باتری

آزمایش باتری و اخذ علامت استاندارد به‌تولیدکنندگان یکی از مواردی است که سازمان ملی استاندارد با همکاری برخی آزمایشگاه‌های همکار انجام می‌دهد. در گذشته تنها آزمایشگاه صباباتری این اقدام را انجام می‌داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،آزمایش باتری و اخذ علامت استاندارد به‌تولیدکنندگان یکی از مواردی است که سازمان ملی استاندارد با همکاری برخی آزمایشگاه‌های همکار انجام می‌دهد. در گذشته تنها آزمایشگاه صباباتری این اقدام را انجام می‌داد؛ اما درحال حاضر آزمایشگاه‌های بخش‌خصوصی این خدمت را ارائه می‌کنند. درهمین زمینه یک فعال صنعت‌باتری به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «در سنوات قبل تنها مرجع تاییدکننده استاندارد باتری، آزمایشگاه شرکت صباباتری بود؛ اما به‌تدریج و با ورود بخش‌خصوصی به این صنعت ضرورت ایجاد واحدهای آزمایشگاهی مستقل اجتناب‌ناپذیر شد.»
وی با بیان این‌که معمولا اداره استاندارد با نمونه‌برداری از محصولات تولیدی کارخانجات از خط‌تولید اقدام به‌آزمایش و عیارسنجی آن‌ها می‌کند، درخصوص باتری تصریح می‌کند: «اما درمورد باتری شرایط به‌این صورت نیست؛ بلکه تولیدکننده، تعدادی از باتری‌ها را برای تست به‌آزمایشگاه منتخب ارسال و نتیجه را با هدف اخذ کد استاندارد یا تمدید آن به‌اداره استاندارد ارسال می‌کند.» این فعال حوزه تولید باتری با انتقاد از روند فعلی آزمایش باتری اظهار می‌کند: «برخی تولیدکننده‌ها باتری‌های منتخب و خاص را برای این منظور دست‌چین می‌کنند و اینجاست که راه برای سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان از مصرف‌کننده هموار می‌شود.»
وی همچنین این نظارت را مختص پیش از تولید می‌داند و معتقد است تمام این موارد هنگام اخذ مهر استاندارد است و پس از آن هرگونه که مجموعه تصمیم بگیرد تولید ادامه پیدا می‌کند.
این فعال حوزه باتری با بیان این‌که مثال دیگر نمونه‌هایی است که به‌بازار یا خودروساز ارسال می‌شود، می‌افزاید: «عده‌ایی از تولیدکنندگانی که به‌خودروساز نمونه ارائه می‌کنند، دربرخی موارد نمونه‌هایشان با نمونه ارسالی به‌بازار متفاوت است و حال اگر از آن‌ها پرسیده شود که این دو باتری از چه‌نظر متفاوت هستند؟ اظهار می‌کنند که مشتری خاص بوده و باتری با شرایط خاص می‌خواهد. درصورتی که طراح محصول، تولیدکننده بوده و باید باری با آمپر مشخص را به‌یک نحو تولید کند.»
این فعال صنف باتری همچنین افزود: «اگر این نمونه‌برداری از سطح بازار در استان‌های مختلف کشور در بازه‌های زمانی متفاوت برداشته شود، نتیجه واقعی‌تر خواهد بود؛ چراکه بعضی شرکت‌ها که دارای چندین خط‌تولید هستند، باتری‌های با کیفیت‌تر را در مراکز کشور و حتی پایتخت توزیع می‌کنند و باتری دارای کیفیت کم به‌شهرستان‌های دوردست ارسال می‌شود.»
روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد در شماره‌های بعدی تفاوت بین باتری‌های ارسالی به‌استاندارد و نسخه‌های عرضه‌شده به‌بازار را ذکر کند. درواقع برخی تولیدکنندگان دراین بخش برای رقابت از پلیت کمتر استفاده می‌کنند و ظرفیت باتری را پاس نمی‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =