لوازم یدکی

افزایش نرخ ارز باعث شد قیمت لوازم یدکی نیز به‌شدت افزایش پیدا کند. همین مساله باعث رشد واحدهای زیرپله‌ای و تولید محصولات تقلبی و البته ارزان‌ شده است، چراکه مصرف‌کنندگان به دنبال محصولات ارزان هستند و از قطعات تقلبی و بی‌کیفیت آگاهانه یا از روی ناآگاهی استقبال می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار لوازم یدکی طی یکی دو سال اخیر به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفته است. افزایش نرخ ارز باعث شد قیمت لوازم یدکی نیز به‌شدت افزایش پیدا کند. همین مساله باعث رشد واحدهای زیرپله‌ای و تولید محصولات تقلبی و البته ارزان‌ شده است، چراکه مصرف‌کنندگان به دنبال محصولات ارزان هستند و از قطعات تقلبی و بی‌کیفیت آگاهانه یا از روی ناآگاهی استقبال می‌کنند. در این شرایط خرید محصولاتی که از کیفیت خوبی برخوردار و همچنین قیمت مناسبی داشته باشند، اهمیت پیدا می‌کند. درخصوص وضعیت بازار لوازم یدکی و این‌که آیا شرکت‌های داخلی می‌توانند حضور فعالی در بازارهای منطقه‌ای داشته باشند، با رضا واعظی، مدیرعامل شرکت «تداوم قطعه مهرگستر پیشرو» و برند «سام‌پارت» به گفت‌وگو پرداختیم.

درحال‌حاضر وضعیت بازار لوازم یدکی به چه شکل است؟ رکودی که در دیگر بازارها شاهدیم، تا چه اندازه در این بازار ریشه دوانده است؟
درحال‌حاضر وضعیت بازار باتوجه به نرخ دلار، نوسان دارد. وضعیت برای تولیدکننده‌ها نیز چندان مناسب نیست. باتوجه به نوسانات نرخ دلار، هزینه‌های تولیدکنندگان صعودی شده و درنتیجه در قیمت تمام‌شده کالا نیز شاهد افزایش هستیم. به هرحال شرکت‌های تولیدکننده و بازرگانی باتوجه به رشد قیمت تمام‌شده کالا مجبورند این جهش را بر محصول نهایی اعمال کنند. در نتیجه قیمت برای مصرف‌کننده نهایی افزایش پیدا خواهد کرد و گران تمام خواهد شد.

چه اقداماتی برای کاهش قیمت تمام‌شده می‌توان انجام داد؟
در مجموعه خود تلاش می‌کنیم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم تا بتوانیم کالا را با قیمت مناسب و مطلوب به دست مصرف‌کننده برسانیم. شرکت، برخی اقدامات را برای کاهش قیمت‌ تمام‌شده در نظر دارد، چراکه بازار رقابتی است و بهترین کیفیت و بهترین قیمت خریدار دارد.

طی یکی دو سال اخیر به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی مصرف لوازم یدکی کاهش پیدا کرده، این موضوع چه تاثیراتی بر بازار لوازم یدکی گذاشته است؟
در ماه‌های قبل، کرونا باعث رکود بازار شد ولی مسئولان تلاش کردند سایه کرونا را در کشور قدری کمرنگ کنند. اما بیشتر آسیب‌ها از سمت نوسانات نرخ ارز است و این مساله بر تولیدکننده و شرکت‌های بازرگانی زیان‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

از ابتدای سال تاکنون قیمت‌ها تا چه اندازه رشد کرده است؟
قیمت‌ها در مقاطع مختلفی با افزایش مواجه شدند. اما از ابتدای سال تاکنون بیش‌از 30درصد قیمت‌ها رشد داشته، درواقع نرخ‌ها از مبدأ که همان تولید است، روند روبه‌رشدی داشته است.

واردات قطعات با چه مشکلاتی مواجه است؟
درمجموعه ما واردات تا امروز سابقه نداشته است و بیشتر تمایل به استفاده از کالای ایرانی داشته‌ایم. چراکه کالای ایرانی، توان رقابت با کالاهای خارجی را دارد. وقتی کالایی در کشور تولید می‌شود، باعث کارآفرینی و همچنین ایجاد بازارهای جدید می‌شود. ضمن این‌که تولید در بحث بیکاری کارایی دارد و باعث می‌شود جلوی تبعات ناشی‌از آن گرفته شود. به نظر من، شاید بیش‌از 80 درصد کالاها امکان تولید در کشور را دارند. باید شرایطی را به وجود بیاوریم که کالا را در داخل تولید کنیم. به‌طور کلی تولید هر آنچه ارزش افزوده دارد، سودش در جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی خواهد رفت.

به لحاظ کیفی برخی مشتریان از محصولات ایرانی راضی نیستید. چه اقداماتی انجام می‌دهید تا قطعات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار باشد؟
بیشتر شرکت‌های بازرگانی و شرکت‌های تولیدکننده، گروه‌های تخصصی در حوزه کنترل کیفیت دارند. بنابراین ضروری است شرکت به‌صورت جدی وارد این موضوعات شود. مسلما کالای ایرانی توان رقابت با کالاهای خارجی و حتی اروپایی و آمریکایی را خواهد داشت. در شرکت، واحد کنترل کیفیت داریم. بر کالا از مرحله تولید تا ارسال به انبار، سه تا چهار مرتبه نظارت می‌کنیم. کالایی که از لحاظ استاندارد تایید خودروساز را نداشته باشد، به‌هیچ‌عنوان در بسته‌بندی‌ها قرار نخواهد گرفت. کالاهایی که در بسته‌بندی ما عرضه می‌شوند، استاندارد خودروسازهای ایرانی را دارند.

قطعات جعلی و تقلبی هم در بازار بسیار زیاد شده است. چه اقداماتی می‌توان برای جلوگیری از این مورد انجام داد؟ اصولا دلیل افزایش تولید محصولات تقلبی چیست؟
نظارت‌های اداره استاندارد باید بر کارخانه‌های تولیدی بیشتر شود و ناظران نیز باید بازدیدهای مکرری از کارخانه‌های تولیدی داشته باشند. ضمن این‌که تولیدکنندگان را مجاب کنند که قطعه باید براساس استانداردهای خودروساز تهیه و تولید شود. کلیه کارگاه‌هایی که به‌صورت زیرپله‌ای فعالیت می‌کنند، فاقد استاندارد هستند بنابراین باید جمع‌آوری و حتی پلمپ شوند. این اقدام جزو وظایف نهادها و سازمان‌های ناظر است و باید در این خصوص اقدامات موثرتری انجام دهند.

بحث شناسه‌دار کردن قطعات نیز مطرح بود. چقدر این موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
هرچه برچسب و نشان استاندارد بیشتری بر کالا حک شود، مصرف‌کننده مطمئن‌تر خواهد شد که این قطعه، استاندارد است و معیوب نخواهد بود.
شناسه‌دار کردن قطعات می‌تواند بر اعتماد مصرف‌کنندگان بیفزاید. اما به‌طور کلی، برخورد قاطع با افرادی که اقدام به تولید محصولات تقلبی می‌کنند باعث می‌شود در بازار شاهد چنین قطعاتی
نباشیم.

مجموعه شما بیشتر در چه حوزه‌هایی فعال است و هدف‌گذاری‌ تولید برای امسال و سال آینده چه بوده است؟
سام‌پارت در سال 94 تاسیس شد و ماموریتش فروش و توزیع قطعات لوازم یدکی خودرو در بازار ایران و منطقه از طریق توسعه برند، شیوه‌های نوین و شبکه‌سازی هوشمند فروش در راستای ارزش‌آفرینی پایدار برای تمام ذی‌نفعان است. چشم‌انداز شرکت، کسب سهم 10درصدی از بازار یدکی خودرو در ایران طی یک‌دهه و حضور فعال در بازار کشورهای منطقه به‌خصوص عراق و سوریه با محوریت خودروهای ایرانی است. ما به ارزش‌های کلیدی احترام می‌گذاریم؛ از فعالیت‌ها و نوآوری در فعالیت‌ها استقبال می‌کنیم. باتوجه به فعالیت‌های سازنده و موثر، ارزش‌آفرینی برای مشتریان و تولیدکنندگان، احترام به فرهنگ و اصول دینی و کرامت انسانی، پایبندی به اخلاق و کسب‌وکار حرفه‌ای در سازمان، توجه به سرمایه‌های انسانی به‌عنوان مهم‌ترین دارایی سازمان مدنظر هستند. ضمن این‌که توجه به کارکرد تیمی، نگرش سیستمی و نتیجه‌گرایی در تمام فعالیت‌های این مجموعه تسری دارد.

در بحث صادرات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در آینده نزدیک واحد صادرات شرکت را برای بازار سوریه و عراق فعال خواهیم کرد. بازار بسیار بزرگی در این کشورها وجود دارد. خودروهای فراوانی از شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در این دو کشور وجود دارد. به نظر من شرکت‌های ایرانی می‌توانند 10 تا 15 درصد سهم بازار قطعات یدکی این دو کشور را در اختیار بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

آخرین اخبار