هیوندای سوناتا 2009

معمولا دو خودرو از دو کلاس کاملا متفاوت را به‌گونه‌ای با هم مقایسه می‌کنیم که تنها وجه اشتراکشان محدوده قیمتی یکسان باشد. اما امروز دو خودرو مورد نظر ما علاوه‌بر بازه قیمتی مشترک، هر دو در کلاس سدان‌های کامپکت نیز قرار می‌گیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در این صفحه از روزنامه «دنیای‌خودرو» معمولا دو خودرو از دو کلاس کاملا متفاوت را به‌گونه‌ای با هم مقایسه می‌کنیم که تنها وجه اشتراکشان محدوده قیمتی یکسان باشد. اما امروز دو خودرو مورد نظر ما علاوه‌بر بازه قیمتی مشترک، هر دو در کلاس سدان‌های کامپکت نیز قرار می‌گیرند. البته این یک مقایسه کاملا برابر نیست؛ چراکه اختلاف سنی میان این دو خودرو سبب شده است هر کدام از آن‌ها به‌یک نسل متفاوت تعلق داشته باشند. سوزوکی کیزاشی مدل 2012 که از نظر فنی رقیبی برای نسل ششم هیوندای سوناتا یعنی سوناتا YF بوده، امروزه در ایران از نظر قیمتی رقیب هیوندای سوناتا 2009 متعلق به‌نسل پنجم هیوندای سوناتا یعنی سوناتا NF است و کیزاشی 2012 و سوناتا 2009 هر دو این روزها در محدوده‌قیمت بین 400 تا 600 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسند؛ این درحالی است که قیمت سوناتا مدل 2012 که رقیب مستقیم کیزاشی مورد نظر محسوب می‌شود از حدود 800 میلیون‌تومان آغاز شده و تا یک‌میلیارد تومان ادامه دارد. اما علت اختلاف قیمت فاحش میان این دو خودرو در یک کلاس چیست؟ درادامه ضمن معرفی، بررسی و مقایسه کیزاشی و سوناتا مورد نظر، ‌دلایل اختلاف قیمت میان رقبای مستقیم کیزاشی در بازار ایران را ذکر خواهیم کرد.

آشنایی با سوناتا و کیزاشی
بیشتر علاقه‌مندان به‌خودروهای کره‌ای تصور می‌کنند خودروسازان کره‌ای نوپا هستند و به‌تازگی توانسته‌اند در صنعت‌خودرو حرفی برای گفتن داشته باشند و درمقابل، خودروهای ژاپنی را از اصیل‌ترین‌ها و قدیمی‌ترین‌ها می‌دانند؛ اما باید گفت این موضوع درخصوص سوناتا و کیزاشی صدق نمی‌کند. کمپانی هیوندای برای نخستین‌بار سوناتا را به‌عنوان یک سدان متوسط در سال 1985 وارد خط تولید کرد.
از آن زمان تاکنون سوناتا 36 سال بی‌وقفه تولید و به‌بازارهای جهانی عرضه شده است. نسل دوم تا هفتم سوناتا به‌ترتیب در سال‌های 1988، 1993، 1998، 2004، 2009 و 2014 معرفی شده و به‌تولید انبوه رسیده است و جدیدترین نسل این هیوندای به‌عنوان نسل هشتم از سال 2019 تاکنون درحال تولید است. سوناتا مورد نظر ما در این نوشتار از فیس‌لیفت نسل پنجم بوده که درمحدوده‌زمانی 2007 تا 2009 روی خط‌تولید قرار داشته است.
سوناتا یکی از اعضای پر و پا قرص بازار خودروهای وارداتی ایران بوده که قدمت حضور رسمی آن در این بازار به 15 سال پیش بازمی‌گردد و از نخستین‌سال‌های عرضه نسل پنجم سوناتا یعنی سال 2006 این خودرو وارد بازار ایران شد و تا سال 2018 که واردات خودرو خارجی به‌کشور بسته نشده بود، نسل‌های پنجم، ششم و هفتم سوناتا بدون وفقه به‌مدت 12 سال در کشور عرضه شدند. برخلاف سوناتا، کیزاشی یک پروژه نه‌چندان موفق از سوزوکی است که نتوانست حتی یک دهه در بازار جهانی دوام بیاورد.
درسال 2009 سوزوکی سدان متوسط جدید خود را با نام کیزاشی تولید و عرضه کرد و گفته می‌شود این خودرو جانشین مدل نه‌چندان موفق سوزوکی ورونا شد که در بازه زمانی 2000 تا 2006 عرضه می‌شد. البته کیزاشی هم نتوانست این سرنوشت شوم سدان متوسط برند سوزوکی را تغییر دهد و درنهایت پس از هفت سال حضور روی خط‌تولید در سال 2016 تولید آن متوقف شد. کیزاشی‌های موجود در کشور اکثرا مدل 2012 بوده و در کل خودرو کمیابی در بازار ایران به‌حساب می‌آید.

مقایسه سوزوکی کیزاشی با هیوندای سوناتای کارکرده در محدوده 600 میلیون‌تومان


کدام زیباتر است؟
نسل مورد نظر هیوندای سوناتا در اصل یک انقلاب طراحی در تاریخچه این خودرو به‌حساب می‌آید و اختلاف سطح میان طراحی این نسل با نسل پیشین به‌قدری زیاد است که اصلا نمی‌توان آن‌ها را دو نسل از یک خودرو دانست. به‌هرحال طراحی این نسل سوناتا به‌قدری خوب بوده که با وجود گذشت 17 سال، همچنان می‌توان آن را یک سدان خانوادگی با طراحی قابل قبول دانست. حتی بسیاری بر این باورند که مدل قبل از فیس‌لیفت این سوناتا نسبت به‌مدل فیس‌لیفت‌شده آن نیز بهتر است. درون کابین سوناتا مورد نظر چیز جذابی برای سرنشینان امروزی به‌چشم نمی‌خورد و این خودرو با یک کابین ساده از سرنشینان خود میزبانی می‌کند که قدیمی بودنش کاملا مشهود است. برخلاف خریداران خودروهای کره‌ای، اگر به‌دنبال خرید یک خودرو ژاپنی هستید، قطعا ویژگی‌هایی همچون زیبایی، آپشن‌ و ... خودرو اولویت اول شما نیست. چراکه اکثر مشتری‌های این‌گونه خودروها به‌دنبال کیفیت، دوام و هزینه‌های نگهداری پایین هستند. بنابراین از نگاه کسی که قصد دارد خودرو ژاپنی خریداری کند، کیزاشی از نظر طراحی مدل بی‌نقصی است. سوزوکی کیزاشی حدود هشت سال جدیدتر از سوناتا بوده و پایه طراحی آن به‌سال 2009 بازمی‌گردد. با این حال طراحی آن همچون طراحی سوناتا نسل پنجم ماندگار نیست و درحال حاضر نیز جذابیت‌های روزهای نخست خود را کاملا از دست داده است. برخلاف طراحی نمای بیرون، اختلاف سن میان سوناتا و کیزاشی در بخش کابین به‌خوبی مشهود است. با وجود این‌که کیزاشی همچون سوناتا از کابینی ساده و قدیمی بهره می‌برد، اما شرایط آن به‌مراتب بهتر است.
حداقل امکانات
با وجود این‌که خودروهای کره‌ای و به‌خصوص مدل‌های متعلق به‌گروه هیوندای به‌داشتن آپشن‌های فراوان معروف هستند، اما با متر و معیارهای امروز، این ماجرا درخصوص سوناتا مدل 2009 صدق نمی‌کند. به‌خصوص اگر نسخه پایه آن را با امکانات رفاهی استاندارد خریداری کنید که فاقد هر نوع آپشن سفارشی باشد. درحالت کلی شما درون کابین سوناتا مورد نظر از امکاناتی مانند کروزکنترل، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی، تنظیم موقعیت چهارحالته، دکمه‌های کنترلی، روکش چرم و تریم چوب، سیستم صوتی مجهز به شش اسپیکر 240 واتی، آمپلی‌فایر و چنجر 6 تایی، قطب‌نما، مجموع ایربگ‌ها 2 عدد، ورود بدون کلید، سیستم تهویه دستی، صندلی‌ راننده هشت‌حالته برقی با تنظیم دستی گودی کمر، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، تریم چوب، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ راننده، درگاه USB و AUX، پرده عقب و ... بهره خواهید برد. کیزاشی نیز همچون سوناتا، امکانات زیادی را در اختیار شما نمی‌گذارد. اما کمبود امکانات در این خودرو کمتر از سوناتا به‌چشم می‌خورد. چراکه خودروهای ژاپنی در ذهن مشتریان بیشتر با کیفیت و دوام بالای خود معروف هستند تا امکانات رفاهی فراوان. بنابراین کسی که به‌دنبال خرید کیزاشی باشد از قبل بر سر آپشن با خود کنار آمده است. البته لازم به‌توضیح است که کیزاشی در ایران در دو نسخه فول و نیمه‌فول عرضه شد که در این نوشتار به‌امکانات نسخه پایه یا همان نیمه‌فول پرداخته‌ایم تا رقابت برابری با سوناتا داشته باشد. کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، اتوهلد، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با هفت اسپیکر، مانیتور 6.1 اینچی، مجموع ایربگ‌ها هفت عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده شش‌حالته دستی، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، دسترسی به‌صندوق، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، درگاه USB، شیشه دودی عقب و ... از جمله آپشن‌هایی است که درون کابین کیزاشی با آن‌ها مواجه خواهید شد.
عملکرد فنی کدام بهتر است؟
همان‌طور که در ابتدای نوشتار اشاره شد، کیزاشی در اصل رقیب هیوندای سوناتا YF یا همان نسل ششم سوناتاست که به‌صورت همزمان از سال 2009 تولید آن آغاز شده است. اما اکنون این سدان ژاپنی از نظر قیمتی با سوناتا NF یا همان نسل پنجم سوناتا در یک رده قیمتی قرار دارد. علت این اختلاف قیمت بیش از 1.5 برابری سوناتا نسبت به‌کیزاشی را باید در محبوبیت سوناتا و عدم استقبال از کیزاشی در بازار جویا شد.
به‌عبارت دیگر باید گفت اگر خودرویی همچون کیزاشی به‌دلیل عرضه نادرست با استقبال پایین مواجه شد و ناکام ماند، از نظر قیمتی به‌مراتب ارزان‌تر از خودرویی است که با عرضه صحیح توانسته توجه مشتریان را به‌خود جلب کند و به‌صورت انبوه عرضه شود. برای مقایسه کیزاشی و سوناتا نسل پنجم باید گفت هر دو خودرو از موتور چهارسیلندر 2.4 لیتری تنفس‌طبیعی و پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو بهره می برند. موتور کیزاشی 10 اسب بخار قدرت و 3 نیوتن متر گشتاور بیشتر نسبت به سوناتا تولید می‌کند و یکی از تمایزهای میان این دو سدان متوسط گیربکس آن‌هاست. جایی که هیوندای تصمیم گرفته از گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک استفاده کند؛ اما سوزوکی گیربکس CVT را برای کیزاشی انتخاب کرده است. شتاب کیزاشی با وجود این گیربکس باز هم 0.2 ثانیه بهتر از سوناتا بوده و مصرف سوخت آن نیز 0.8 لیتر کمتر است. درحالت کلی کیزاشی از نظر فنی دارای برتری نسبی بوده که طبیعی به‌نظر می‌رسد و به‌هر حال این خودرو پنج سال بعد از سوناتا NF تولید شده و جدیدتر از آن است. هرچند حتی دو نسل بعدی سوناتا در بازار ایران نیز از نظر فنی با اختلاف جزئی نسبت به‌کیزاشی عملکرد ضعیف‌تری دارند. البته مسائل مهمی همچون خدمات پس از فروش، فراوانی قطعات یدکی و ... به‌مراتب مهم‌تر از اختلاف جزئی میان مشخصات فنی این دو خودرو است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =