خودروهای ناقص کارخانه

درحالی‌که اصلاحیه قیمت‌ها در نوبت نخست اجرا به‌فاصله یک روز از ابلاغ لغو شد و یک ماه دچار بلاتکلیفی بود. در این یک ماه نیز نه‌تنها از شمار خودروهای کف کارخانه کم نشد، بلکه بر آن افزوده نیز شد. چراکه از یک‌سو قطعه‌سازان بزرگ به‌ویژه تامین‌کنندگان قطعات الکترونیکی به‌واسطه سنگین شدن مطالبات معوقشان حتی سرمایه در گردش خود را نیز از دست داده بودند.

به گزارش «اخبار خودرو»،حدود پنج روز پیش سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد درپی نشست‌های تخصصی و بازدیدهای میدانی از ایران‌خودرو، سایپا و قطعه‌سازان به منظور پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودروهای ناقص، مدیران عامل این دو گروه خودروسازی را فراخوانده است تا دریابد چرا روند کاهش خودروهای کسری‌دار مطابق برنامه زمان‌بندی قبلی پیش نرفته است. براساس اخبار پیشین، این زمان‌بندی بر مبنای موعد اجرای اصلاحیه قیمت‌های مصوب آبان‌ماه تنظیم شده بود.
درحالی‌که اصلاحیه قیمت‌ها در نوبت نخست اجرا به‌فاصله یک روز از ابلاغ لغو شد و یک ماه دچار بلاتکلیفی بود. در این یک ماه نیز نه‌تنها از شمار خودروهای کف کارخانه کم نشد، بلکه بر آن افزوده نیز شد. چراکه از یک‌سو قطعه‌سازان بزرگ به‌ویژه تامین‌کنندگان قطعات الکترونیکی به‌واسطه سنگین شدن مطالبات معوقشان حتی سرمایه در گردش خود را نیز از دست داده بودند، ازسوی‌دیگر نه‌تنها نقدینگی لازم برای تامین قطعات کسری از خارج کشور وجود نداشت، بلکه این اقلام به‌واسطه تبعات ناشی‌از شیوه بیماری کرونا در سطح جهان کمیاب شده‌اند و حتی خودروسازان مطرح خارجی نیز کم‌وبیش با این معضل دست‌به گریبان هستند. بدین ترتیب عملا راهی برای تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص به‌منظور کاهش التهاب بازار خودرو وجود نداشت. بدین ترتیب، مدیران عامل دو خودروساز نیز در توضیحات خود در جلسه با مسئولان سازمان بازرسی عنوان کردند باتوجه به مراتب مذکور، دپوشدن خودروهای ناقص در کارخانه نمی‌تواند از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی شود. در تایید این مدعا نیز حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: «فراخوان مدیران دو خودروسازی بزرگ، دعوتی برای شنیدن توضیحات آن‌ها بوده نه احضار توسط مقام قضایی برای استماع دفاعیات که احتمالا عنوان درستی نبوده است.»
کمبود اقلام الکترونیکی؛ عامل اصلی تولید ناقص
در همین راستا، قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، کمیاب شدن اقلام زیرمجموعه الکترونیک را عامل اصلی افزایش خودرو در پارکینگ‌های این شرکت دانست و تاکید کرد: «آمار خودروهای دارای کسری قطعه به‌صورت دوره‌ای به مراجع ذیربط اعلام می‌شود.» حمید مرادی با بیان این‌که کمیاب شدن اقلام الکترونیک، سبب افزایش تولید خودروهای دارای کسری قطعه شده است، تصریح کرد: «این موضوع روند تامین زیرمجموعه الکترونیک را در سطح جهانی دچار اختلال کرده است.» وی از یک‌سو افزایش درخواست اقلام کامپیوتری و الکترونیکی به‌دلیل بیماری کرونا و تغییر سبک زندگی مردم و ازسوی‌دیگر خروج یکی از شرکت‌های تولیدکننده این اقلام از چرخه تولید را از عوامل مهم مشکلات ایجادشده در تامین آن دانست و گفت: «مشکلات ایجادشده، در برخی کشورهای مبدأ و عرضه‌کننده مواد اولیه سبب کاهش شدید تولید سیلیکون به‌عنوان ماده اولیه تولید اقلام الکترونیک شده است.»

مقابله با معضل جهانی در زنجیره تامین ایران‌خودرو
قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین از برنامه‌ریزی برای کاهش تبعات این معضل جهانی در زنجیره تامین ایران‌خودرو خبر داد و گفت: «اقدامات مناسبی برای تامین هرچه سریع‌تر اقلام الکترونیکی اختصاص یافته است تا بتوانیم تاثیر این بحران جهانی در صنعت قطعه‌سازی کشور را به حداقل کاهش دهیم.» وی افزود: «طبق جدول قطعات کسری محصولات ایران‌خودرو که در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد، درحال‌حاضر کسری قطعه سبب متوقف‌ماندن خودروهای ناقص در پارکینگ‌های این شرکت شده و بیشترین کسری مربوط به قطعات با فناوری پیشرفته و الکترونیکی است.» مرادی تصریح کرد: «با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، گروه صنعتی ایران‌خودرو با وجود مشکلات، تلاش کرده است تحویل خودرو به بازار و مشتریان مطابق با قرارداد صورت گیرد و تعداد تعهدات دارای تاخیر زمانی در تحویل کاهش قابل توجهی داشته و این روند کاهشی ادامه دارد.» وی اظهار امیدواری کرد در ماه‌های پایانی سال «تولید،‌ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و حمایت از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط، گروه صنعتی ایران‌خودرو بتواند به هدف تولید امسال دست یابد.

تکمیل و تجاری‌سازی بیش‌از ۲۱هزار خودرو در آبان‌ماه
گروه صنعتی ایران‌خودرو در نیمه آبان‌ماه امسال‌ توانست از رکورد تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعه عبور کند. این خودروساز در هفته دوم آبان توانست ۲۱هزار و ۵۵۲ دستگاه انواع خودرو سواری را تکمیل،‌ تجاری‌سازی و آماده عرضه کند و به مشتریان تحویل دهد. در آن مقطع زمانی، با تامین بخش عمده‌ای از قطعات کسری خودروها، روند تکمیل خودروها شتاب گرفت و 23درصد خودروهای کف ایران‌خودرو تجاری‌سازی شد. طبق راهبرد تعیین‌شده ازسوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و حمایت از تامین قطعات موردنیاز، تکمیل و عرضه خودروهای دارای کسری قطعه، در اولویت گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد و به‌زودی بخش عمده این خودروها تحویل مشتریان خواهد شد. بر همین اساس، تعهدات معوق ایران‌خودرو به مشتریان نیز کاهش یافته است و انتظار می‌رود با ادامه روند فعلی بخش زیادی از خودروهای موجود تکمیل شده و با افزایش عرضه به بازار، امکان خرید برای مشتریان با قیمت واقعی فراهم شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 0
    گشتی در انبار خودروهای ناقص ایران‌خودرو خودروهای دپوشده در کف پارکینگ کارخانه چه کم‌ دارند؟.................. مدیریت وغیرت ودلسوزی ونظارت وعدم رانت وانحصار و نا گفته های بسیار دیگر.......

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =