موتورسیکلت‌

حتما افرادی را مشاهده کرده‌اید که با موتورسیکلت، بارهای متفاوت و گوناگونی را حمل و جابه‌جا می کنند و گاه ظرفیت بارهایی که حمل می‌کنند به قدری زیاد است که همه انگشت به دهان می‌مانند! چنین کاری مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد و گاه حوادث ناگواری نیز  به واسطه آنها رخ می‌دهند که قابل‌جبران نیستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر گذرتان به مناطق مرکزی شهر افتاده باشد، صحنه‌های عجیبی را می‌بینید. در مناطق شلوغ‌تر و پررفت‌وآمد کلانشهرها به غیر از ترافیک و ازدحام خودروها، انواع وسایل نقلیه‌موتوری را می‌بینید که به جابه‌جایی بار و وسایل حجیم و سنگین مشغولند. این موضوع که تقریبا جزیی از فرهنگ ترافیکی کلانشهرها شده، به راحتی و بدون مشکل اتفاق می‌افتد اما در این معادله هم بارکش و هم صاحب بار نیز از این وضعیت ناراضی نیستند!

موتورسیکلت؛ بارکش محبوب!
حتما افرادی را مشاهده کرده‌اید که با موتورسیکلت، بارهای متفاوت و گوناگونی را حمل و جابه‌جا می کنند و گاه ظرفیت بارهایی که حمل می‌کنند به قدری زیاد است که همه انگشت به دهان می‌مانند! چنین کاری مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد و گاه حوادث ناگواری نیز به واسطه آنها رخ می‌دهند که قابل‌جبران نیستند. به همین دلیل پلیس راهور براساس قانون جدید، حمل بار با موتورسیکلت را ممنوع کرده است. حمل بار توسط موتورسیکلت باید براساس ظرفیت مجاز و تعیین‌شده انجام شود. بنابراین افرادی که این قانون را زیرپا می‌گذارند با مجازات روبه‌رو خواهند شد.
افرادی که بارهای غیرمتعارف را حمل می‌کنند موجب اختلال در تردد شهروندان می‌شوند. همچنین ممکن است گاهی آسیب مالی و جانی نیز بر خود و سایر افراد وارد کنند. حمل اشیای بزرگ یا سنگین با موتورسیکلت به برهم خوردن تعادل منجر می‌شود و قابلیت مانور را بسیار کم می‌کند.
بسیاری از افرادی که موتورسیکلت می‌رانند، معتقدند موتورسیکلت برای حمل بار و اشیای حجیم کاربرد ندارد. واقعیت این است در بسیاری از کشورهای جهان موتورسیکلت نقش چندانی در حمل‌ونقل ایفا نمی‌کند و برای کاربری تفریحی یا سفرهای کوتاه داخل شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی در کشور ما و به‌خصوص در پایتخت حضور موتورسیکلت‌ها بسیار پررنگ است و حتی برای بسیاری افراد به‌عنوان منبع درآمد شناخته می‌شود.

وانت‌های رنگ‌به‌رنگ
وانت‌بارها در تمامی نقاط جهان بخش جدایی‌ناپذیر در رفت‌وآمدهای روزمره و حتی فعالیت‌های اقتصادی بزرگ و کوچک هستند. در ایران هم از دیرباز پای این خودروها به صنایع و مشاغل مختلف باز شده و گردش چرخ اقتصادی بدون حضور آن‌ها ممکن نیست.
دیدن یک وانت کوچک که به اندازه یک کامیون بار حمل می‌کند، صحنه‌ای آشناست. حمل بار و اثاثیه منزل با وانت مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی وقتی بیش از ظرفیت، وانت بارگیری شود، مشکل جدی ایجاد خواهد شد. به‌هرحال ظرفیت وانت‌بار محدود است و برای حمل بار تا وزن مشخصی طراحی شده! بسیاری از حوادث، ناشی از اضافه بار خودروهای باربری و حمل بار است. هزینه باربری وانت نسبت به کامیون‌های بزرگ حمل بار کمتر است. اما نباید به این دلیل هر باری را با وانت جابه‌جا کرد. براساس تقسیم‌بندی بین‌المللی انواع وانت‌بار از لحاظ ظرفیت شامل سبک، نیمه‌سنگین و سنگین هستند. به‌طورکلی وزن و حجم بار موردنظر، باید مناسب با اندازه و ظرفیت خودرو باشد. انواع خودروهای وانت با ظرفیت‌های متفاوت به 3 گروه تقسیم می‌شوند:
وانت بار با ظرفیت حمل بار نیم‌تن
وانت‌بار با ظرفیت حمل بار سه‌چهارم تن
وانت‌بار با ظرفیت حمل بار بالای یک‌تن

بار زیاد به مقصد نمی‌رسد!
حوادث مرتبط با این موضوع توسط وسایل نقلیه غیرمجاز به وقوع نمی‌پیوندد، بلکه در بسیاری‌از موارد شاهدیم خودروهای مجاز حمل بار نیز به علت عدم رعایت نکات ایمنی یا ناتوانی راننده در کنترل آن حادثه می‌آفرینند؛ حتی در برخی موارد نیز حمل بار بیش از حد توسط این خودروهای باری خبرساز شده است. هر از چند گاه در صفحه حوادث خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها، با خبری درباره حادثه‌آفرینی خودروهای حامل تیرآهن، تیرچه بلوک، میلگرد، لوله و تیرهای چوبی یا ورق‌های آهنی مواجه می‌شویم؛ حوادثی که منجر به خسارت به وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و حتی انسان‌ها می‌شوند.
معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: «حمل و جابه‌جایی بارهای سنگین مانند تیرچه بلوک، تیرچه‌آهن و موارد مشابه که خارج از ظرفیت این ناوگان باشند، با برخورد پلیس مواجه خواهند شد. اگر رانندگان این ناوگان اقدام به حمل بار اضافه یا بارهایی با طول، عرض یا ارتفاع بیشتر از حد مجاز کنند، متوقف و اعمال قانون خواهند شد. همچنین سوار کردن مسافر در قسمت بار، حمل بارهای خطرناک نامتعارف و نشاندن بیش از یک نفر در جلوی وسیله نقلیه باری از دیگر تخلفاتی هستند که پلیس راهور تهران بزرگ با آنها برخورد خواهد کرد.»
اما این مساله فقط حوادث موتوری و خودرویی را دربر ندارد و خسارت‌های وارده شامل دامنه گسترده‌تری است. براساس تحقیقات علمی به ازای هر تن اضافه تناژ بار در خودروهای سنگین، میزان خسارت به زیرساخت‌های شهری تا چهار برابر افزایش پیدا می‌کند. حتما بارها دیده‌اید خیابانی آسفالت می‌شود؛ اما چندماه بعد آسفالت دوباره ترک می‌خورد؛ فارغ‌از مسائل مربوط به استانداردهای کیفی آسفالت، تردد خودروهای سنگین با بار اضافه نیز روزانه هزینه‌های سنگینی بر شهر تحمیل می‌کنند. علاوه‌بر خسارتی که به زیرساخت‌های شهری وارد می‌شود، میزان فرمان‌پذیری خودرویی که بیشتر از میزان استاندارد باز زده است نیز پایین می‌آید، بر سیستم‌های ترمز خودرو اثر می‌گذارد و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد که این امر منجر به افزایش آلایندگی خواهد شد.
در قانون و براساس آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی پلیس با حاملان اجسامی نظیر تیرآهن و ورق‌های فلزی که بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوط حمل شوند، برخورد و متخلفان را اعمال قانون خواهد کرد. عدم رعایت مقررات حمل بار 100هزار تومان در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی جریمه دارد. این جریمه برای سایر شهرها80هزارتومان و برای روستاها و راه‌های روستایی 60 هزار تومان تعیین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =