مسابقات لمانز

به‌طور کلی چهار کلاس خودرو در مسابقات 24 ساعته لمانز به‌رقابت می‌پردازند: LMP1، LMP2، LMGTE Pro و LMGTE Am. کلاس LMP1 (Le Mans Prototype 1) رده برتر در این مسابقات به‌حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»، 60 دستگاه خودرو در چهار کلاس مختلف طی ۲۴ ساعت با هم رقابت می‌کنند؛ اما چطور می‌شود خودروهای تیم‌های مختلف در کلاس‌های مختلف را تشخیص داد؟ در این مطلب قصد داریم به‌این بپردازیم که چطور می‌توانیم درشرایطی که به‌جدول‌ رده‌بندی دسترسی نداریم، این کار را انجام دهیم.

چطور خودروها را تشخیص دهیم؟
به‌طور کلی چهار کلاس خودرو در مسابقات 24 ساعته لمانز به‌رقابت می‌پردازند: LMP1، LMP2، LMGTE Pro و LMGTE Am. کلاس LMP1 (Le Mans Prototype 1) رده برتر در این مسابقات به‌حساب می‌آید؛ جایی که قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین خودروها حاضر هستند. آن‌ها توسط سازندگانی همچون تویوتا طی چند سال اخیر در کنار تیم‌های خصوصی مانند Rebellion Racing حضور دارند و ده‌ها مورد از این تیم‌ها در شبکه مسابقات حضور دارند. درکلاس LMP2 نیز شاهد نمونه‌هایی خاص هستیم؛ اما این بار موضوع کمی پیچیده است. این خودروها از نظر عملکرد نسبتا به LMP1 ها نزدیک هستند و به‌طور کلی 20 خودرو در کلاس LMP2 وارد شده است و اگرچه مسابقات 24 ساعته لمانز بدون دسته‌بندی GTE (استقامت تورینگ بزرگ) طعم مناسبی نخواهد داشت، درنهایت می‌توان به 17 خودرو کلاس LMGTE Pro اشاره کرد که درواقع یکی از داغ‌ترین رقابت‌ها طی این هشتاد و شش دوره مسابقه بوده است. فراری، پورشه، شورولت کوروت، فورد، ب‌ام‌و و آستون‌مارتین برای پیروزی در رقابتی معتبر مبارزه می‌کنند و مدل‌های سال قبل به‌طور منظم از این کلاس به‌رده LMGTE Am منتقل می‌شوند.

کدهای رنگی در هر کلاس
برای کمک به‌تماشاگران در شناسایی خودروها، رنگ خاصی به‌هرکلاس اختصاص داده شده است و اعداد شماره خودروها در کلاس LMP1 روی پس‌زمینه قرمز نشان داده می‌شود. در کلاس LMP2 ها پس‌زمینه آبی می‌شود و رنگ سبز برای کلاس LMGTE Pro است؛ درحالی که کلاس LMGTE Am با پس‌زمینه نارنجی حاضر هستند. این اعداد در دو طرف خودروها و روی کاپوت نمایش داده می‌شوند.

کدام خودرو در هرکلاس رتبه اول را دارد؟
این سوالی است که اغلب تماشاگران کنار پیست می‌پرسند و پاسخ آسان است و هر خودرو دارای سه دیود نوری روی هر در است که به‌عنوان سیستم نور جلوداری شناخته می‌شود و اگر یک چراغ روشن باشد، به‌این معنی است که خودرو نفر اول کلاس خود است. دو دیود روشن نشان‌دهنده ماشین دوم و سه دیود جایگاه سوم کلاس را نشان می‌دهد. اگر هیچ دیودی روشن نباشد، خودرو در جدول رده‌بندی پایین‌تر از جایگاه سوم قرار دارد و این سیستم در شب به‌بیشترین میزان تشخیص می‌رسد.

نرم‌افزار موبایل 24h لمانز
با دانلود کردن این نرم‌افزار ‌رده‌بندی، فهرست تیم‌های حاضر، رانندگان، برنامه مسابقات بعدی، تصویر، کلیپ‌های ویدئویی، مصاحبه‌ها، نتایج و پست‌های مهم شبکه‌های اجتماعی را دراختیار خواهید داشت. البته برای پیگیری دقیق مسابقه و دسترسی به‌پوشش زنده کامل، از زمان شروع جلسات تمرین لازم است در بخش پولی این نرم‌افزار ثبت‌نام کنید. تنها با 9.99 یورو تمام رتبه‌بندی‌ها، محتوای اختصاصی و تصاویر 14 دوربین داخلی هر خودرو را می‌توانید دریافت کنید تا رانندگان یا تیم‌های مورد علاقه خود را دنبال کنید.

تشخیص از روی رنگ‌آمیزی
از دیگر راه‌های تشخیص خودرو از کنار پیست، رنگ آن است و برخی خودروها رنگ‌آمیزی سنتی خود را دارند و به‌عنوان مثال همیشه فراری با رنگ قرمز شناخته می‌شود؛ آستون‌مارتین رنگ سبز دارد و شورولت کوروت‌ زردرنگ است. تیم پورشه GT با دراختیار داشتن طراحی خودروهای هنری معروف خود، عمدتا با دو خودرو از چهار مدل 911 RSR که درکلاس LMGTE Pro حضور دارند، به‌مناسبت هفتادمین سالگرد این برند، رنگ و بوی ویژه‌ای را به‌مسابقات بخشیده‌اند. شماره 91 پورشه با رنگ‌های نمادین تولیدکننده سیگار دردهه 1980 رنگ‌آمیزی شده و این درحالی است که شماره 92 به 917 «خوک صورتی» در سال 1971 ادای احترام می‌کند و این طرح مطمئنا کمی ابروها را بالا می‌برد. حقیقت این است که وقتی عادت کرده باشید ماشین‌ها را از روی ظاهرشان تشخیص دهید، در آینده سعی می‌کنید آن‌ها را از روی صدایی که تولید می‌کنند نیز شناسایی کنید. البته غیر از این روش ما دو نرم‌افزار هم برای دیدن جدول رده‌بندی به‌طور زنده در کنار ارائه اخبار و حوادث خاص معرفی می‌کنیم.

اپلیکیشن LE MANS CIRCUIT INFO
اگر به‌خودروهای مسابقه‌ای قدیمی علاقه دارید و قصد دارید تمام اطلاعات مهم در تاریخ موتوراسپرت و مسابقات لمانز از جمله اشخاص سرشناس، قوانین، تاریخچه قهرمانان و نکات کلیدی درباره هر پیست را دریافت کنید، با استفاده از این اپلیکیشن چنین امری امکان‌پذیر است. از جمله این موارد می‌توان به‌مستقیمی مولسان، پیچ دانلوپ و موارد دیگر اشاره کرد. برای آمادگی پیش از حضور در پیست‌ها و یافتن نقاطی که بتوانید در آن‌ها بهترین دید را داشته باشید و از مراکز تفریحی درهر نقطه از پیست بهره ببرید، می‌توانید از این برنامه استفاده کنید و این برنامه بهترین کارایی را برای شما خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =