صادرات بنزین

مصرف سوخت‌های فسیلی به‌دلیل تولید آلاینده‌ها مشکلات متعددی را برای انسان ایجاد می‌کند. اما با ایجاد تغییرات در موتور خودروها در کنار بهبود کیفیت سوخت می‌توان این شرایط را به نفع انسان و کره‌زمین تغییر داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مصرف سوخت‌های فسیلی به‌دلیل تولید آلاینده‌ها مشکلات متعددی را برای انسان ایجاد می‌کند. اما با ایجاد تغییرات در موتور خودروها در کنار بهبود کیفیت سوخت می‌توان این شرایط را به نفع انسان و کره‌زمین تغییر داد.
آلاینده به‌ ماده‌ای اطلاق می‌شود که تراکم آن بیش‌از حد معمول و استانداردهای تعریف‌شده باشد. به‌عنوان‌مثال دی‌اکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و برخی ترکیبات حاصل از مصرف سوخت در خانه‌ها، کارخانه‌ها و موتور خودروها ازجمله موادی هستند که به شکل عادی در طبیعت یافت می‌شوند، اما زمانی‌که تولید و انتشار آنها از حد مجاز بگذرد، آلاینده خواهند بود. بخشی از این مواد همراه با ترکیبات سمی که از اگزوز خودروها خارج می‌شوند، باعث آلودگی شهرها و برهم‌زدن توازن آب‌وهوای زمین شده‌اند. به‌همین‌دلیل استانداردهایی برای حد مجاز آلایندگی خودروها در بسیاری از کشورهای جهان تعریف‌شده البته استانداردهای اتحادیه اروپا از معتبرترین آنهاست.

ارتقای کیفیت بنزین به یورو۵ در حد یک شعار باقی ماند
این روزها کاهش کیفیت بنزین عامل اصلی افزایش مصرف سوخت خودروهاست. دراین‌خصوص برخی کارشناسان معتقدند بنزین موجود در ایران با استانداردهای روز جهان همخوانی ندارد و باعث افزایش آلودگی هوا و آسیب به موتور خودرو می‌شود. اگرچه مدت‌هاست موضوع کیفیت بنزین مصرفی در ایران مطرح شده ولی تحت‌شعاع قیمت و مشکلات عرضه قرار دارد و جدی گرفته نمی‌شود اما در روزهای اخیر، صحبت خودروسازان و مقامات شرکت پالایش و پخش، بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران و دیگر زیرمجموعه‌های صنعت نفت ایران شکل رسانه‌ای به‌خود گرفته است. در این خصوص نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره کیفیت بنزین مصرفی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی‌های اخیر هوا در اکثر شهرها گفت: «وزارت نفت در زمینه ارتقای کیفیت بنزین و اصلاح خطوط پالایشگاه‌ها اقدامات خوبی انجام داده است ولی طی دو سال اخیر دچار افت کیفیت شده‌ایم.» قاسم ساعدی ادامه داد: «روند تحویل بنزین‌های یورو۴ و یورو۵ که تا امروز باید انجام می‌شد متاسفانه صورت نگرفته است به‌همین‌دلیل اکنون آسیب‌های آن را در کلانشهرها مشاهده می‌کنیم. بیشترین آلودگی‌ها ناشی‌از مصرف بنزین‌های کم‌کیفیت در خودروها و گازوئیل در خودروهای دیزلی است.» ساعدی تصریح کرد: «امیدواریم کمیسیون انرژی مجلس و وزارت نفت با تشکیل کارگروهی مشترک، از نظرات متخصصان محیط‌زیست و کارشناسان علمی استفاده کند البته با این هدف که کیفیت بنزین ارتقا یابد تا آسیبی به مردم وارد نشود.» نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «ارتقای کیفیت بنزین به یورو۵ در حد یک شعار باقی مانده و درحال‌حاضر بیشترین درصد بنزین مصرفی در کشور، کیفیت کمتر از یورو۴ دارد.»

توزیع بنزین یورو4 در شهرهای پرتراکم و پرمصرف اولویت دارد
طی سال‌های گذشته درپی بحران سوخت و افزایش هزینه‌ها و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی، خودروسازان با ارائه تکنولوژی‌های جدید سعی بر اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش سوخت و حفظ محیط‌زیست (با انتشار کمتر آلودگی‌های زیست‌محیطی حاصل از سوخت خودروها) کرده‌اند. در این میان اروپا و آمریکا با وضع قوانین هدفمند و برنامه‌ریزی‌های منظم سعی دارند هر ساله اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها را به سمت بهبود آن ارتقا دهند. در این راستا مدیرعامل جایگاه سوخت شماره13 خیابان کمیل (در تهران) در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص کیفیت بنزین گفت‌: «مسئولان صنعت نفت برای افزایش سطح کیفی بنزین تولیدی در ایران طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند اما متاسفانه موفقیت‌آمیز نبوده است و درحال‌حاضر تولید این بنزین در کشور با سطح استاندارد جهانی بسیار فاصله دارد. ازسوی‌دیگر میزان اکتان بنزین معمولی و سوپر در شهرها استاندارد نیست.» پوریا زندی با بیان اینکه با فرارسیدن فصل سرما و ایجاد پدیده وارونگی هوا احتمال افزایش آلاینده‌ها در کلان‌شهرها وجود دارد،‌ ادامه داد: «استاندارد نبودن بنزین تولیدی داخل یکی از علل آلودگی هوا در کلان‌شهرهاست. این موضوع هنگام ایجاد پدیده وارونگی به آلوده شدن هوا شتاب می‌بخشد.» مدیرعامل جایگاه سوخت شماره 13 خیابان کمیل ذکر کرد: «جایگاه‌دار درون‌شهری هر سه‌ماه یک‌بار هزینه‌ای را به سازمان استاندارد پرداخت می‌کند تا بر عملکرد آن نظارت داشته باشد و آن را تایید کند. البته ازسوی شرکت پخش نیز بازرسی مستمر انجام می‌شود اما مشخص نیست چرا جایگاه‌دار را عامل کیفیت پایین بنزین معرفی می‌کنند.» پوریا زندی درباره مدیریت مصرف بنزین تاکید کرد: «بخش حمل‌ونقل در ایران مانند تمام دنیا سهم بزرگی در مصرف انرژی دارد. تامین امنیت عرضه سوخت حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش خودروهای سنگین کاملا محقق شده اما درباره بنزین مدیریت درستی صورت نگرفته، به‌طوری‌که ایران سال‌ها واردکننده بنزین بوده و شهرهای بزرگ آن مشکلِ آلودگی ناشی‌از خودروهای سبک را دارند.» وی از دیگر دلایل یکسان نبودن کیفیت بنزین در شهرهای مختلف را به کمبود بنزین یورو4 مربوط دانست و ادامه داد: «توزیع بنزین یورو4 در شهرهای پرتراکم و پرمصرف اولویت دارد، زیرا بنزین در شهرهای کوچک تاثیری بر آلودگی هوا ندارد.» پوریا زندی در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول رسیدگی تفاوت کیفیت بنزین است، بیان کرد: «تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده نفتی با استاندارد موردنظر، سازمان ملی استاندارد است تا با توجه به استانداردهای موجود اجازه تولید و صادرات بدهد.»
اما جالب آنکه سازمان ملی استاندارد تاکنون چندبار از طی شدن مراحل تدوین استاندارد ملی یورو۵ برای بنزین کشور خبر داده است، اما قبل از آنکه این استاندارد تدوین شده باشد، پالایشگاه‌ها از تولید بنزین یورو۵ خبر می‌دهند!

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    مشکل اساسی کشورمان کسایی هستن که همه ذخایر و سرمایه ملت را مال خود دانسته ودراین راستا رایزنیهایی درکل سیستم انجام میدهندکه منجربه انجام نشدن پروژه های جدید و منع واردات خودرو و تولید نشدن بنزین یورو۵میشودکه ضروریست اول این ها به همه مردم عیان شده ودر ملاعام محاکمه شوند.پس درنتیجه اول بایدریشه رادرست کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =