عابران‌پیاده

باتوجه به افزایش جمعیت شهرها و استفاده از خودروهای کوچک و بزرگ در خیابان‌ها و معابر شهری (به‌خصوص در کلانشهرها) عبور از عرض خیابان‌ اقدامی خطرناک و آسیب‌زاست. عبور از مسیر خط‌کشی عابرپیاده، پل‌های هوایی و... نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ امنیت عابران در خیابان‌ها ایفا می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به افزایش جمعیت شهرها و استفاده از خودروهای کوچک و بزرگ در خیابان‌ها و معابر شهری (به‌خصوص در کلانشهرها) عبور از عرض خیابان‌ اقدامی خطرناک و آسیب‌زاست. عبور از مسیر خط‌کشی عابرپیاده، پل‌های هوایی و... نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ امنیت عابران در خیابان‌ها ایفا می‌کنند. البته باید به این نکته هم توجه کرد کارایی مسیرها و گذرگاه‌های مخصوص عابران‌پیاده زمانی بازدارندگی خواهد داشت که مردم و رانندگان قوانین مربوط به عبور و مرور را رعایت کنند. متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد عبور شهروندان از محل‌های غیرمجاز در سطح شهر هستیم.

عبور از خیابان حواس‌جمع می‌خواهد!
به‌رغم‌آنکه تصادفات رانندگی هشتمین عامل مرگ‌ومیر در دنیا محسوب می‌شود اما در ایران، تصادف، عامل دوم مرگ‌ومیر بوده و ۲۸درصد علت فوت افراد بر اثر تصادفات رانندگی است. در بروز حوادث رانندگی عوامل انسانی نقش بسیار مهمی دارند. براساس گزارش‌های پلیس راهور در بسیاری از حوادث و حتی ایجاد ترافیک، عابران نقش مهمی دارند.
ازجمله تخلفات مهم عابران‌پیاده می‌توان به بی‌توجهی آنها به خط‌کشی، استفاده نکردن از پل‌ عابرپیاده، بی‌توجهی به چراغ قرمز و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو اشاره کرد.
براساس مطالعات انجام‌شده میزان تصادفات ترافیکی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی درحال توسعه به مراتب بیشتر است.
با اینکه بیشتر پیاده‌روها به وسیله نرده و حفاظ‌های فلزی محصور شده‌اند اما برخی افراد ترجیح می‌دهند از نرده‌ها رد شوند و از عرض خیابان بگذرند تا آنکه از پل عابر پیاده یا مسیر خط‌کشی عبور کنند. دلیل این امر ضعف فرهنگی و ارزشمند نبودن رعایت مقررافت راهنمایی و رانندگی است.
استفاده از تلفن‌همراه معضل بعدی به‌شمار می‌رود که نزدیک به دو دهه بسیاری را درگیر کرده است. بارها در سطح شهر شاهد بوده‌ایم شهروندان موبایل به‌دست، بدون توجه به اطراف مشغول پیام دادن و پیام گرفتن هستند، بدون ملاحظه تا وسط خیابان می‌روند و جالب اینکه صدای بوق ممتد خودروهای عبوری را هم نمی‌شنوند!
این بی‌توجهی و بی‌تفاوتی پیاده‌ها صدای راننده‌ها را هم درآورده است. آنها می‌گویند وقتی چراغ سبز است راننده می‌خواهد حرکت کند، اما عابرپیاده بدون توجه به این موضوع درحال گذر است؛ اگر دقت نکنیم حتما منجر به تصادف می‌شود.

مشکلات عابر یاده بودن!
تردد عابران‌پیاده در بعضی معابر و مناطق شهری که تجمع کاربری‌های تفریحی، اداری، خدماتی و درمانی درآن مکان زیاد است، بسیار به چشم می‌خورد. در این شرایط چنانچه تسهیلات موجود در معابر، تردد ایمن و راحت عابران را فراهم نکند، آنها وارد سطح سواره‌رو می‌شوند، این اقدام هم از میزان تردد وسایل نقلیه می‌کاهد و هم ایمنی آنها تهدید می‌کند. بنابراین در این شرایط باید به دنبال راهکارهایی بود که تداخل عابر و وسیله در این گونه معابر را به حداقل برساند. این امر در مناطق شهری بیشتر مستلزم به‌کار بستن راهکارهای مدیریتی و بهره‌گیری از کارشناسان خدمات شهری است. بررسی آمار تصادفات عابران‌پیاده در خیابان‌های کشور نشان می‌دهد سالانه حدود 1000 نفر کشته یا مجروح می‌شوند. طراحی فضای مناسب برای عبور از معابر پرتردد شهری می‌تواند نقش موثری در کاهش آمار تصادفات پیاده‌ها داشته باشد.
یکی از مواردی که مورد مناقشه پیاده‌ها، رانندگان و پلیس است، مساله پل‌های هوایی عابران است. بارها دیده می‌شود شهروندان در حریم این پل‌ها قرار دارند، اما تمایلی به استفاده از آن ندارند. به‌عنوان‌مثال افراد سالمند به‌دلیل تعداد زیاد پله‌ها از این پل‌ها استفاده نمی‌کنند و پیمودن عرض خیابان یا بزرگراه را ترجیح می‌دهند! البته در فصل سرما و مواقعی که باران و برف می‌آید پله‌ این پل‌ها آنقدر لغزنده می‌شوند که استفاده از پل هوایی در این شرایط بسیار خطرناک است. ازسوی‌دیگر در پیاده‌روها، در برخی مواقع علاوه‌بر دستفروشان، برخی مغازه‌داران نیز با گذاشتن کالا و اجناس مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی هم موجب اخلال در رفت‌وآمد عابران‌پیاده می‌شوند و هم ضمن ایجاد خطر، مشکلات دیگری را نیز به وجود می‌آورند. وانت‌بارهای دوره‌گرد و ثابت، توقف یا پارک‌وسیله نقلیه در مکان نامناسب در کوچه و خیابان، ریختن مصالح یا نخاله‌های ساختمانی و آهن‌آلات هنگام تعمیرات یا ساخت‌وساز در مسیر عبور افراد ازجمله موانعی هستند که منجر به هدایت ناخواسته عابران پیاده به خیابان‌ها می‌شوند.
یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی کمپانی‌های بزرگ خودروسازی دنبال می‌شود و نمره بالایی هم در ارزشیابی فنی خودروهای تولیدی به خود اختصاص می‌دهد، استفاده از ایربگ‌های جانبی برای آسیب ندیدن عابران‌پیاده است. پس از اینکه نصب کیسه هوا داخل خودرو به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت، مهندسان به فکر استفاده از ایریگ در خارج خودرو نیز افتاده‌اند. این نوع ایربگ در صورت تصادف وسیله‌نقلیه با عابرپیاده از وی در برابر ضربات ناشی‌از برخورد با بدنه مستحکم خودرو تا حد امکان محافظت می‌کند. این فناوری برای اولین‌بار توسط کمپانی ولوو طراحی و به‌کار گرفته شد. امید است این فناوری در خودروهای تولید داخل به‌منظور حفظ جان عابران‌پیاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

عابران هم جریمه می‌شوند؟
پلیس می‌گوید مقصر یک‌پنجم تصادف‌های کشور، عابران‌پیاده هستند. البته قوانینی در این باره وجود دارد ولی به‌دلیل کافی نبودن زیرساخت‌ها شکل عملی به خود نگرفته‌اند. سال گذشته رئیس پلیس راهور ناجا از طراحی سامانه‌ای برای جریمه عابران پیاده خبر داد. سردار سیدکمال هادیانفر در این باره گفت: «باید به رعایت حق‌تقدم با اولویت عابران‌پیاده برسیم و به سمت جریمه کردن افراد برویم.» وی ادامه داد: «سامانه را طراحی کرده‌ایم و می‌توانیم کد ملی و چهره افراد را تطبیق دهیم. در صورت تخلف عابرپیاده با این شیوه می‌توان او را جریمه کرد.» پیشنهادی که هنوز در حد طرح باقی مانده است!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =