به‌طور قطع CES امسال می‌تواند افق دید دقیق‌تری نسبت به‌صنعت ارائه کند. بنابراین قدم زدن در میان پله‌های مهم‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه خالی از لطف نیست.

به گزارش «اخبار خودرو»،درباره نمایشگاه وسایل برقی مصرفی «CES» هرچه بگوییم کم گفتیم. این نمایشگاه طی سال‌های اخیر به‌مهم‌ترین رویداد رونمایی تمام تجهیزاتی که انسان‌ها با آن در ارتباط هستند تبدیل شده است. امسال هم سال مهمی برای خودروسازان به‌شمار می‌رود. بنابراین سعی کردند از فرصت ایجادشده در لاس‌وگاس بهترین بهره را ببرند. اگرچه تا پیش از این تمرکز CES روی تلویزیون‌ها، بازی‌های ویدئویی و تجهیزات صوتی بود، اما به‌خاطر افزایش تمایل خودروسازان به‌برقی‌سازی، حالا چهارچرخ‌سازان نیز درباره عرضه مهم‌ترین محصولات این نمایشگاه ادعای سنگینی دارند. بنابراین می‌توان گفت که شهر سین‌سیتی «Sin city» طی روزهای اخیر میزبان بیشترین تعداد خودروهای کانسپت و برقی دنیا بود. از شورولت سیلورادو برقی گرفته تا استارت ویتنامی که ادعای تسخیر بخش مهمی از بازار برقی‌ها را دارد.
اگرچه محدودیت‌های کووید و آخرین نسخه جهش‌یافته آن «اُمیکرون» باعث شد حضور برخی خودروسازان تحت‌تاثیر قرار بگیرد، اما شرکت‌هایی همچون تاگگ ترکیه نتوانستند به‌سادگی بی‌خیال این فرصت شوند و آن را به‌باد دهند. به‌طور قطع CES امسال می‌تواند افق دید دقیق‌تری نسبت به‌صنعت ارائه کند. بنابراین قدم زدن در میان پله‌های مهم‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه خالی از لطف نیست. دعوتتان می‌کنیم به‌کسب اطلاعات بیشتر درباره لیدارها، سیستم‌های مولتی‌مدیا با نمایشگرهای عظیم و خمیده و فرصت تجربه نزدیک‌تری به‌فناوری خودران که از طریق کانسپت‌های CES فراهم شده است.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!


ب‌ام‌و iX M60

از یک خودرو کانسپت چه‌انتظاری دارید؟ تمام آن‌ها را ب‌ام‌و در کنار هم قرار داده و بار دیگر شگفتی‌ساز شده است. اصولا ب‌ام‌و کم به‌سراغ کانسپت‌سازی می‌رود؛ مگر این‌که نه‌تنها یک حرف، بلکه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. این خودرو را می‌توان نمایی از پرچمدار آتی محصولات ب‌ام‌و دانست که قرار است سال جدید میلادی خبرهای زیادی از آن بشنویم. اما فعلا نمونه‌ای به‌نمایش گذاشته شده که تصور ب‌ام‌و از عرضه این محصول برای چند دهه آتی بوده است. باواریایی‌ها قصد داشتند بالاترین سطح عملکرد برند M پاور را برای محصولی که از باتری توان می‌گیرد، به‌نمایش بگذارند. درنهایت خودرویی خلق شده که درحالت عادی ۵۳۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۵۱ نیوتون‌متر گشتاور را با فعال کردن حالت اسپرت بوست اخصاصی M ارائه می‌کند.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!


کانسپت انتقال تاگگ

استارت‌آپ ترکی تاگ ممکن است توجهات زیادی را به‌خود جلب نکرده باشد؛ اما قرار است اتفاقات ویژه‌ای را در کشور ترکیه رقم بزند. سدان معرفی‌شده از سوی این کمپانی به‌کمک موسسه مشهور پنین‌فارینا طراحی شده و نام رسمی آن ترنزیشن به‌معنی انتقال است و می‌توان از این خودرو به‌عنوان دستگاهی دیجیتال یاد کرد که معنای متفاوتی از فضای داخلی خودروها را به‌نمایش می‌گذارد. فناوری‌های استفاده‌شده در کنار سیستم باتری و خودران بودن آن می‌تواند عامل مهمی برای موفقیت آن در بازار جهانی باشد؛ اما استفاده از آپشن‌های مختلف در سیستم مولتی‌مدیا و استفاده از صفحه‌نمایشی که تمام پنل جلو را شامل شده، بسیار جالب به‌نظر می‌رسد. باید دید در عمل این استارت‌آپ قصد دارد به‌چه‌نحوی محصول خود را به بازار عرضه کند.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!


کادیلاک سلستیک

طی مراسم یک‌ساعته‌ای که مری بارا مدیرعامل جنرال‌موتورز در CES برگزار کرد، انواع محصولات و فناوری‌های جدید این گروه خودروسازی معرفی شد. از میان تمام این موارد جزئیات بیشتری درمورد خودرو عجیب و غریب کادیلاک سلستیک که هنوز مراحل تولید آن پایان نیافته اعلام شد. بارا درباره این محصول گفت: «برخلاف سایر محصولات برقی، سلستیک صرفا با تلاش طراحانی شکل پیدا می‌کند که کارشان دستی است تا منعکس‌کننده سلیقه‌ها و خواسته‌های منحصربه‌فرد مالکان باشد.» اما از این خبر مهم‌تر این‌که نخستین محصول برقی کادیلاک با فناوری سطح سوم خودران که در جنرال‌موتورز «فوق کروز» (Ultra-cruise) نامیده می‌شود راهی بازار خواهد شد و براساس ادعای بارا امکان استفاده از آن در تمام جاده‌های آسفالت‌شده آمریکا و کانادا وجود خواهد داشت.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!

کادیلاک اینراسپیس

برند لوکس جنرال‌موتورز از فرصت نمایشگاه CES استفاده کرد تا قدم‌های جدی خود در عرصه لوکس‌سازی را نشان دهد. امسال هم کادیلاک برگشته تا عضو دیگری از نمونه‌های کانسپت هالو «ورای طبیعی» را به‌نمایش بگذارد. خودرو فوق هیجان‌انگیز برقی که ظرفیت دو سرنشین را دارد و تماما خودران است. از سویی می‌توان آن را کابین پیشرفته‌ای روی چرخ‌ها دانست و از طرف دیگر به‌آسایش بی‌نهایتی که برای سرنشینان ایجاد می‌شود، اشاره داشت. اما تمرکز کادیلاک روی این بوده که برای خودران بودن این کابین بیشترین تجهیزات آسایشی و فناورانه را مهیا کند. برای اینکه در سفرها بیشترین آسایش را داشته باشید، کافی است از داخل کمدی از پشت کابین بالش و پتو را بیرون بیاورید و تخت بخوابید؛ جالب اینجاست که در این کمد حتی دمپایی ابری هم درنظر گرفته شده است!

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!

شورولت بلیزر برقی

باوجود این‌که شورولت ناگزیر است روزی تمام محصولاتش را به‌صورت برقی عرضه کند، اما کمتر کسی تصویری از نمونه برقی‌شده بلیزر دارد. خوشبختانه شورولت به‌خوبی توانست در سال ۲۰۱۹ از نام بلیزر برای تولید شاسی‌بلند میان‌سایزی استفاده کند و حتی در چین با عرضه نسخه هفت‌سرنشینه از آن موفقیت آن را صدچندان کند. شورولت به‌حدی در بلیزر جدید موفق عمل کرد که «کار اند درایور» به‌طور واضحی درمقایسه با فورد ادج از طراحی مدرن‌ و تهاجمی، فرمان‌پذیری پایدار و پیشرانه سرحال وی-۶ تمجید کرده و آن را برتر دانست. این موفقیت به نحوی بود که در سال ۲۰۱۹ فروش این محصول درحدود ۶۰ هزار دستگاه و در سال ۲۰۲۰ به‌بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه درمجموع فروش ایالات‌متحده، کانادا، چین و مکزیک رسید. حال رسما در CES اعلام شد که بلیزر درسال ۲۰۲۳ در نسخه تمام‌برقی عرضه خواهد شد.

شورولت اکویناکس برقی

محصول دیگری که قرار است به‌زودی در نسخه برقی عرضه شود، شاسی‌بلند جدیدی است که توانسته نام‌آوری کند و شاید به‌دلیل موفقیت سایر شاسی‌بلندهای شورولت در سال‌های اخیر این خودرو نیز موفق شود. به‌همین دلیل جنرال‌موتورز تصمیم گرفته اکویناکس درنسخه برقی از سیستم مشابهی با بلیزر برقی به‌نام «التیوم» (Ultium) استفاده کند که شامل پلت‌فرم اسکیت‌بردمانند و جایگاه اختصاصی برای نصب باتری‌هاست. هدف اصلی از عرضه اکویناکس برقی جایگزینی با نسخه‌های گازی است. البته ابعاد کوچکتر نسبت به‌بلیزر سبب شده است هدفگذاری قیمتی این نمونه پایین‌تر باشد و احتمالا به‌آمار فروش بهتری دست پیدا کند. درنظر داشته باشد که نقطه اوج فروش اکویناکس در سال ۲۰۱۹ با رقم ۳۴۶ هزار دستگاهی رقم خورد؛ اما در سال ۲۰۲۰ به ۲۷۰ هزار دستگاه افت پیدا کرد. احتمالا با عرضه نسخه برقی این آمار بار دیگر به‌بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال بازگردد.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!

شورولت سیلورادو برقی

این‌طور که معلوم است سال ۲۰۲۳ برای جنرال‌موتورز بسیار مهم خواهد بود؛ اما حیاتی‌ترین محصول برای این سال را می‌توان نسخه برقی‌شده از سیلورادو دانست. برقی کردن وانت‌ها مساله‌ای نیست که قبلا در ابعاد گسترده دنبال شده باشد. درواقع اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند خودرو کاملا جدیدی را به‌عنوان وانت برقی عرضه کنند. غیر از هامر که این سال‌ها فعالیت آن کاملا متوقف شده بود و آن هم خودرویی جدید به‌حساب می‌آید. جسارت در برقی‌سازی سیلورادو نیز بیشتر به‌دلیل موفقیت هامر در جلب نظر علاقه‌مندان بوده است. درواقع قوی‌ترین نسخه از سیلورادو برقی تفاوت زیادی با هامر جدید نخواهد داشت. اما نسخه ضعیف‌تر هم توان زیادی داشته و با مجموع قدرت ۶۶۴ اسب‌بخار امکان حمل بیش از نیم‌تن وزن را در فضای بار خود خواهد داشت. این نسخه توان پیمایش ۶۵۰ کیلومتر را با یک بار شارژ ارائه می‌کند.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!

کرایسلر ایرفلو

زمانی بود که ایرفلو به‌یکی از محبوب‌ترین محصولات فیات-کرایسلر تبدیل شده بود؛ اما در دوره جدید تحت‌مدیریت تاوارس روی استلانتیس قرار است از نام موفق این محصول بار دیگر استفاده شود و در آینده شاهد حضور یکی از مهم‌ترین برندهای استلانتیس خواهیم بود. با طراحی تیز و ظریف این خودرو و استفاده از فناوری‌های سطح بالا درکابین آن و مجموعه موتور و باتری‌هایی که توان پیمایشی ۶۰۰ کیلومتری را ایجاد می‌کنند، کرایسلر از سال ۲۰۲۵ مسیر متفاوتی را طی خواهد کرد تا سال ۲۰۲۸ به‌شرایط تمام‌برقی برسد. البته موفقیت یا شکست این محصول به‌عوامل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از آن‌ها در اختیار خود این محصول نیست. باید دید که این عامل تا چه‌حد روی محصول برقی کرایسلر تاثیر خواهد گذاشت.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!

هیوندای پاد خودران

خودروسازی در دهه اخیر درحال تبدیل شدن به‌اتصال کامپیوترها و چرخ‌هاست و از سوی دیگر البته هنوز فناوری باتری و خودران‌ها جای پیشرفت دارند. این پیشرفت‌ها تا ‌حدی می‌توانند تاثیرگذار و دراماتیک باشند که مفهوم کلی خودرو را نیز تحت‌تاثیر قرار دهند و آینده دیگری را برای آن رقم بزنند. هیوندای در نمایشگاه CES شرایط مختلفی را برای آینده خودروهای برقی معرفی کرد که از جمله آن‌ها صفحه کوچک متحرکی بود که می‌تواند به‌صورت شخصی کاربرد زیادی داشته باشد. حتی امکان استفاده از این پاد برای افراد سالمند و معلول نیز فراهم خواهد شد که امروزه هنوز شرایط حضور کامل آن‌ها دراجتماع به‌سادگی فراهم نیست. ابعاد این وسیله می‌تواند تا حدی باشد که بتوان به‌سادگی روی آن نشست و برای سفرهای طولانی هم امکان اتصال چند دستگاه از آن به‌هم وجود دارد.

عجایب صنعت خودرو در شهر معصیت‌ها!

جیپ گرند چروکی 4xe

نمایشگاه CES را می‌توان نخستین فرصت برای نمایش عمومی دومین محصول از دومین جیپ با پیشرانه پلاگین-هیبرید دانست. پس از رانگلر 4xe که موفقیت‌هایی در بازار برقی‌ها کسب کرده، حالا نوبت به گرندچروکی 4xe رسیده است که از همان ساختار PHEV استفاده می‌کند. باتوجه به‌موفقیت رانگلر انتظار موفقیت برای گرند چروکی برقی نیز چندان بعید به‌نظر نمی‌رسد. زیرساخت این خودرو را می‌توان نمونه دو ردیف صندلی از پلت‌فرم شاسی‌بلندهای استلانتیس یا فیات-کرایسلر سابق دانست که برای پذیرش موتورهای برقی تغییراتی به‌خود دیده‌اند. اما طراحی گرندچروکی به‌نحوی است که می‌تواند در زمان حرکت اولیه بیشترین گشتاور را منتقل کند. با این ویژگی می‌توان انتظار شتاب فوق‌العاده‌ای از این خودرو داشت. البته می‌توان انتظار داشت که این قابلیت در فضای آفرود نیز کارایی زیادی داشته باشد؛ کاری که در خودروهای درون‌سوز با سروصدای زیادی همراه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار