشی دیگر از هنر تویوتا را در تلفیق جذابیت و کاربردی بودن به‌نمایش می‌گذارد.
لکسوس NX200t خودرویی با ابعاد به‌وضوح کوچک‌تر از لندکروزر است و درکلاس شاسی‌بلندهایی همچون هیوندای توسان یا تویوتا RAV4 قرار می‌گیرد؛ اما با وجود سایز کوچک خود، NX برگ برنده بزرگی دربرابر لندکروزر دارد و آن طراحی بسیار مدرن، جذاب و اسپرت این خودرو است. بخش بزرگی از نمای جلو را جلوپنجره X شکل لکسوس تشکیل می‌دهد که درمدل‌های مجهز به‌کیت F اسپرت جذابیت بیشتری نیز دارد. چراغ‌ها نیز حالتی اخمو و مدرن دارند و در نمای جانبی نیز NX برخلاف لندکروزر، دارای طرحی آیرودینامیک و بسیار عضلانی است. پف گلگیرهای عقب تا روی درهای عقبی نیز ادامه دارد و طرح زیبای رینگ‌ها، NX را به‌یکی از جوان‌پسندترین شاسی‌بلندهای بازار تبدیل کرده است. این خطوط تیز و بدنه عضلانی در عقب نیز خود را نشان می‌دهند و NX درمقایسه با رقبای کره‌ای یا آلمانی کاملا شاخص و متمایز است. نمی‌توان یک خودرو را لزوما برتر و زیباتر از دیگری دانست و درهر صورت لندکروزر بخشی از جذابیت بصری خود را مدیون ابعاد بزرگ خود است؛ اما NX200t طرحی دارد که در هر ابعاد و اندازه‌ای تصورش را بکنید زیبا و جذاب است و البته سنخیتی با آفرود ندارد. تفاوت میان دو خودرو درون کابین بیشتر به‌چشم می‌خورد و این درحالی است که برخلاف آن‌که کابین لندکروزر با حجم‌های بزرگ که از پلاستیک ساخته شده است زمخت و ساده به‌نظر می‌رسد، لکسوس NX طراحی مدرن و زیبا را درکنار ارگونومی عالی و کیفیت مواد بسیار بالا ارائه می‌دهد. البته فضای کابین لندکروزر بسیار بزرگ‌تر و راحت‌تر از لکسوس است؛ اما این امکانات، کیفیت و طراحی لکسوس است که مشتریان را راغب به‌خرید این خودرو می‌کند.

مقایسه فنی و تجربه رانندگی
تفاوت‌های لکسوس NX200t و تویوتا لندکروزر تمامی ندارد و در زیر کاپوت نیز شاهد قوای فنی کاملا متفاوتی هستیم که البته خروجی‌هایی نزدیک به‌هم را ارائه می‌دهند. تویوتا از یک موتور بزرگ V6 با حجم چهار لیتر استفاده می‌کند و این پیشرانه تنفس‌طبیعی می‌تواند ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۶ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. لکسوس درمدل NX200t از یک موتور کوچک دو لیتری چهارسیلندر استفاده کرده است که به‌کمک سیستم توربو و تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید ۲۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. قدرت کمتر لکسوس اما دست و پای این خودرو را نبسته است؛ چراکه روی جاده NX200t با شتاب بالای خود به‌راحتی لندکروزر ۲.۵ تنی را پشت سر می‌گذارد. رفتار لکسوس NX200t بیشتر به خودروهای سواری شبیه است تا شاسی‌بلندها.
هندلینگ خودرو قابل قبول و در حد یک سدان متوسط است و در بی‌صدایی کابین نیز لکسوس مثل همیشه نمره خوبی را دریافت می‌کند. اما انتقادی که می‌توان به‌سواری لکسوس NX وارد دانست، به‌سفتی تعلیق آن برمی‌گردد و این مدل مانند دیگر محصول لکسوس، یعنی RX نیست و به‌خصوص در بخش عقب کمی خشک است. این خشکی در کنار فضای کوچک‌تر نیز تا حدی از راحتی سرنشینان کاسته است. لندکروزر اما رفتاری کاملا متفاوت با لکسوس دارد و در ابتدای شروع حرکت سنگینی خودرو محسوس است و روند شتاب‌گیری رضایت‌بخش نیست. درعوض عملکرد تعلیق لندکروزر درجذب ناهمواری‌ها ستودنی است. نرمی خودرو بسیار عالی است و کمترین ضربات به‌کابین منتقل می‌شود. غرش موتور شش‌سیلندر نیز به‌اعتماد به‌نفس راننده می‌افزاید که البته لازم است احتیاط هم داشته باشید؛ چراکه با این ارتفاع و سیستم تعلیق قطعا هندلینگ یک سدان را نخواهید داشت. برای رفتن به‌آفرود نیز لندکروزر پکیجی کامل شامل قفل دیفرانسیل عقب و وسط، دنده کمکی و وینچ را به‌همراه دارد. این‌ها مواردی هستند که اهمیت آن‌ها برای آفرودسواران بیشتر از امکانات کابین لکسوس NX است.
به‌طور کلی از نظر رانندگی بخش‌هایی که لکسوس NX200t نسبت به‌تویوتا لندکروزر برتری دارد، شامل شتاب، بی‌صدایی، هندلینگ و ترمزگیری هستند و نقاط قوت لندکروزر درمقایسه با لکسوس نیز شامل نرمی عالی، عملکرد بدون تاخیر موتور و توانایی‌های خودرو در آفرود هستند.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی
لندکروزر در ایران به‌عنوان خودرویی بسیار بی‌آپشن و کم‌امکانات معروف است و در سمت مقابل لکسوسی را داریم که از مجهزترین خودروهای واردشده به‌کشور است. تفاوت فهرست امکانات دو خودرو بسیار بارز و واضح است؛ اما مهم‌ترین امکانات مشترک در لکسوس و لندکروزر سردکن صندلی‌ها، کروزکنترل هوشمند، ترمز پارک برقی، چراغ‌های LED، دوربین ۳۶۰ درجه و سقف پانوراماست. می‌توان گفت در بخش آپشن‌ها و رفاهی چیزی نیست که لندکروزر به‌عنوان برگ برنده دربرابر لکسوس رو کند و به‌همین دلیل با قاطعیت می‌توان لکسوس را خودرویی مجهزتر دانست. طرفداران خودروهای لوکس باید درنظر داشته باشند با توجه به‌لوکس بودن برند لکسوس و این‌که این خودروساز برای رقابت با خودروهایی همچون بنز و ب‌ام‌و تاسیس شده است بنابراین با کابینی بسیار مرغوب و پوشیده از چرم مواجهیم. اما لندکروزر که خودرویی برای دشت و بیابان است، کابینی کاملا پلاستیکی دارد که به‌رغم کیفیت مونتاژ بالا به‌هیچ‌عنوان حس خودرو لوکس را منتقل نمی‌کند.

مقایسه ایمنی
هر دو شاسی‌بلند ژاپنی حاضر در این تست خودروهای ایمنی هستند و لندکروزر در سال ۲۰۱۱ توانسته پنج ستاره ایمنی را از موسسه ANCAP استرالیا دریافت کند. لکسوس از نظر ایمنی خودرویی بهتر است و به‌لطف انواع سیستم‌های ایمنی فعال مانند ترمز خودکار، رادار تصادف و هشدار نقطه‌کور موفق به‌دریافت رتبه Top Safety Pick Plus از IIHS آمریکا شده است. البته وضعیت لندکروزر از نظر ایمنی کمی عجیب نیز هست؛ چراکه برخی نمونه‌های واردشده به‌بازار ایران تنها دو ایربگ دارند که برای چنین خودرویی با این قیمت توجیهی ندارد. با این‌که تویوتا نیز خودرو ایمنی است، اما نبود سیستم‌های ایمنی فعال درچنین بازه قیمتی یک نقطه‌ضعف برای خرید لندکروزر محسوب می‌شود.

تحلیل شرایط بازار و نتیجه‌گیری نهایی
وضعیت هر دو خودرو در بازار بسیار خوب است و طرفداران و خریداران خود را به‌رغم افزایش قیمت‌ها دارند. درواقع خرید هیچ‌یک از این دو خودرو ریسک محسوب نمی‌شود؛ بلکه سرمایه‌گذاری خوبی نیز هست. جایگاه تویوتا لندکروزر در بازار خودرو ایران واقعا استثنایی است و شاید اگر به‌فهرست امکانات رفاهی لندکروزر نگاه کنید، هیچ‌کس میلیاردها تومان پول پای چنین خودرویی نخواهد داد؛ اما برعکس این موضوع صادق است و لندکروزر خودرویی کاملا پرطرفدار است. لکسوس نیز با وجود حضور رقبای آلمانی به‌لطف خوشنامی برند، هزینه نگهداری پایین و مهم‌تر از همه طراحی خاص خود به‌سرعت توانست به‌یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار تبدیل شود.
تویوتا لندکروزر و لکسوس NX دقیقا رقیب هم نیستند و به‌همین دلیل نمی‌توان لزوما یکی را برتر از دیگری دانست. اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی کنیم می‌توانیم بگوییم لکسوس NX خودرویی مملو از امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی است که توانایی حرکتی بسیار خوبی نیز روی جاده دارد؛ اما روی توانایی خارج جاده‌ای آن نباید حسابی باز کنید. لندکروزر درمقابل هیچ امکانات شاخصی به‌شما نمی‌دهد؛ مگر توانایی عجیب در آفرود و البته نرمی سواری و جاداری فوق‌العاده کابین. بنابراین بین این دو شاسی‌بلند باید براساس انتظارات و نوع استفاده از خودرو تصمیم بگیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =