روغن ‌موتور

پس از تصمیم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی‌بر درج قیمت تولیدکننده به‌جای قیمت مصرف‌کننده در قوطی‌های روغن‌موتور و فیلتر، ‌انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران حذف قیمت مصرف‌کننده را عامل برهم خوردن بازار دانست و با آن مخالفت کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از تصمیم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی‌بر درج قیمت تولیدکننده به‌جای قیمت مصرف‌کننده در قوطی‌های روغن‌موتور و فیلتر، ‌انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران حذف قیمت مصرف‌کننده را عامل برهم خوردن بازار دانست و با آن مخالفت کرد. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» هفته پیش کارگروه تنظیم بازار براساس تصمیمِ آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار اقدام به اصلاحِ نگارشی قانون کرد و روغن‌موتورهای بنزینی و دیزلی را مشمول قیمت‌گذاری اجباری دانست. مصوبه‌ای که پس از آن سازمان حمایت در نامه‌ای به انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران خواستار درج قیمت تولیدکننده روی قوطی‌های روغن‌موتور به جای قیمت مصرف‌کننده شد. البته این درخواست هنوز اجرا نشده است.
در همین رابطه مهران حیدری، بازرس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران از مکاتبه این انجمن با سازمان حمایت برای عدم حذف قیمت مصرف‌کننده از روی قوطی‌های روغن‌موتور خبر داد. وی با تاکید بر اینکه با این اقدام نظم بازار روغن‌موتور برهم خواهد خورد، به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «باتوجه به اینکه انجمن قیمت این فراورده را در قالب سه ستون ‌در کارخانه، ‌عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و با نظارت کامل سازمان حمایت اعلام می‌کند، بنابراین نیازی به تغییر روند درج قیمت روی قوطی نیست. چون با حذف قیمت مصرف‌کننده و درج قیمت جدید، ‌مشتری نهایی هنگام خرید دچار سردرگمی شده و انحراف از قیمت در بازار ایجاد می‌شود. علت آن‌هم وجود کالاهای قدیمی با قیمت مصرف‌کننده در کنار کالاهای جدید با نرخ تولیدکننده است، همین‌امر سبب می‌شود مصرف‌کننده برای پرداخت بهای کالا دچار مشکل شود.» وی تاکید کرد: «پس از درخواست سازمان حمایت، انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در نامه‌ای به مدیران این سازمان خواستار تجدیدنظر در این مورد شد. البته ما به‌عنوان 4پالایشگاه‌دار مخالفتی با درج قیمت تولیدکننده روی قوطی نداریم و تنها خواستار این هستیم ه در کنار آن قیمت مصرف‌کننده نیز درج شود.» حیدری با اشاره به مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار مبنی‌بر قیمت‌گذاری اجباری روغن‌های موتوری نیز افزود: «بیش‌از 20سال است که قیمت روغن‌موتور با نظارت کامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان تعیین می‌شود. تا پیش از این شرکت‌ها می‌توانستند با هماهنگی سازمان نسبت به اصلاح قیمت‌ها اقدام کنند اما با قانون جدید و اصلاح نگارشی آن همچنان مانند سنوات گذشته اصلاح قیمت‌ها با نظارت و هماهنگی سازمان حمایت انجام خواهد شد.» وی با تاکید براینکه متاسفانه بلندینگ‌های بخش خصوصی یا تولیدکنندگان روغن‌موتور در این بخش‌ به اندازه 4پالایشگاه‌دار تحت کنترل قیمتی سازمان حمایت نیستند، ادامه داد: «متاسفانه بخش عمده این شرکت‌ها نسبت‌به درج قیمت مصرف‌کننده اقدام نمی‌کنند و سازمان حمایت نظارتی بر روند نرخ‌گذاری، بهای تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده محصولاتشان در بازار ندارد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =