روبات‌ها

این روزها وقتی در خط‌مونتاژ بدنه کمپانی‌های خودروسازی جهان قدم بزنید بعید است که بتوانید بیشتر از تعداد انگشت‌شماری کارگر را پیدا کنید. در این بخش‌ها بیشتر کارها اعم از جوشکاری، چسب‌کاری یا انتقال قطعات از یک نوار نقاله به‌نوار نقاله‌ای دیگر توسط روبات‌هایی انجام می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها وقتی در خط‌مونتاژ بدنه کمپانی‌های خودروسازی جهان قدم بزنید بعید است که بتوانید بیشتر از تعداد انگشت‌شماری کارگر را پیدا کنید. در این بخش‌ها بیشتر کارها اعم از جوشکاری، چسب‌کاری یا انتقال قطعات از یک نوار نقاله به‌نوار نقاله‌ای دیگر توسط روبات‌هایی انجام می‌شود که برای انجام کارهای یکنواخت و تکراری برنامه‌ریزی شده‌اند.

اَبَرانسان‌های مکانیکی
اما اگر روبات‌ها از اینی که هستند فراتر بروند و دیگر صرفا دستگاه‌هایی نباشند که به‌کف یا سقف کارخانه‌ها پیچ شده‌اند چه؟ یا این‌که بتوانند شانه به‌شانه کارگران انسانی قدم بزنند یا به‌طور کلی در موقعیت‌های خطرناک یا دشوار جایگزین آن‌ها شوند، چه‌آینده‌ای در برابر کمپانی‌ها و البته کارگران قرار خواهد گرفت؟ این همان ایده‌ای است که کمپانی هیوندای درغرفه خود در نمایشگاه فناوری‌های لاس‌وگاس مورد تاکید قرار داد. هیوندای که به‌خاطر روبات‌های شبه‌انسان و شبه‌حیوان خود شناخته می‌شود، یک سال بعد از خرید کمپانی بوستون داینامیکس حالا در پی یافتن شیوه‌هایی است که به‌واسطه آن‌ها ابزارهای مکانیکی چه‌درخانه و چه‌در کارخانه‌ها بتوانند به‌بخشی آشنا از زندگی روزمره ما بدل شوند. ایوسان چونگ، رئیس هیات‌مدیره هیوندای در نمایشگاه لاس‌وگاس گفت: «روبات‌ها و حمل و نقل ذاتا با هم کار می‌کنند.»

هیوندای و بوستون داینامیکس
درهمین نمایشگاه مارک ریبرت، بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی بوستون‌داینامیکس در سخنرانی خود گفت: «امروزه روبات‌ها کارکردهای متنوع و مختلفی دارند؛ از جمله در انبارها و حتی در زمینه پزشکی که می‌توانند در جراحی‌های پیچیده و دشوار کارهای مختلفی را انجام دهند. اما بیشتر از هر جای دیگر در عرصه تولید حضور دارند؛ به‌خصوص در خطوط مونتاژ که می‌توان آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های دشوار و تکراری به‌شیوه‌ای ساده و آسان برنامه‌ریزی کرد. اما هدف ما ایجاد نسخه‌های جدیدی است که انعطاف‌پذیرتر و البته هرچه‌بیشتر شبیه به‌انسان‌ها باشند.»
یکی از نمونه‌های موفق روبات‌های تولیدشده توسط هیوندای یک روبات چهار پای 31 کیلوگرمی به‌نام اسپات است که شباهت غریبی به‌یک سگ دارد. همچنین اطلس که یک روبات دوپای شبه‌انسان 79 کیلوگرمی است می‌تواند روی دو پا راه برود. اسپات و اطلس درست مانند سایر روبات‌هایی که هیوندای ساخته مجهز به‌سنسورهایی هستند که می‌تواند «آگاهی نسبت به‌موقعیت» را به‌وجود بیاورند؛ یعنی قابلیت دیدن و درک آنچه درمحیط پیرامون در جریان است. به‌علاوه این دو روبات از هوشمندی حرکتی نیز برخوردارند که امکان راه رفتن، بالا رفتن و حتی پشتک زدن را برای آن‌ها فراهم می‌کند. مشخص است که روبات‌های آینده شکل‌های مختلفی خواهند داشت. هیوندای درحال حاضر مشغول کار روی چیزی است که ریبرت آن را روبات‌های پوشدنی توصیف کرده است. این روبات‌ها می‌توانند به‌انسان‌ها در آسان‌ کردن کارهای سخت مانند برداشتن بارها یا ابزارهای سنگین کمک کنند.
به‌گفته ریبرت در برخی مواقع این روبات‌ها می‌توانند افراد را به‌اَبَرانسان بدل کنند. هرچند هیوندای و بوستن‌داینامیکس حتی کاربردهای آینده‌نگرانه‌تری را نیز برای بوبات‌ها پیش‌بینی می‌کنند و از اتصال این روبات‌ها به‌یکدیگر به‌اینترنت و متاورس می‌گویند. دربلندمدت روبات‌ها می‌توانند به‌سنسورهایی مجهز شوند که به‌آن‌ها حواسی دیجیتالی مانند لامسه می‌دهد. یک اپراتور انسانی می‌تواند از راه دور به‌این روبات‌ها متصل شود و روبات را به‌یک آواتار مکانیکی بدل کند.

ورود سایر خودروسازان به‌عرصه روباتیک
هیوندای به‌هیچ‌وجه تنها خودروسازی نیست که به‌فناوری روبات‌ها علاقه دارد. تویوتا نیز واحد جداگانه خود را درزمینه ساخت روبات‌ها راه‌اندازی کرده و از نخستین روبات انسان‌نمای خود با نام آسیمو رونمایی کرده است.
این روبات درمراحل توسعه خود به‌جایی رسیده که می‌تواند کارهایی نظیر دویدن، پریدن، خم شدن یا برداشتن یک لیوان از روی زمین را انجام دهد.
همچنین روبات‌های نسل بعد نیز به‌مرور سر از خطوط تولید درمی‌آورند. فوردموتور به‌عنوان یکی از رقبای هیوندای سال گذشته تعداد زیادی از روبات‌های اسپات ساخته‌شده توسط بوستون‌داینامیکس را خریداری کرد و از آن‌ها برای انجام کارهای مختلف در کارخانه‌هایش استفاده می‌کند. فورد همچنین تعداد زیادی از روبات‌های موسوم به‌کوبات را در کارخانه‌هایش نصب کرده که وظیفه آن‌ها کمک به‌کارگران انسانی در تسهیل کارهای سخت است.
درسال‌های اخیر روبات‌های انسان‌نما سر از فضا هم درآورده‌اند؛ از جمله روباتی که توسط جنرال موتورز ساخته شده و به‌ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =